Gå til innhold

Fått forliksklage og har noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk i dag en forliksklage fra inkassobyrået CrediCare AS på 9000,-. Den opprinnelige regningen var på 2000,- i 2006 og har nå vokst opp i mot 9000,-. Uansvarlig og dum som jeg var betalte jeg aldri tilbake denne regningen. Jeg har blitt innkalt til forliksrådet og er veldig usikker og redd. Har aldri gjort noe ulovlig eller kriminelt og om ca en måned så skal jeg til Forliksrådet.

Jeg er en fattig student på 19 år og som for tiden ikke har arbeid. Jeg legger meg flat for inkassobyrået og jeg skammer meg over at jeg aldri betalte denne regningen. Det jeg lurer på er om det er mulig å kontakte inkassobyrået for et møte hvor vi blir enige om en nedbetalingsplan, eller har jeg ingen annen mulighet enn å gå til Forliksrådet hvor jeg evt. blir dømt til å tvangsselge eiendelene mine. Bor for tiden med foreldrene mine da jeg fortsatt går på videregående (3. året). Er det mulig for meg å kontakte inkassobyrået og legge meg flat samt. spille med åpne kort og si at jeg rett og slett ikke har 9000,- tilgjengelig men at jeg vil gjøre opp for meg!

Jeg er veldig redd og nervøs for å møte opp i Forliksrådet hvor jeg evt. kan bli dømt. Det bes også at jeg skal svare og om jeg evt. godtar eller ikke godtar klagen og hvorfor. Jeg er helt enig i at jeg har oppført meg veldig uansvarlig og vil gjøre det det rette ved å betale tilbake gjelden. Skal jeg skrive at jeg godtar klagerens krav/påstand? Hvis jeg så gjør det er det stor fare for at namsmannen må inndrive det lille jeg har av eiendom (eier ikke så mye, bortsett fra klær og skolebøker :(). Det er fortsatt 3 uker til fristen løper ut for tilsvar og lurer på om jeg skal kontakte inkassobyrået og prøvd å få ordnet i gjelden eller akseptere/ikke akseptere klagen og hvorfor.

Hva er det som skjer i et Forliksråd? Kan jeg kontakte inkassobyrået for å inngå en nedbetalingsplan og dermed slippe Forliksrådet? Hvis jeg evt. blir dømt, hvilke konsekvenser har dette for meg? Er det mulig å komme frem til en evt. nedbetalingsplan i selve meklingen hos Forliksrådet? Hvordan skal jeg gå fram og fortelle at jeg ikke har 9000,- i lomma og har heller ikke mulighet av å låne fra foreldre eller venner men at jeg VIL gjøre opp for meg, hvor nedbetalingsplan hadde vært ypperlig.

Et annet problem er at jeg ikke ble myndig før år 2008 og at klagen har kommet på faren min sitt navn. Det er ikke hans skyld at regningen aldri ble betalt, da det var jeg som rotet den bort og la eventuelle inkassovarsler "nederst i bunken". Men jeg vil gjøre det opp for meg og ikke blande inn min far, som heller ikke har midler til å betale tilbake dette. Det er jo først og fremst min feil og nå som jeg er myndig, så føler jeg at dette problemet er et resultat av min dumskap.

Jeg håper at dere kan hjelpe i denne vanskelige situasjonen jeg nå er i, er heller ikke sikker på om inkassobyrået vil godta en nedbetalingsplan da det har gått 3.5 år. Det er skummelt å tenke på at jeg nå må møte opp i Forliksrådet hvor sjansen er stor for må bli dømt. Uansvarligheten min har ført meg på denne sti og jeg vil gjerne rette denne feilen slik at det ikke ødelegger for meg i fremtiden med tanke på jobbmuligheter.

Takker for deres forståelse og svar :(.

Endret av hematology
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du skal være så redd for forliksrådet. Det handler i hovedsak om å inngå en avtale, et forlik, om hvordan dere skal håndtere situasjonen. Begrensede domsmuligheter har dem også.

Møt opp i forliksrådet og forklar situasjonen din så skal dette nok ordne seg. De aller fleste kreditorer ønsker jo bare å få pengene sine. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal være så redd for forliksrådet. Det handler i hovedsak om å inngå en avtale, et forlik, om hvordan dere skal håndtere situasjonen. Begrensede domsmuligheter har dem også.

Møt opp i forliksrådet og forklar situasjonen din så skal dette nok ordne seg. De aller fleste kreditorer ønsker jo bare å få pengene sine. :)

Hei, takk for at du svarte. Ble litt beroliget nå, da kreditorer er mennesker de også. Men jeg håper at flere kan bidra slik at jeg kan få større innsikt og hvilke muligheter og konsekvenser jeg har eller kommer til få :(.

Endret av hematology
Lenke til kommentar

Nå vet jeg jo ikke hva/hvordan gjeld det er snakk om (og er heller ikke av interesse), men jeg tror ikke at inkassobyrået har alt på sitt helt tørre om de har sendt ut inkassovarsel til deg før du ble 18 år og ansvarlig for dine handlinger (myndighetsalder er 20 år).

Du har ikke lov til å inngå kredittgjeld/kredittkontrakt før fylte 18 år. Det er ikke din plikt å "forhindre" dette, men kreditor (selger) skal forsikre seg om at den person det inngåes kredittavtale for er 18 år.

Hvis du er 19 nå og du har en 3 1/2 år gammel gjeld, ville du vært 15-16 år ved inngåelse av denne gjelden. Siden du på det tidspunkt ikke var handlingsansvarlig (juridisk sett) for denne gjeldsinngåelsen, så tror jeg du kan trekke dette frem, om ikke annet for å få slettet inkassogjelden og betalingsanmerkningen. Du skal/bør da tilby deg å betale opprinnelig skyldig beløp, kanskje med et tillegg på tapt årlig rente ca 6%. (inflasjon 2,25% + innskudd 4% = 6,25%).

Lenke til kommentar

Nå vet jeg jo ikke hva/hvordan gjeld det er snakk om (og er heller ikke av interesse), men jeg tror ikke at inkassobyrået har alt på sitt helt tørre om de har sendt ut inkassovarsel til deg før du ble 18 år og ansvarlig for dine handlinger (myndighetsalder er 20 år).

Du har ikke lov til å inngå kredittgjeld/kredittkontrakt før fylte 18 år. Det er ikke din plikt å "forhindre" dette, men kreditor (selger) skal forsikre seg om at den person det inngåes kredittavtale for er 18 år.

Hvis du er 19 nå og du har en 3 1/2 år gammel gjeld, ville du vært 15-16 år ved inngåelse av denne gjelden. Siden du på det tidspunkt ikke var handlingsansvarlig (juridisk sett) for denne gjeldsinngåelsen, så tror jeg du kan trekke dette frem, om ikke annet for å få slettet inkassogjelden og betalingsanmerkningen. Du skal/bør da tilby deg å betale opprinnelig skyldig beløp, kanskje med et tillegg på tapt årlig rente ca 6%. (inflasjon 2,25% + innskudd 4% = 6,25%).

Hei!

Tusen takk for et informativt svar, regningen var en regning fra en reguleringstannlege. Denne forliksklagen ble sendt til mine foresatte og det er navnet til faren min det står på brevet.

Inkassovarslene har vært sendt til foreldrene mine og ikke meg.

Endret av hematology
Lenke til kommentar

Da er det vel også dine foreldre som er riktig adresse for forliksklagen. Men som sagt. Her må det møtes opp slik at du/dere kan komme med deres syn på forholdet og bli enige i en nedbetalingsplan. Utbeblir du/dine foreldre er det bare inkassobyråets syn som kommer frem og vil bli tatt hensyn til.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke du må møte i forliskrådet hvis du erkjenner kravet.

Om du derimot bør erkjenne det eller ikke er noe usikkert.

Normalt foreldes et pengekrav etter 3 år. Har du erkjent kravet på et senere tidspunkt så gjelder foreldelsesfristen fra denne datoen.

