medlem-193513 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei! Da har jeg endelig fått satt opp en linux-boks som skal kjøre httpd, mysql og mail. Men.. Jeg vet ikke noe om mailservere i linux så jeg håpet dere kunne anbefale en som er veldig enkel og sikker. Helst både SMTP og POP3 i en pakke hvis det går ann... Msj123 Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Du kan jo starte med å sjå på Iredmail. Dette er eit skript som forenklar installasjon av mailserverprogramvare. Du seier ikkje noko om bruk. Er dette til ditt eige bruk, eller skal du hoste e-postteneste for andre? Om du vil ha alt i same pakke er det vel bare Courier-MTA som er aktuell. Du har òg Zimbra, men dette er bare ei samling av enkeltkomponentar, og ikkje eit sjølvstendig program. Om du vil sette det opp frå botnen (anbefalt for å lære mest mogleg) ville eg brukt Postfix som SMTP-server og Dovecot som POP/IMAP-server. Dovecot er ganske grei å jobbe med om du tykkjer det er OK å skrive litt konfigurasjonsfiler. Konfigurasjonsfila til Postfix er eit monster (den er veldig lang, men det er fordi alle alternativ har veldig skildrande navn), men av dei SMTP-serverane eg har prøvd (Exim, Sendmail og Postfix) er den enklast å kome i gang med. Ein ting det er verdt å merke seg: det er ikkje så vanskeelg å få ein e-postserver til å fungere, men å få den til å fungere slik du vil (antispam, sikkerhet) er ikkje så lett. Ikkje forvent at du er ferdig med den etter eit kvarters tid, når du aldri har gjort det før. Endret 9. mars 2010 av enixitan Lenke til kommentar
medlem-193513 Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Hei! Takker for svar Den skal brukes til privat epostserver. Jeg tror jeg skal prøve å sette opp Postfix og den dovecot. Hva skjer hvis jeg ikke sikrer SMTP serveren? Begynner den bare å sende ut dritt da eller? edit: har du noe guide for å sette opp disse serverne? er totalt ny... og jeg har googlet det men ble ikke så mye klokere av det. Msj123 Endret 10. mars 2010 av msj123 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Kjører postfix og devecot selv, og fungerer fint det. Kjører selv clarkconnect/clearos, så fikk alt ferdig og fint satt opp. Faren med å ikke sette opp mailserveren sikkert er at den f.eks. kan bli misbrukt av spamere. Sikkert andre farer også, men spam er den verste jeg kommer på når det kommer til smtp servere. Lenke til kommentar
medlem-193513 Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Har du noen guide til å sette opp postfix og dovecot sikkert? Har prøvd men fant ikke ut hvor man endrer domenenavn og legger til mailadresser og sånt... EDIT: Fant guide på hvordan man setter det opp.. men trenger fortsatt en guide om å gjøre den sikker.. Endret 10. mars 2010 av msj123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå