Gå til innhold

Nybegynner, skal bygge meg en grafikk-pc til 9-10k

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri bygd PC selv før, men har hørt at det både er gøy og lurt. Håper noen på forumet her kan hjelpe meg til å gjøre et godt kjøp og få alt jeg trenger for å bygge maskina. Har hørt man trenger kjølepasta og vifter osv.?

PC'n skal først og fremst brukes til å jobbe i 3D-programmer med ganske tung rendring, men jeg kommer nok helt sikkert til å spille litt også :) Tror vel forøvrig ikke det er noen motsetning?

Tenkte å bruke rundt 10000kr, men gjerne mindre.

Uansett, komponentene jeg har sett på er:

Harddisk

WESTERN DIGITAL HARDDISK CAVIAR GREEN 500 GB - 32 MB - SATA (WD5000AADS)

Prosessor

INTEL CORE I5-750 - 2,66 GHZ - CACHE L3 8 MB - SOCKET LGA 1156 (BOKSVERSJON)

Strømforsyning

CORSAIR STRØMFORSYNING PC CMPSU-650TXEU - 650 W

Skjerm

BenQ 21,5" LCD T2210HD Full HD

Skjermkort

Club3D HD5850 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0

Windows

Hovedkort

Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156

Minne

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kabinett

Fractal Design Define R2 Black Pearl

Dette ble ca. 9600kr før frakt.

Er jeg helt på bærtur her, eller kan det bli skikkelig pc av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bli bra PC av det der ja.

Men skal du ikke ha DVD- el. BD-brenner og da?

Med mindre du har det fra før av da. :)

Ellers kan du ta deg en kikk på denne linken fra komplett.no:

http://www.komplett.no/k/cc.aspx?bn=10306

EDIT: Er ikke bare disse gamer-pc'ene som finnes, sjekk også sidelinja der det står bl.a. workstation og office osv.

Enda en EDIT:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10301

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10643

Endret av JAR.ed
Lenke til kommentar

Ja, DVD-brenner må jeg jo ha :)

Har sett på PC'ene på komplett, men greide ikke å finne et oppsett jeg var fornøyd med. Nå er jo ikke jeg ram på pc-komponenter, men jeg har fått det for meg at jeg burde ha Radeon HD5850, og det var hvertfall ikke et alternativ på de rimlige gamer-pc'ene, bare Radeon HD5750. Men kanskje det er godt nok?

Har sett på PC i deler-pakkene til komplett, men det står at de ikke har inne før i slutten av mars, og det blir litt lenge..

Ganske stor forskjell på i5 og i7 ja.. Jeg har egentlig bare sett på intellprosessorer, hvordan er det med AMD-prosessorer? Kanskje bruke Komplett Gamer a20, Monthly edition - Mars som utgangspunkt.. Den har bare 2gb minne og Radeon HD 5750, men er kanskje en del kraft i den likevel?

Lenke til kommentar

Testen har inkludert AMD Phenom II 965 black edition som er toppmodellen til AMD, så det er bare å se på grafen for å så finne ut hvordan AMD klarer seg .

Hvis jeg var deg ville jeg ha brukt et par hundrelapper ekstra og gått for en core i7 860 som har HT :)

Lenke til kommentar

Synes du har peilet deg ganske så fint inn. 4gb vil ikke skade deg med den slags jobber du snakker om, og støtter i7. Eneste jeg vil foreslå er å bytte skjerm. Du kan ha så fint skjermkort du vil, men du bør ha en skjerm til å vise det :) Vet dette kan bli litt budsjettsprekk, men du trenger ikke gå mye opp. Ville for det første gått for en 16:10 skjerm ikke en 16:9. 16:10 personlig synes jeg hvertfall det er utrolig mye bedre.

Hardware testet jo nettopp denne. Har ikke testet akkurat den benq-skjermen, men sett en del andre, og vil anbefale Dell-skjermen sterkt. Skal du jobbe med grafikk, 3d eller 2d så sitter du strengt tatt og nistirrer på en skjerm over lengre tid, så et godt bilde gjør underverker!

Halvor

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg begynner å få litt kalde budsjett-føtter. Etter mine utregninger havner dette på 11300kr før frakt og uten DVD-rom. Da er det med Dell sin skjerm og i7 860.

AMD sin Phenom kommer jo ikke akkuratt så veldig godt ut av testen, men bedre en i5. Jeg har satt sammen en PC på komplett PC-bygger med AMD Phenom. Denne hadde en ganske hyggelig pris på 7689kr, så da har jeg råd til Dell sin skjerm innenfor budsjettet. Det jeg er mest usikker på er prosessoren og skjermkortet. Jeg har også valgt et annet hovedkort for å kunne oppgradere til crossfire hvis grafikken skulle bli for treig, men det hovedkortet har også integrert grafikk, er det et problem?

Fractal Design Define R2 Black Pearl

Silver Power SP-SS500 500W PSU

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

AMD Phenom II X4 955 Black Edition lenke

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, Socket-AM3 lenke

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

USB2 multikortleser 3.5" sort for

XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5 lenke

Hva tror dere om denne PC'n? Er det helt feil å gå for en AMD?

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvilken programvare du bruker, men sjekk om det støtter gpu rendering altså at det bruker skjermkort prosessoren til rendering, hvis programmet gjør det og i tillegg støtter multithread og multi cpu/gpu, så er det faktisk viktigere med mange gpu/cpu kjerner fremfor de raskeste.

4 GB minne er i minste laget, pass på at hovedkortet støtter mer enn det så du kan oppgradere (16 GB vil du ønske deg ganske snart) hvis du driver med tung rendering.

En annen ting du bør se på er flere disker, enten mange disker i ett RAID eller ihvertfall en SSD som du bruker som arbeidsrom for programmet ditt.

Hvis du søker opp noen av artiklene jeg har kommentert (multi cpu for video rendering) så er det mange gode kommentarer i de fra folk som er veldig dyktige på både video og 3d og som i tillegg har god greie på hardware.

Det eneste du må gjøre er å bytte om hardware til nyere teknologi i forhold til hva som står i trådene siden noen av dem begynner å bli noen måneder gamle.

men ikke bli skremt over at det prates om dual xeon osv, dette er snakk om arbeidsstasjoner for hardt bruk.

hvis du er veldig seriøs med tanke på 3d rendering/arbeid, så hadde jeg ikke kjøpt ett konsumer skjermkort, men tatt steget over til de proffesjonelle variantene, dette pga stabiliteten til driverne og at programmet du bruker har bedre utnyttelse av ett proffskjermkort enn ett konsumerskjermkort.

Har du ikke råd til det akkurat nå, så kjøp heller ett par billige konsumerkort og bytt dem når du har råd, ikke bruk penger på forholdsvis dyre konsumerkort...

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar!

JRMN:

Fine maskiner du har satt sammen, har tatt utgangspunkt i intellversjonen, degradert skjermkortet, oppgradert prosessoren og bytta kabinett, hva tror du?

Corsair TX750

Sapphire Radeon HD 4850 512MB

Intel i7 860

ASUS P7P55D

Black Pearl

Samsung DVD±RW

Corsair XMS3 DHX DDR3 4GB

Samsung Spinpoint F3 500GB

Win7

Dell 2209WA

Dette blir en litenbudsjettsprekk på 10125kr, men det skal jeg tåle :)

Har blanda en ny butikk inn, pixmania, bare de som hadde radeon 4850(er det et dårlig valg?) og billigst i7 860 (netonnet var billigere, men uten bekreftet leveringsdato)

Bytta kabinett fordi den skal stå i stua, og kjærsten er ikke maks begeistra. Så greit med et stilrent kabinett :)

think2ce:

Takk for godt svar. Har lest masse av trådene dine, og skjønnte vel ca. en brøkdel av det.. men jeg tror uansett jeg har skjønnt at jeg skal satse på en pc som er oppgraderingsvenlig.

HDen i JRMN sitt oppsett har blitt beskrevet som RAID-venlig på andre forumer. Kabinettet Black-pearl har masse HD-brønner, så kan oppgradere til en RAID-løsning senere, event vente til SSD blir billigere.

Hovedkortet har 4 ram-plasser, kjøper 4 GB nå og kan event oppgradere til 8GB senere (er det viktig at alle minnebrikkene i maskina har samme GB-kapasitet?)

Har skjønnt fra innleggene dine at antallet kjerner er viktig. i7 860 har 4 kjerner med HT, vil si 8 kjerner i praksis? Det er vel ganske bra..?

Tror dette oppsettet er ganske oppgraderingsvennelig. Kanskje starte med et radeon HD 4850 512MB, med mulighet for en til i crossfire, eller å kjøpe en HD 5850 når disse synker i pris. Er HD 4850 det du mente med et billig konsumer-kort, eller er det et dårlig valg?

Tusen takk for hjelpa så langt!

Lenke til kommentar

Hmm.. hvis du vil ha Windows 7, i7 og black pearl,

så skal jeg bare gjøre noen endringer!

4850 er passe bra, men da kjøper du heller 5770, som har DX11 og yter nesten likt med 48xx.

Ikke lurt å kjøpe fra mere en 2 nettbutikker, mtp. frakt.

Hvis du skal bruke den til spilling, er det greit og beholde 5850.

EDIT:

Her er en ny liste med Windows 7, i7 860, Black Pearl.

Corsair TX750

Sapphire Radeon HD 5850

Intel i7 860

ASUS P7P55D

Fractal Design Black Pearl R2

Samsung DVD±RW

Corsair XMS3 DHX DDR3 4GB

Samsung Spinpoint F3 500GB

Windows 7 Home Premium

Endret av JRMN
Lenke til kommentar

Du må ha lik kapasitet på minnebrikkene og forholdsvis 2 eller 4 brikker for å så kunne benytte deg av dual channel ellers mister du halve båndbredden på systemminnet. Noen intelhovedkort beregnet for bærbare kan kjøre en noe begrenset utgave av dual channel med tanke på ytelse selv om du har brikker med forskjellig kapasitet, men dette er langt ifra optimalt uansett.

Det kan også spare noen hundrelapper på å velge en chieftec 650W PSU istedenfor corsair sin 750W og kommer til å være mer enn bra nok til oppsettet ditt og fremtidige oppgraderinger :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpa alle sammen!

Kjøper denne PCn over helga, med mindre noen smarte forumfolk ser noe veldig dumt her :)

Har tatt utgangspunk i PC-oppsettet til JRMN og bytta ut harddisk (den hadde gått opp 230kr i pris) og skjermkort. (og kabinettet til sølv-grå, men samme modell)

SAPPHIRE TECHNOLOGY RADEON HD 4850 - 512 MB GDDR3

i7 860

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 TITANIUM GREY

Win 7

DELL 2209WA ULTRASHARP 22"

Corsair CMPSU-750TXEU 750W

ASUS P7P55D

Samsung SH-S223B - DVD±RW

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9

SEAGATE BARRACUDA 7200.12 500GB 7200RPM SATA/300 16MB

Gleder meg til ny PC :D

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpa alle sammen!

Kjøper denne PCn over helga, med mindre noen smarte forumfolk ser noe veldig dumt her :)

Har tatt utgangspunk i PC-oppsettet til JRMN og bytta ut harddisk (den hadde gått opp 230kr i pris) og skjermkort. (og kabinettet til sølv-grå, men samme modell)

SAPPHIRE TECHNOLOGY RADEON HD 4850 - 512 MB GDDR3

i7 860

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 TITANIUM GREY

Win 7

DELL 2209WA ULTRASHARP 22"

Corsair CMPSU-750TXEU 750W

ASUS P7P55D

Samsung SH-S223B - DVD±RW

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9

SEAGATE BARRACUDA 7200.12 500GB 7200RPM SATA/300 16MB

Gleder meg til ny PC :D

Så lenge du kjøper minne i kit og disse settes i riktig par, så har det ingen betydning om du har ett par med 4gb og ett annet med 2gb...

men å blande disse går dårlig altså en 2 og en 4gb i par...

det er også ganske viktig at du kjøper samme hastighet på minne.

Du kan ikke kjøre en enkelt brikke med 4gb på systemet ditt så vidt meg bekjent, du må ha minst 2 brikker...

--- er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette for dette kortet og cpu??? det er ganske viktig for han å vite før han bestiller...

eventuelt spør der du kjøper hovedkortet før du bestiller(ta en telefon)

og ja, det viktigste er å ha ett system som kan oppgraderes litt... jeg ville f.eks. ikke kjøpt noe dyrt skjermkort nå, hvis du faktisk er seriøs på å drive med 3D, eventuelt så ville jeg ha kjøpt ett nvidia quaddro eller ati firexx kort til rundt 4-5000 med en gang.

directx 11 er kun nødvendig i spill, 3d-program bruker for det meste openGL... selvom noen begynner å få bedre støtte for directx nå...

husk også at du kan sette flere skjermkort i maskiner som har pci-e 1-8x, det finnes flere varianter som støtter både 1x og 4x, du trenger ikke 16x båndbredde til rendering, men mange gpu'er, cpu'er og så mye minne som mulig... dette blir litt som å bruke mange "noder" i en renderfarm.

