Gå til innhold

S-ATA istede for ATA

Vakuum

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor hovedkort ikke har begynt med s-ata tilkoblinger istede for de gamle ata tilkoblingene..

Greit nok at flere og flere hovedkort har med s-ata raid, men vil det komme hovedkort som har kun s-ata tilkoblinger? (Dvs når også brennere,dvd og andre ide enheter kommer med s-ata)

en annen ting er det at s-ata støtter jo ide, og derfor burde det da kunne gå å lage hovedkort med f.eks 4 s-ata tilkoblinger istede for ide1 og ide2...

Eller er dette noe som kommer bare verden har fått seg over til s-ata standarden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvorfor skal de det?

Sata er en evolusjon, ikke revolusjon. Du kan ikke kjøre en pata enhet på en sata tillkobling uten en overgang, så hvorfor bruke det istedenfor bare native pata? Det aner meg at det vil bli en betydlig dyrere løsning å ha 6 sata tillkoblinger med pata til sata adaptere enn bare 2 pata tilkoblinger og 2 sata tillkoblinger.

Lenke til kommentar

joda.. enig der.. tenkte mere 2 enheter med pata overgang (dvd og cd brenner f.eks) og resten s-ata

pci-express er også noe jeg gleder meg sykt til :)

s-ata kort med utgang for 4 enheter koster jo 900.. så ikke hvilken pci standard den brukte da..

min mening er at it markedet for tiden går for fort fram.. derfor finnes det f.eks s-ata, selv om sata ikke er ibruk så mye som den kanskje burde.. fordi bedriftene taper på framgangen..

eneste som er sikkert er at jeg skal ha en killer pc til september når hl2 kommer.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...