Gå til innhold

Fordele signal fra parabol til flere tunere/rom

Anbefalte innlegg

Enkleste måten for å kunne ta inn en satelitt på fks.2 separate rom/tunere er vel et lnb med 2 utganger?? Eller finnes det svitsjer en kan bruke inne for å fordele signalet til 2 tunere?

takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måten for å kunne ta inn en satelitt på fks.2 separate rom/tunere er vel et lnb med 2 utganger?? Eller finnes det svitsjer en kan bruke inne for å fordele signalet til 2 tunere?

takker for alle svar:)

kort fortalt så trenger du en lnb med to eller flere uttak og må strekke en kabel fra hodet og til være tuner.

Lenke til kommentar

Da har eg strukket 2 kabler fra begge tunere til twin lnb'et.Har fått inn begge satelitter,men får eg godt signal på 1 vest,er det omtrent ikkje signal på 5 øst:( Prøver å fordele signalet mellom begge satelitter,men sliter da med å få godt nok signal dvs.blir forstyrrelser på enkelte kanaler.Detter då en Triax Antenne.Tips?

Lenke til kommentar

Da har eg strukket 2 kabler fra begge tunere til twin lnb'et.Har fått inn begge satelitter,men får eg godt signal på 1 vest,er det omtrent ikkje signal på 5 øst:( Prøver å fordele signalet mellom begge satelitter,men sliter da med å få godt nok signal dvs.blir forstyrrelser på enkelte kanaler.Detter då en Triax Antenne.Tips?

så du har splittet signalet?

Lenke til kommentar

ja eg har 4 utganger på lnb til 1 gr vest og har strukket kabel frå denne til 2 forskjellige tunere.Var det det du mente??

beklager jeg kan ikke hjelpe deg her, jeg 1. skjønner ikke åssen du mottar signalet bruker du en vanlig antenne som motar digitalt signal eller mottar du et satelittsignal? og 2. klarer ikke å skjønne om du har fire utganger eller to utganger som du har splitet. 3. søg på triax antenne og se hvor mange forskjellige treff du får. du må være litt mer spesifikk.

*tillegg*

innlegget er broken etter at trådstarter endret innlegget sitt.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Var det enklere forklart,litt kjappt tegnet:)antenneoppsett.bmp

om det vcar enklere forkalrt ja det var jo det men nå er jo posten min over helt på trynet, siden quote funksjonen tydeligvis endrer seg hvis det som er quotet blir endret. :p

og det du sier stemmer ikke helt overrens med hvordan du har tegnet det.

du har en svitsj inne i bildet her som du aldri ha snakket om tidligere.

før du begynner med noe slitk "avansert" noe så må du sjekke om du får skikkelig signal vis du kobler opp en tuner mot hodet.

begynn fra begynnelsen, koble alt ut, koble opp kun en tuner direkte mot hodet først medkun en antenneledning tilkoblet. hvis det fungerer koble til den andre. hvis det fungerer så kan du prøve å koble opp neste tuner.

hva er det forresten du skal oppnå med dette?

Lenke til kommentar

ok, eneste jeg kan se av oppsettet ditt er at du forsøker å sette opp en av tunerene dine slik som viasat holdt på før med en switch som koblet sammen signalet.

men det er jo mange år siden dette ble brukt vel.

har du ikke to antenne innganger på tuneren som skal ha de to inn? er du sikker på at du koblet switchen riktig?

husker det var stress på den greia som viasat sendte ut, vis du koblet det motsatt av det som var meningen så fikk du ikke inn den ene satelitten.

du burde uansett forsøke å koble en og en antennekabel direkte i tuneren som skal ha begge satelittene og se om du får signal.

hvis det fungerer så er det stor sjans for problem med switchen, enten koblet galt eller defekt.

vis det ikke hjelper kan det være feil på kabel, hode eller dårlig kontakt imellom hodet og kabel eller kabel og tuner.

Lenke til kommentar

ok, eneste jeg kan se av oppsettet ditt er at du forsøker å sette opp en av tunerene dine slik som viasat holdt på før med en switch som koblet sammen signalet.

men det er jo mange år siden dette ble brukt vel.

har du ikke to antenne innganger på tuneren som skal ha de to inn? er du sikker på at du koblet switchen riktig?

Det er noen år siden Viasat baserte sin kanalpakke på signaler fra to forskjellige satelitter (NRK ukodet på Thor, resten på Sirius), men det er fremdeles slik det må gjøres om man vil kunne ta inn begge satelittene; enten man nå har abonnement hos både CD og Viasat, eller man bare vil ta inn gratiskanaler på en eller begge satelitter.

Tunere med to antenneinnganger er IKKE beregnet for å koble en satelitt/LNB til hver inngang, begge inngangene skal ha tilgang til alle LNB'ene via switcher. Kobler man slik det virker som du tenker, så vil man ikke kunne se og ta opp to programmer på samme satelitt samtidig, i og med at bare en av tunerene får signal fra den satelitten. Forbehold om at jeg misforstår deg..

Lenke til kommentar

Det er noen år siden Viasat baserte sin kanalpakke på signaler fra to forskjellige satelitter (NRK ukodet på Thor, resten på Sirius), men det er fremdeles slik det må gjøres om man vil kunne ta inn begge satelittene; enten man nå har abonnement hos både CD og Viasat, eller man bare vil ta inn gratiskanaler på en eller begge satelitter.

Tunere med to antenneinnganger er IKKE beregnet for å koble en satelitt/LNB til hver inngang, begge inngangene skal ha tilgang til alle LNB'ene via switcher. Kobler man slik det virker som du tenker, så vil man ikke kunne se og ta opp to programmer på samme satelitt samtidig, i og med at bare en av tunerene får signal fra den satelitten. Forbehold om at jeg misforstår deg..

jeg tror du misforsto meg helt riktig ;)

men du har nok helt rett ang hvorfor og hvordan man bør/skal sette det opp for å få det til å virke skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...