4 kjerner og HT blir ikke det samme som 8 kjerner, men den kan jobbe med 8 tråder "samtidig", hadde du hatt 8 kjerner ville du kunne kjørt 16 tråder(oppgaver enkelt fortalt) samtidig hvis cpuene støtter 2 tråder pr kjerne...

men hvis jobbene krever mye "kraft" så er det ikke alltid at det vil lønne seg å kjøre flere tråder siden de interne køene vil øke... enkelt fortalt...

men... når man kommer borti det... det er jeg ikke helt sikker på... kanskje aldri...

jeg har ved ett par anledninger satt sammen dual xeon 1366(i7) maskiner med godt med minne for rundt 20000, men da er det ikke noe fansy kabinett eller ssd'er inne i bildet.

her er en basis som ett eksempel på de 4 hovedkomponentene i tillegg kommer kjølere(1000) disker kabinett og psu

dette er ett triband minne system som krever litt dyrt minne(reg ecc) og kit med 3 moduler... 500 mer for hovedkort og du er på dualband minne...

ASUS Z8NA-D6 - Hovedkort - ATX - Intel 5

Z8NA-D6

Varenr: 1017425 3 2 476,- 2 476,-

Prosessor - 1 x Intel Quad-Core Xeon E55

BX80602E5506

Varenr: 883940 11 2 053,- 4 106,-

Kingston ValueRAM - Minne - 6 GB ( 3 x 2

KVR1333D3S4R9SK3/6GI

Varenr: 915925 Ubekreftet

15.03.2010 1 755,- 3 510,-

PNY NVIDIA Quadro NVS 450 - Grafikkadapt

VCQ450NVSX16DVI-PB

Varenr: 888052 10 4 439,- 4 439,-

Sum 11 625,-

Mva: 2 906,-

Totalt ink. mva: 14 532,-

slang det inn som ett eksempel bare...

dette er en basis, du kan starte med 1-2 disker og bygge mpå det senere, 12gb minne er mer enn nok vil jeg tro, men det støtter 48gb :-O

Lenke til kommentar

Hvis du trykker på linken, så ser du at han har valgt et 2x2GB kit og det er ingen problem å kjøre med kun ett brikke så lenge man klarer å leve med halve båndbredden man kunne ha hatt...

hva er poenget med å kommentere noe sånt? jeg sa han måtte være klar over det, hvis han allerede har gjort det så er det da greit, da er han klar over det.

jeg gidder ikke klikke på linker i hytt og pine.

dette var helt generelt skrevet... men noen kranglefanter må jo alltid kommentere andres innlegg for å vise seg bedre enn alle andre...

Hvis du kan så fordømt mye så gi gode råd istedenfor å kommentere hva jeg har/ikke har gjort!!!

OG... nei, det er ikke på alle hovedkort man kan kjøre med en brikke og få halv hastighet, like lite som man kan ta en minnebrikke fra ett kit å kjøre med bare en av to brikker, eller en av tre.

Det er faktisk noen kort som krever at det står minne alle riktige spor før de starter opp.

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Hvis du trykker på linken, så ser du at han har valgt et 2x2GB kit og det er ingen problem å kjøre med kun ett brikke så lenge man klarer å leve med halve båndbredden man kunne ha hatt...

hva er poenget med å kommentere noe sånt? jeg sa han måtte være klar over det, hvis han allerede har gjort det så er det da greit, da er han klar over det.

dette var helt generelt skrevet... men noen kranglefanter må jo alltid kommentere andres innlegg for å vise seg bedre enn alle andre...

Hvis du kan så fordømt mye så gi gode råd istedenfor å kommentere hva jeg har/ikke har gjort!!!

OG... nei, det er ikke på alle hovedkort man kan kjøre med en brikke og få halv hastighet, like lite som man kan ta en minnebrikke fra ett kit å kjøre med bare en av to brikker, eller en av tre.

Det er faktisk noen kort som krever at det står minne alle riktige spor før de starter opp.

Siterer deg slik at kommentaren jeg kommer til å skrive mister ikke relevans hvis du finner på å redigere innlegget ditt.

Ser at du har tydeligvis stått opp med feil fot idag, men det er ingen unnskyldning i mine øyner akkuratt nå... Skjønner ikke på hvilken basis fant du på å kalle meg en kranglefant som må absolutt kommentere andres innlegg for å så vise at jeg er bedre enn alle andre. Det er faktisk temmelig ironisk at du skriver dette, fordi hele det forrige innlegget ditt faller under denne definisjonen.

Du gidder ikke å lese gjennom det meste trådstarter og andre forumbrukere har skrevet/linker til og ramser opp stort sett generell informasjon og lager et oppsett som hovedsaklig er ikke noe trådstarteren er ute etter...

Budsjettet er satt til maks 10K og trådstarter har presisert det er par ganger i tråden. Han har også skrevet at han kommer sikkert til å spille litt også, noe som er stort sett umulig med skjermkortet du har valgt. Når det gjelder resten av oppsettet ditt så har du valgt vesentlig dyrere deler som kommer ikke til å levere bedre ytelse (men er enig i at trådstarter burde gå for mer minne) og jeg tviler sterkt på at trådstarter vurderer å oppgradere til dual cpu i nærmeste fremtid og da er det logisk å oppgradere til nytt enn å oppgradere med gammelt hardware. En slik større oppgradering er uansett ikke særlig problematisk med tanke på at det er ikke snakk om et firma her.

Ingen vits å gå for "workstation" komponenter med tanke på at den ekstra stabiliteten og oppgraderingsmulighetene er absolutt ikke verdt prisen til det bruket og budsjettet trådstarteren ønsker seg.

Når det gjelder det at noen hovedkort må ha to brikker for å så i det hele tatt starte opp, så snakker du sikkert om server/workstation hovedkort, fordi jeg har ikke vært borti et vanlig pchovedkort eller prosessor som hadde en såpass sær minnekontroller og uansett, så vet jeg at minnekontrolleren til core i5 og i7 støtter single channel mode med en brikke (står også i manualen til P7P55D hovedkortet...)

OG hvis du faktisk leser gjennom tråden så har jeg faktisk gitt trådstarteren relevante råd;)

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Siterer deg slik at kommentaren jeg kommer til å skrive mister ikke relevans hvis du finner på å redigere innlegget ditt.

Ser at du har tydeligvis stått opp med feil fot idag, men det er ingen unnskyldning i mine øyner akkuratt nå... Skjønner ikke på hvilken basis fant du på å kalle meg en kranglefant som må absolutt kommentere andres innlegg for å så vise at jeg er bedre enn alle andre. Det er faktisk temmelig ironisk at du skriver dette, fordi hele det forrige innlegget ditt faller under denne definisjonen.

Du gidder ikke å lese gjennom det meste trådstarter og andre forumbrukere har skrevet/linker til og ramser opp stort sett generell informasjon og lager et oppsett som hovedsaklig er ikke noe trådstarteren er ute etter...

Budsjettet er satt til maks 10K og trådstarter har presisert det er par ganger i tråden. Han har også skrevet at han kommer sikkert til å spille litt også, noe som er stort sett umulig med skjermkortet du har valgt. Når det gjelder resten av oppsettet ditt så har du valgt vesentlig dyrere deler som kommer ikke til å levere bedre ytelse (men er enig i at trådstarter burde gå for mer minne) og jeg tviler sterkt på at trådstarter vurderer å oppgradere til dual cpu i nærmeste fremtid og da er det logisk å oppgradere til nytt enn å oppgradere med gammelt hardware. En slik større oppgradering er uansett ikke særlig problematisk med tanke på at det er ikke snakk om et firma her.

Ingen vits å gå for "workstation" komponenter med tanke på at den ekstra stabiliteten og oppgraderingsmulighetene er absolutt ikke verdt prisen til det bruket og budsjettet trådstarteren ønsker seg.

Når det gjelder det at noen hovedkort må ha to brikker for å så i det hele tatt starte opp, så snakker du sikkert om server/workstation hovedkort, fordi jeg har ikke vært borti et vanlig pchovedkort eller prosessor som hadde en såpass sær minnekontroller og uansett, så vet jeg at minnekontrolleren til core i5 og i7 støtter single channel mode med en brikke (står også i manualen til P7P55D hovedkortet...)

OG hvis du faktisk leser gjennom tråden så har jeg faktisk gitt trådstarteren relevante råd;)

og jeg skrev at det "bare var ett eksempel og at det var over budsjett og at det var basis OG at det var noe å se på hvis han var seriøs angående 3D. jeg tar utganspunkt i at han selv kan definere hvor seriøs han er og at han også klarer å se noen forskjeller...

jeg sa ingenting om at DU var kranglefant, jeg sa det fantes alltid NOEN kranglefanter, at du føler deg truffet av det får stå på din kappe.

At jeg gav ett forslag som ligger utenfor budsjett var enkelt og greit fordi mange ikke vet at en workstion løsning med dual xeon faktisk ikke behøver bli så mye dyrere enn en mer "normal løsning med en i noen tilfeller altfor heftig(dyr) entusiast cpu. men det betyr ikke at jeg mener at de råd som er gitt her er dårlig, og det har jeg heller ikke sagt så vidt jeg husker, meningen er rett og slett at man kanskje bør se på noe som er mer stabilt hvis man skal drive seriøst med 3D.

og hvor man kan få inntrykk av at en dual xeon på i7 platform er en gammel teknologi, det lurer jeg litt på...

og at det ikke er vits i å gå for workstation komponenter... vel, det er din mening, men etter min mening så bør han ihvertfall få vite at det finnes.

PS. det er ikke noe poeng å fortsette denne diskusjonen, du mener at du må forsvare dine valg, jeg mener han burde få vite om alternativer. jeg er ikke interessert i om han kjøper det ene eller det andre, jeg gav han kun ett råd utifra hva jeg har sett flere andre har endt opp med og endt opp med å spørre om. jeg har også vært borti ganske mange etter snart 15 år i bransjen som har bygd en maskin og senere lurt på hvorfor ingen tipset dem om andre muligheter, i en lang periode så var intel overlegen amd når det gjaldt video og grafikk prosessering, alikevel så var det mange amd fan som utelukkende anbefalte amd's cpu'er for video og grafisk rendering.

At intel i7 er suveren på rendering og at skjermkort tar mer og mer over den delen også, det er det ingen tvil om, og at du og andre har anbefalt adekvate løsninger er heller ingenting jeg sier i mot, men at jeg på generelt grunnlag burde komme med noen andre innspill uten å få en masse kommentarer på det, burde ikke være noe problem, annet enn for deg da, tydeligvis.

Så da får jeg vel bare beklage så mye at jeg gikk imot dine tanker og ideer og spredde svada om et mer stabilt system som han i dine øyne ikke trenger.

Du skal uten at det er noe problem for mag få siste ordet i denne saken, for jeg synes i utgangspunktet hele denne diskusjonen er så langt på jordet som den kan komme. Det handler kun om to forskjellige syn og at jeg ikke synes det er noe poeng at du kommenterer på den måten du gjorde, der er og blir vi uenige og det er ikke noe som bekymrer meg, det bekymrer meg heller ikke at du følte deg så truffet av den neste kommentaren min at du måtte forsvare deg... ditt problem og ditt alene.

Lev vel videre.

Lenke til kommentar

Uff da, synd det skulle bli sånn her i en ellers gledens stund, har nettop bestilt meg komponenter til ny PC :)

Vil bare si tusen takk for alle tips og råd, og ja, jeg har i aller høyeste grad funnet både rådene til camxer og think2ce veldig nyttige, og veldig glad for at dere begge har giddi å bruke tid på å hjelpe en fremmed med å skaffe seg bra data :)

Har basert meg på alle rådene jeg har fått her, og ved å lese uendelig mye om alt som finnes av proffløsninger til billig ræl kommet fram til en løsning som hvertfall jeg er fornøyd med :) Og så lenge ingen forteller meg at det er et dårlig opppsett, så lever jeg nok lykkelig i min lille boble.. og det er kanskje det viktigste :)

Lenke til kommentar

Ja, det blir vel en kraftsak det der, men 4850 er fjor-årets ting da.

Det hadde vært lurere og kjøpe en 5850 eller 5770 (tror den yter nesten likt med 5770, men 5770 har DX11 og 1GB med minne, og støtter eyefinity..)

Jeg tviler sterkt på at du blir noe særlig misfornøyd med Pcen, så det er nok et godt kjøp.

Men hva ble total summen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...