Gå til innhold

Scanning av mange bilder, hvordan minimere arbeidet?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen gamle fotoalbum jeg ønsker å scanne inn, til rådighet har jeg en canon flatbed scanner. Er det noen som har tips om hvordan man kan minimere arbeidet, noen lure måter å scanne bildene på, f.eks flere av gangen? Ønsker å bruke minst mulig tid på arbeidet og få et ok resultat, trenger ikke å være perfekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om hvilken Canon flatbed-skanner du har eller om det er snakk om negativer, lysbilder eller papirbilder.

 

Har likevel noen generelle punkter som kan være nyttige:

 


  •  
  • Uansett så er en hard utvelgelsesprosess svært arbeidsbesparende.
  • Deretter er vel støvfjerning (manuelt med spray og/eller i skanneprosessen) greit for resultatet.
  • Du bør vurdere om du skal skanne i høy oppløsning (tar lengre tid) med en gang i forhold til om du skal ta alle i en lavere oppløsning først og eventuelt en høy oppløsning på de beste bildene etterpå. Har du bildene i høy oppløsning (for arkiv), så kan du ved hjelp av batchjobber enkelt lage mindre oppløsninger for skjermvisning o.l. etterpå.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar

Litt lite info her, men når du sier album antar jeg at det er papirbilder. Det er mye lettere å håndtere bildene hvis du kan ta dem ut av albumet, og da er det (med mange scannere) mulig å scanne så mange bilder du får plass til på glasset. Sitter de fast i albumet vil det jo være layouten der som bestemmer om du får med mer enn et av gangen.

 

Enig med BonzoDog at det du kan få vekk av støv på forhånd kan spare masse arbeid, men vær veldig forsiktig så du ikke skader overflaten.

 

For papirbilder holder det gjerne med 300-400dpi, hvis det er veldig god kvalitet svart/hvit kan du vurdere 600dpi. Har du negativene eller diasene så kan det gi bedre resultat å scanne de, men det krever også mer av scanneren

 

Uansett hva du gjør er scanning ganske tidkrevende, og det lønner seg å bruke litt tid i forkant og lære seg litt om scanning - så slipper du å måtte starte på nytt. På siden www.scantips.com finner du masse nyttig info.

 

Har du et digitalkamera kan avfotografering være et alteraniv til scanning. Fordelen er at det går ganske raskt og du slipper muligens å ta bilder ut av album. Ulempen er at det blir veldig lett reflekser, spesielt hvis bildene har blank overflate. Et annet problem er at det fort blir litt skjevt hvis bildet ikke er helt parallelt til sensoren, og objektivet kan også gi fortegning.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar! Det er gammel CanoScan N1240U det er snakk om og papirbilder som jeg tar ut av album. Jeg har også diverse negativer, med har ikke orden på dem og den scanneren jeg har kan vel ikke scanne dem uansett.

 

Jeg har foreløpig scannet noen testbilder, brukte 600dpi og lagret i jpeg high setting i photoshop etter beskjæring. De bildene er ca 2400x3500px og er omtrent 1MB store med den innstillingen. Lurer på om dpi og komprimeringsgraden er passe.

Lenke til kommentar

For vel et år siden så avsluttet jeg et prosjekt der jeg skannet nesten alt jeg kom over av bilder i familie og slekt (hittil).

 

Jeg skannet papirbilder, film av diverse størrelser og dias.

 

for 4-5 år siden begynte jeg med å skanne mine foreldres album. dei eldste albumene bestod av bilder i størrelse ned til 5-6 cm bredde og 3-4 cm høyde, som var limt inn i album. Disse bildene scannet jeg, i min gamle canon flatbed, hele sider i høg oppløsning som jeg senere gikk inn i photoshop og delte opp i enkeltbilder. Det samme gjorde jeg egentlig med enkeltbilder også, fyllte opp plata og scannet. Dette var en monotom og tildels anstrengende jobb, men etterhvert som jeg fikk jeg en rytme i arbeidet som gjorde at det gikk relativt bra. For negativer og dias fikk jeg låne en Olympus (tror jeg) filmscanner som var til stor hjelp.

 

Et par år senere startet jeg på ett nytt prosjekt der jeg samlet inn bilder og negativer fra min mors slekt. Jeg hadde nå investert i en Epson flatbed (den gamle canon var blitt ripet i glasset). Epsonen hadde en enkel funksjon som hjalp meg mye. Jeg kunne ta en preview, markere hvert bilde og dei vart da scannet inn enkeltvis med egne filnavn.

Gamle negativer fra mellomskrigsårene ble scannet på samme måte.

 

I mine prosjekt har jeg prøvd å oppnå best mulig kvalitet på mine scanninger, men på dei minste bildene så er det ei grense for hva du klarer. Jeg har kanskje brukt for stor oppløsning og unngått komprimering da det er lettere å redusere filstørrelse senere enn å måtte skanne på nytt. Harddiskplass er ikke det største problemet med dagens priser på lagringsenheter. Bakdelen med å bruke for stor oppløsning er selvsagt at skanningen kan ta lang tid, men det gav meg egentlig mulighet til å jobbe litt med de ferdigskannede mens jeg ventet.

 

Jeg har selvsagt ikke fått etterarbeidet en stor del av bildene, dette har jeg funnet ut at jeg vil gjøre etter hvert som enkeltbilder eller serier blir aktuelle for bruk. Med pluss minus 7000 bilder så er det en stor jobb.

 

Det viktigeste for meg med mine prosjekter er å kunne bevare historie og bilder som går tilbake til ca 1900 gir meg en god del lærsom om mine forfedre og deres liv. "Råfilene" er også delt ut til slektninger som deretter har hjulpet til med å samle inn info om steder og mennesker. Dette har til slutt ført til en DVD med bilder med tekst til glede for mange personer.

 

Slike prosjekt er å anbefale hvis man er interessert i familie- og kulturhistorie og har en viss tolmodighet foran pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...