(Den prosessen som du er inne i nå med forliksrådet gjøres normalt for å ungå foreldelse av kravet. Erkjenner du kravet via forliksrådet vil foreldelsesfristen utvides til 10 år.)

SÅ hvis ikke kravet er erkjent (f.eks. at det er gjort en delbetaling) de siste 3 årene, så kan det være at du slipper billig unna. Det kan være at inkassoselskapet her prøver seg på en "frekk" en.

Et spørsmål. Er det du eller din far som står i gjeld? Høres jo ut som det er din far, og da kan jo ikke du ta prosessen videre.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

For det første så er det ikke du som er den innstevnede parten, det er din far.

Det er heller ikke din regning, det er dine foreldres regning. Du var barn når du fikk regulering, og det følger av barneloven og foreldreansvaret at det er dine foreldre som skal dekke dette for deg. Det er de som hadde ansvaret for din underholdning. Det at de har lagt regningen nederst i bunken i alle år, skyver ikke ansvaret over på deg.

Ja, jeg synes faren din skal møte i forliksrådet.

Lenke til kommentar

For det første så er det ikke du som er den innstevnede parten, det er din far.

Det er heller ikke din regning, det er dine foreldres regning. Du var barn når du fikk regulering, og det følger av barneloven og foreldreansvaret at det er dine foreldre som skal dekke dette for deg. Det er de som hadde ansvaret for din underholdning. Det at de har lagt regningen nederst i bunken i alle år, skyver ikke ansvaret over på deg.

Ja, jeg synes faren din skal møte i forliksrådet.

Nei, det er ikke faren min som har lagt regningen nede i alle år, det var meg :(!

Det er derfor jeg vil gjøre opp for meg, da det fra begynnelsen av var min feil. Selv om jeg ikke var myndig da, er det min regning fra begynnelsen av. Jeg var dum nok til å skyve unna regningen istedet for å fortelle foreldrene mine dette. Jeg har vært ansvarsløs, noe jeg erkjenner uten tvil, men nå vil jeg gjerne gjøre det opp for meg. Jeg har ikke 9000,- liggende akkurat nå, men hvis det er mulig å få til en nedbetalingsplan så hadde nok det vært det beste. Spørsmålet mitt er da, på klagebrevet står det at jeg må betale ca. 9000,-. Den originale summen før forliksklagen er på 7000,- og ekstra omkostninger for rettsgebyr ble på 1935,-. Spørsmålet er da hvis dette "ordner" seg og at jeg får en nedbetalingsplan, vil jeg måtte betale rettsgebyret på snaue 2000,- også?

Endret av hematology
Lenke til kommentar

Som nevnt er dte uansett ikke din gjeld. Det er din far sitt ansvar å betale regningen..

Joda, jeg forstår at det juridisk sett er min fars ansvar å betale tilbake regningen. Men når jeg tenker over det har det fra første dag vært min feil, faren min er veldig nøye med punktlighet. Han har ikke noe skyld i at jeg aldri betalte eller spurte han om å betale regningen og slik situasjonen er nå er han ikke i stand til å betale denne gjelden heller. Hvis jeg evt. godtar klagen vil jeg (eller min far) møte opp hos Forliksrådet? Er det en sjanse for at dommen kan bli avsagt i motpartens favør, med tanke på inndragelse av eiendeler? Jeg vet at det hele tiden er mine feil som har ført meg på denne sti og vil gjerne rette dette opp. Er det mulig for meg å kontakte inkassobyrået slik at vi kan få til en nedbetalingsplan (samt. at jeg godtar klagen i tilsvaret), vil jeg da måtte møte opp på Forliksrådet og evt. betale de ekstra saksomkostningene på ca. 2000,-?

Lenke til kommentar

Som sakt så må du ikke møte i forliksrådet hvis kravet erkjennes. En forliksklage er normalt ikke mer skummelt i denne sammenheng en at inndriver ønsker å ungå at kravet skal foreldes - og selvfølgelig ha mulighet for indrivning av kravet. Det er helt sikkert muligheter for en betalingsplan selv om kravet er så gammelt.

Men, du kan jo uansett ikke ta denne saken videre da det er din far som kreves for disse pengene.

At det kan finnes muligheter for at et pengekrav kan overtas finnes sikkert, men med mindre du har penger eller verdier som kan dekke inn kravet, tviler jeg på at inkassoselskapet vil godta en overtagelse.

Hvordan en slik prosess med overtagelse vil være rent juridisk har jeg ingen anelse om, men tviler på at du kommer ut av det utenom at din far blir involvert.

Kontakt inkassobyrået og hør hva dem har å si. Ingen er jo mer interesert i å få løst saken en de, så dere klarer sikkert å komme frem til noe posetivt.

Men, som nevnt kan det være at kravet er foreldet. (Selv om det da er rart at inkassoselskapet tar sjansen på at de selv må betale gebyrene).Men, Hvis kravet er foreldet så kan jo din far velge og ikke godta kravet med begrunnelse i foreldingsfristen, og så kan du heller betale 9000,- til han for lærepengens skyld.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Som sakt så må du ikke møte i forliksrådet hvis kravet erkjennes. En forliksklage er normalt ikke mer skummelt i denne sammenheng en at inndriver ønsker å ungå at kravet skal foreldes - og selvfølgelig ha mulighet for indrivning av kravet. Det er helt sikkert muligheter for en betalingsplan selv om kravet er så gammelt.

Men, du kan jo uansett ikke ta denne saken videre da det er din far som kreves for disse pengene.

At det kan finnes muligheter for at et pengekrav kan overtas finnes sikkert, men med mindre du har penger eller verdier som kan dekke inn kravet, tviler jeg på at inkassoselskapet vil godta en overtagelse.

Hvordan en slik prosess med overtagelse vil være rent juridisk har jeg ingen anelse om, men tviler på at du kommer ut av det utenom at din far blir involvert.

Kontakt inkassobyrået og hør hva dem har å si. Ingen er jo mer interesert i å få løst saken en de, så dere klarer sikkert å komme frem til noe posetivt.

Men, som nevnt kan det være at kravet er foreldet. (Selv om det da er rart at inkassoselskapet tar sjansen på at de selv må betale gebyrene).Men, Hvis kravet er foreldet så kan jo din far velge og ikke godta kravet med begrunnelse i foreldingsfristen, og så kan du heller betale 9000,- til han for lærepengens skyld.

Det er 3 års frist for at en krav blir foreldet, i så fall når er det gjeldet begynner å bli foreldet. Er det fra først da regningen kom eller da første inkassoregning kom? Slik situasjonen ser ut nå, er det lurest å akseptere krave og håpe på å få til en nedbetalingsplan eller skal jeg satse på at kravet er over 3 år gammelt og dermed foreldet?

I så fall kom første regning 17.08.2006, og første inkassoregning 16.05.2007. Hvis det er den siste datoen jeg skal ta utgangspunkt i regner jeg med at de er redd kravet skal foreldes, men er det mulig for meg å akseptere kravet uten noen form for inndragning av eiendeler og heller føre en nedbetalingsplan?

Tror ikke at jeg skal satse på foreldelse da det kan føre til uante konsekvenser.

Mange inkassoselskaper setter i gang rettslige skritt kun for å sikre kravet mot foreldelse. Dette fører til unødvendige omkostninger og belastning for begge parter. Et godt alternativ er da at skyldner blir tilbudt/ tilbyr seg å signere et gjeldsbrev som vil gi kravet en ny foreldelsesfrist på 10 år. - Kilde

Må jeg (faren min) signere et gjeldsbrev slik at foreldelsefristen øker med ytterligere 10 år? Hadde jo passet meg fint da jeg tenkte på en nedbetalingsplan, eller?

Endret av hematology
Lenke til kommentar

Forfallsdato regnes fra da tidligst tjenesteutøveren kunne kreve betalt, de tvil si den dagen du hadde siste time hos reguleringstannlegen. Men tar man utgangspunkt i 17/8-06 ble kravet foreldet 17/8-09.

http://codex.no/default.asp?ID=244

Dette er en innsigelse dere må ha med i skrivet, bare ta med:

Kravet anses foreldet etter de alminnelige foreldelsesfrister i foreldelsesloven §2.

Dere må derfor ikke finne på å skrive under på at dere godtar kravet, eller å ikke møte i forliksrådet. Møt opp og ikke betal. Kjør hardt på at kravet er foreldet og at det er stridende mot god inkassoskikk å inndrive forfalt gjeld.

Lenke til kommentar

Fristen starter å løpe den dag fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse.

Det er relativt lett å finne ut om kravet er foreldet eller ikke. Det er bare å ringe inkassoselskapet. Hvis påstanden om foreldelse ikke er riktig, så får du svar på deg ganske kjapt. Det er fordringshaveren som eventuelt må bevise et avbrudd av foreldelse.

men er det mulig for meg å akseptere kravet uten noen form for inndragning av eiendeler og heller føre en nedbetalingsplan?

Du kan ikke akseptere kravet, det er det din far som må gjøre.Men, En vil normalt sett få mulighet til å betale tilbake kravet ved f.eks en nedbetalingsplan ja, men brytes avtalen EN gang blir det gjærne trøbbel. Mulighetene er jo da tvunget trekk fra inntekter, hvis en ikke har inntekter så inndragelse av eiendeler.

Må jeg (faren min) signere et gjeldsbrev slik at foreldelsefristen øker med ytterligere 10 år? Hadde jo passet meg fint da jeg tenkte på en nedbetalingsplan, eller?

Det spørs jo om det ikke er for sent nå. I.o.m at saken allerede har havnet hos forliksråde.

EDIT: Skjeldent jeg er treg på avtrekkeren...

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Forfallsdato regnes fra da tidligst tjenesteutøveren kunne kreve betalt, de tvil si den dagen du hadde siste time hos reguleringstannlegen. Men tar man utgangspunkt i 17/8-06 ble kravet foreldet 17/8-09.

http://codex.no/default.asp?ID=244

Dette er en innsigelse dere må ha med i skrivet, bare ta med:

Kravet anses foreldet etter de alminnelige foreldelsesfrister i foreldelsesloven §2.

Dere må derfor ikke finne på å skrive under på at dere godtar kravet, eller å ikke møte i forliksrådet. Møt opp og ikke betal. Kjør hardt på at kravet er foreldet og at det er stridende mot god inkassoskikk å inndrive forfalt gjeld.

Joda, men saken gikk til inkasso i 2007, men regningen fra tannlegen er fra 2006. Når er det man begynner å regne tiden fra?

Lenke til kommentar

Forliksrådet eller inkassobyrået VIL ikke ødelegge livet ditt, de vil bare ha en avtale som alle parter kan leve med. Det vil ende i at du deler opp den regningen og betaler kanskje 1000 i måneden i 9 mnd. De vil bare ha en løsning, ikke flå livet av deg. Å ignorere inkassoer er det dummeste man kan gjøre, for de gir seg aldri så lenge du ikke gir lyd fra deg. Det beste er å ringe byrået med en gang og be om en løsningsforslag. De biter ikke.

Det er vel en god grunn til at tannlegen bare godtar kontant betaling i disse tider..hvertfall gjør min bare det. Får ikke lov å be om regning.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kravet er mest sannsynlig foreldet som nevnt, ikke under noen omstendighet godta noen nedbetalingstid eller krav før dette er 100% avklart. Event. ta forbehold om at gjelden ikke er foreldet, og hvis den er foreldet så får dere tilbakebetalt det som er for mye.

Uansett så er det ikke trådstarters gjeld, så han får heller ikke gjort noe opp mot inkasssoselskapet. Det er faren som må gjøre dette da han mest sannsynlig er en juridisk ansvarlige.

Lenke til kommentar

Det er vel en god grunn til at tannlegen bare godtar kontant betaling i disse tider..hvertfall gjør min bare det. Får ikke lov å be om regning.

kontant rett i hånda? Får du kvittering? Kan du bruke kort?

Små selvstendignæringsdrivende som skal ha kontanter er aldri et godt tegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...