Gå til innhold

Gitar til konfirmasjon

iSondre

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal konfirmeres i Mai, så tenkte jeg å ønske meg gitar i gave.

Har veldig lyst på en Gibson. Skal ha en bra gitar, som holder i minst 10 år med vanlig bruk.

Prislapp: Usikker her. Pappa sier 20.000 er for dyrt, så mellom 8 - 14k ca ?

Hjelp takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som det er en el-gitar du er ute etter? I så fall trengs mer enn bare gitaren. Man må også ha litt elektronikk (hence el-gitar) for å få skikkelig lyd, og det koster naturligvis også. Og for å kunne gi noen anbefalinger må vi vite litt om hva du har av preferanser, som for eksempel hva slags type musikk du ønsker å spille.

Ellers er ikke det å få en ferdig innpakket gitar i gave noen særlig god idé (hvis det er tanken). Viktigheten av å faktisk dra i butikken for å prøve noen gitarer og finne den du virkelig elsker, kan ikke vektlegges nok. Så jeg anbefaler at du får penger til en gitar, eller tillatelse til å kjøpe en, heller enn at noen andre kjøper til deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En gitar av akseptabel kvalitet varer i både 10, 20 og 30 år uten at så mye skal trenge å gå galt, ved normal bruk. Som duden over her sier, så er det viktig at du prøver gitaren, da det er dine preferanser som skal bestemme gitaren. En idé er jo å kjøre brukt, og da er det ikke umulig å finne en Gibson Les Paul Standard i "din" prisklasse. Finner du noen som selger i nærområdet er det vel ikke noe større problem enn å handle i butikk, heller :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gibson Les Paul Studio er en helt konge gitar. Om du senere vil bytte ut miccer er det bare å kjøre på. Gitaren er klassisk, stilig og lettspillt.

Ønsker du ett mere "rocka" utseende vil jeg gjerne anbefale Ibanez S serie.

Jeg sitter selv på DENNE, samt en Les Paul Studio. Begge er kjempegitarer, og jeg spiller omtrendt like mye på begge to. Jeg har faktisk problemer med å velge meg en favoritt ut fra disse.

Har du allerede en forsterker eller har du ikke tenkt så langt ?

Lenke til kommentar

Hva med en MIJ (Made in Japan) Les Paul? Leter man litt kan man finne utrolig gode gitarer for en rimelig penge. Jeg har selv to stykker, en vintage og en nyere, og begge to utklasser enhver Gibson jeg har spilt på. Selv R9'en jeg prøvde i USA ifjor var underlegen LS-320'en min :)

Lenke til kommentar

Hva med en MIJ (Made in Japan) Les Paul? Leter man litt kan man finne utrolig gode gitarer for en rimelig penge. Jeg har selv to stykker, en vintage og en nyere, og begge to utklasser enhver Gibson jeg har spilt på. Selv R9'en jeg prøvde i USA ifjor var underlegen LS-320'en min :)

På hvilken måte utklasserer de Gibson?

Lenke til kommentar

På hvilken måte utklasserer de Gibson?

Bedre treverk og bedre håndverk. Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle MIJ (Tokai i mitt tilfelle) og Gibson gitarer men av de jeg selv eier og/eller har prøvd er det en markant forskjell i feel, tone, sustain og finish.

1979 Tokai LS-120:

post-135137-1273771300,9769_thumb.jpg

Denne er en blåkopi av 59 Les Paul. Den er helt utrolig resonant, veier svært lite til en Les Paul og har unpluged en sustain og fylde som minner litt om en god stålstrenger kasse gitar. Gjennom en forsterker er lyden er umiskjennelig vintage Les Paul. Dette er den jeg griper etter når jeg skal ha en god clean eller overdrive lyd. Desverre er det en godt brukt gitar og dermed snart moden for en refret. Imidlertid kvier jeg meg for å gjøre noe med den da den er et samleobjekt.

1997 Tokai LS-320:

post-135137-1273771168,1466_thumb.jpg

post-135137-1273771264,6087_thumb.jpg

post-135137-1273774124,5563_thumb.jpg

Dette er helt klart favoritt gitaren min :love: Honduras mahogany, AAAA flamme topp, lang tenon, nitro finish, Seth Lovers pickuper og sist men ikke minst brazilian fret board. På mange måter minner den om LS-120'en men er mer moderne i lyd og utførsel(hals profil, elektronikk, finish etc). Lyden er tykk og varm med masse sustain og detalj. Halsen minner mer om 60's enn 59. (LS-320 heter nå LS-470)

Her er en i action :w00t:

http://www.youtube.com/watch?v=-6R-yD2RgDU&feature=player_embedded#!

LS-250:

http://www.youtube.com/watch?v=9Upj_QPV8Kw&feature=player_embedded#!

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...