Rikky Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Nå skal jeg endelig hive ut WD'en fra PC'en (kanskje det blir stille nå), den putter jeg i Xboxen. Har bestilt en ny Barracuda V 120 GB, hvordan kan jeg få alt fra WD'en over på den? Må jeg bruke noe Ghost-greier? Har to partisjoner på WD'en, en til OS og en med diverse andre greier. Trenger vel egentlig bare å få overført OS-partisjonen i første omgang. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Du med nesten 3000 poster bør vite det Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Du med nesten 3000 poster bør vite det Veloverveid og hjelpfullt svar Det finnes noe software for å gjøre dette. Beklager at jeg ikke husker hva det heter, men prøv å søk på nettet (f.eks Google). Selv tar jeg meg alltid tid til en reinstallering når jeg bytter harddisk av flere årsaker. Blant annet at det er sunt å gjøre det nå og da, og at det alltid kan skje noe tull når man overfører en partisjon fra en disk til en annen. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2003 Joda, kan godt reinstallere hvis det trengs, men jeg var bare ute etter en enkel metode for å slenge hele partisjonen over på den nye disken -> tut og kjør. Men nå er det bare et par dager siden jeg installerte alt på nytt, og håper å slippe det en gang til... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Joda, kan godt reinstallere hvis det trengs, men jeg var bare ute etter en enkel metode for å slenge hele partisjonen over på den nye disken -> tut og kjør. Men nå er det bare et par dager siden jeg installerte alt på nytt, og håper å slippe det en gang til... Ja, da forstår jeg deg. Men søk etter software for dette. Let og du skal finne :-) (forhåpentligvis). Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Med Norton Ghost gjør du dette enkelt. Ghost er et dos program. Bare sett inn den nye disken når du får den og kopier den gamle disken over til den nye. Lenke til kommentar
wil Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 ja, det bør jo være ganske enkelt egentlig, når du kjøper den nye disken din så setter du den gamle disken som slave også overfører du de filene som du skal ha over på den nye. er ikke vanskeligere enn det du gjør det til. men hvis du skal overføre hele os`et så blir det litt værre, istede for å overføre hele os`et så ville jeg bare installert os`et på den nye disken også får alt opp å kjøre, også tilslutt overføre de filene du skal ha. Tror ikke at du trenger hverken GHOST eller DRIVE IMAGE i grunnen. det å overføre filer fra en disk til en annen er ganske enkelt. men sånn som jeg forstod så ville du overføre hele OS`et? hvorfor vil du det da? vet ikke om jeg er på jordet her, men hvis du f. eks skal overføre XP os`et fra en disk til en annen disk så tviler jeg på at det vil funke. egentlig så trenger du ikke å overføre os`et til en annen disk HVIS du har OS cd`en. Jaja lykke til iallefall. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2003 Tror ikke at du trenger hverken GHOST eller DRIVE IMAGE i grunnen. det å overføre filer fra en disk til en annen er ganske enkelt. men sånn som jeg forstod så ville du overføre hele OS`et? hvorfor vil du det da? Les tråden da... Joda, kan godt reinstallere hvis det trengs, men jeg var bare ute etter en enkel metode for å slenge hele partisjonen over på den nye disken -> tut og kjør. Men nå er det bare et par dager siden jeg installerte alt på nytt, og håper å slippe det en gang til... Jeg vil altså bare kopiere alt som er på partisjonen inn på den nye disken. Får vel ikke kopiert MBR ved å kopiere alle filene på partisjonen over til den nye disken i Windows? Lenke til kommentar
wil Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 nei, tviler på at du kan kopiere master booten over på ny disken, men hvis du bare skal ha filene som ligger på den gamle disken over på den nye så gjør du da vel større enn at du flytter/brenner alt du skal ha også installerer du Windows på ny-disken din, værre er det vel ikke. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 nei, tviler på at du kan kopiere master booten over på ny disken Det er jo nettopp dette som Ghost / DriveImage og lignende programmer fikser for deg da... De lager en 'speiling' av disken og ikke bare de 'synlige' filene. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2003 nei, tviler på at du kan kopiere master booten over på ny disken, men hvis du bare skal ha filene som ligger på den gamle disken over på den nye så gjør du da vel større enn at du flytter/brenner alt du skal ha også installerer du Windows på ny-disken din, værre er det vel ikke. Jeg kan si det en gang til: Jeg vet at jeg kan kopiere filene over og installere Windows på nytt, men nå er jeg altså ute etter en enkel og kjapp metode for å hive over hele sulamitten... PS: Å installere Windows på nytt er ikke å installere bare Windows på nytt, men all annen software, drivere, instillinger osv, og det er en drittjobb. Lenke til kommentar
DDFC Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 skjerping.. han er helt klar over hva som er os install og ny install det han trenger er ghost, driveimage eller et prog fra hd produsenten det er ikke kult å sitte i 8 timer å laste ned win xp, norton, office, adobe, og masse spill oppgraderinger i tillegg til å registrere seg på nytt over alt det jeg anbefaler er å ha en clean install med funkende inett og lagre det på et image så istallerer du alt det andre og lagrer det også på et da noe større image da er det bare å oppgadere xp og hk/video driver for å få ting til å kjøre optimalt og du kan gå tilbake til ver 1 eller ver 2 hvis du er smart nok til å lagre det nye du har lagret på en cd o.l dette tar ikke uendelig med tid Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Jeg har prøvd å lage et image med Norton Ghost. La hele partisjonen inn på en ny disk. Fikk det aldri til å funke. XP booter helt til velkommen-screen og så henger det kraftig. Lenke til kommentar
petterøes Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Du kan som tidligere nevnt bruke programm som f.eks Norton Ghost eller Drive Image. Hvilket du velger blir en smaks sak, men personlig synes jeg at Drive Image er enklest å lære og i bruk. Det er tre måter å gjøre det på: 1 Dersom du har endel plass ledig på den gamle disken lag et Image som du legger på denne. 2 Bruk Image programmets funksjon for å kopiere en disk over på en annen. ( Personlig har jeg dårlig erfaring med dette da det fort krasjet for meg, men jeg hadde diskene på samme kabel) 3 Brenn Imaget ut på cd, programmet deler filen opp for deg slik at Imaget fordeller seg over f.eks 5 cd plater. Siden du sier du nylig har innstallert alt på nytt ville jeg helt klart valgt den siste løsningen. Da har du en backup som er oppe å kjører på en halv time ved behov. OBS siden det er system partisjonen du skal emigrere så må du etter å ha innstalert programmet lage rednings disketene og boote fra disse. Dette er nødvendig for å få tilgang til alle systemfiler som skal kopieres. Du kan også gi komandoene i windows å la programmet lage et boot script for deg, men å kjøre fra disketter er safe. Den siste metoden fungerte utmerket for meg. Jeg bootet systemet Windows sa den hadde funnet ny hardware (den nye disken), bootet en gang til og alt var greit. Lykke til. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2003 Takk for tips petterøes. Jeg tror jeg prøver å lagre imaget på på den andre partisjonen på disken (har ikke plass på OS-partisjonen), det burde vel gå bra eller? Så hiver jeg imaget på en DVD. Lenke til kommentar
petterøes Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Å legge Imaget på den andre partisjonen er glimrende. Legg den helst helt i roten av partisjonen. Når du skal foreta emigreringen må du boote fra diskettene for å velge Imagefil kildefil og hvor du skal emigrere den til. Jeg tror ikke det er kommet noen støtte for at disse kan lese DVD ennå så det tror jeg er en dårlig ide desverre. Dersom du lager CD plater så er det mulig å boote direkte fra disse. Edit: Ser at jeg ikke har vært helt oppdatert. Norton Ghost 2003 har vist fått støtte for å skrive Imaget direkte til DVD Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Jeg har prøvd å lage et image med Norton Ghost. La hele partisjonen inn på en ny disk.Fikk det aldri til å funke. XP booter helt til velkommen-screen og så henger det kraftig. Har opplevd det samme, men siden jeg visste at det skal fungere så jobbet jeg en stund med å finne ut hvorfor. Problemet var at jeg hadde partisjonert den nye disken fra XP Disk Manager mens den var koblet som slave. Da ville den ikke være C: når den sto som master. Løsningen var å stryke den partisjonen og bruke fdisk istedet. Det er jo enklest å ha begge diskene koblet samtidig så slipper man å kopiere image ut på CD. Lenke til kommentar
Geggi1 Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Det finnes en funksjon i xp som heter file og settings transfer. Kjør først file og settings transfer så lages det en fil som du lagrer på Hdd. Så installerer du den nye discen som master den gamle som slave og legger xp på nydiscen. Kjør file og settings transfer på den nye OS og vips du har nesten den gamle. jeg lurer på om den også tar med seg installerte lisenser. deter det sikkert noen her inne som vet. Har gjort det samme selv da jeg flytta ut fra en gammel pc. Lenke til kommentar
airguard Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 jeg har en seagate og de har verktøy for slikt og det er lite og kan lastes gratis: http://www.seagate.com/support/disc/driver...rs/discwiz.html dette er lett og bruke og du bare velger til hvilken disk du vil flytte partisjonen. sett hardisken inn i maskina og koble til, start maskina og last ned programmet og installere det. Deretter følger du bare valgene om og flytte western partisjonen til seagaten og vips så er det fiksa. trenger ikke ghost eller partition magic for dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå