Gå til innhold

Installere Mandriva på MSI Wind via USB

Anbefalte innlegg

Nå har jeg en gang for alle fått nok av Windows! Treigt, upålitelig, kræsjer, og maskinen bruker 15 min på å starte opp!

Hadde Mandriva på maskinen en gang og husker at jeg i grunn likte det ganske godt. Og nettvewrkskortet var støtta, i tillegg til at denne distroen var den eneste jeg prøvde som klarte å koble til skolenettverket.

Greia er at alle USB-minnene mine er ødelagt, og jeg sitter kun igjen med en crappy 512 meg fra Russedress.no

Når minste Liveimage tar 680 mb blir det vanskelig å gjøre en vanlig USB install.

Installerte en gang Mandriva gjennom nettet på denne pcen. La inn en liten oppstarter eller noe på pennen som jeg boota fra, så gikk resten gjennom nettet. Når jeg først skjønte det var det veldig enkelt og greit.

Tingen er at jeg har søkt rundt på nettet nå for å prøve å finne en guide som kan hjelpe meg, men det er rett og slett gresk..

Noen her som enten sitter på noen gode linker eller kunnskap som kan hjelpe meg med å mekke Linuxen på laptopen? Var jo ikke så vanskelig, er bare at de internett gutta skal skrive så fordømt komplisert.

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, mulig de har kutta ut det prosjektet. Fant ikke noe om det på nett nå, uten at jeg søkte for hardt.

Jeg vet ihvertfall at Ubuntu har en "minimal install CD" som du kan laste ned her. Da installerer du grunnsystemet og følger oppskriften for å få installert et fullverdig system. For å få systemet inn på minnepennen bruker du programmet Unetbootin. Unetbootin tilbyr også en lang rekke distroer for nedlasting direkte i programmet fra en rullegardinmeny.

Ellers kan jeg også foreslå Ubuntu Netbook Remix i stedet for en "vanlig" installasjon, som da inkluderer litt færre programmer enn vanlig, og er bedre tilpasset bruk på netbooks både ytelsesmessig og grafisk. Google viser vei :)

Edit: Foreslår også at du velger noe Ubuntu-relatert da det i Norge er langt mer utbredt enn Mandriva, så det er enklere å få hjelp på norsk, kanskje særlig her i forumet.

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar

Mm. Ubuntu er absolutt favoritten. Har det på hjemmepcen, og veldig fornøyd :) Det var derfor førstevalget på laptoppen, men av eller annen merkelig grunn funker ikke Ubuntu på nettverket på skolen :hmm: Har søkt overalt og spurt på flere foruemer, men har aldri funni feilen.

Derfor har jeg gått for Mandriva, som ser ut som en godt andrevalg :)

Lenke til kommentar

Herreminhatt for et udugelig passord. Men ok. WEP skal aldri være et problem uansett distro. Kan det være at du har prøvd å skrive inn et 64 bits passord når det skulle være 128, f.eks? Jaja.

Hvis du uansett skal ha en nettinstallasjons-iso fra Mandriva laster du ned boot.iso herfra. Mer konkret instruks etter å ha lagt inn mini-CD-en finner du i mandrivas forum

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...