HrMetics Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Gradestokken viser 0 grader. Men i hvilken grad kan 0 være en temperatur? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Emnetittelen er endret til noe mer beskrivende, se her for mer info. Emnetittelen brøt også med tre-ords-regelen. men, over til noe litt mer spennende, "0 grader" refererer kun til ett sted på en tall-linje, og er vel strengt tatt ikke noe forskjellig fra f.eks 1 grad. Lenke til kommentar
HrMetics Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Dobbelt så varmt som 0 celciusgrader er dermed 273 celciusgrader. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 spørs hva du regner i forhold til. dobbelt av 0 er jo 0. du tenker i forhold til 0 kelvin går jeg ut ifra?, 0 grader celsius er jo +273 kelvin, men er det å regne slik? Lenke til kommentar
HrMetics Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg skrev hva jeg sammenliknet med. Dobbelt så varmt som 0 celciusgrader (sammenlikningsgrunnlaget) er 273 celciusgrader! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg skrev hva jeg sammenliknet med. Dobbelt så varmt som 0 celciusgrader (sammenlikningsgrunnlaget) er 273 celciusgrader! hvordan får du til det? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Fordi han tar utgangspunkt i det absolutte nullpunkt, altså -273 grader. Når du er kommet til null grader Celsius har du steget med 273 grader Celsius, og dobbeltså mye som det må være 273 grader til... Geir Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Emnetittelen er endret til noe mer beskrivende, se her for mer info. Emnetittelen brøt også med tre-ords-regelen. men, over til noe litt mer spennende, "0 grader" refererer kun til ett sted på en tall-linje, og er vel strengt tatt ikke noe forskjellig fra f.eks 1 grad. Helt enig! Hva er egentlig grunnen til at du spør? Mener du at det ikke kan kalles en temperatur? Hvis det er tilfelle, er jeg nysjerrig på din begrunnelse? Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg vil si at det dobbelte av 0 er 0... Og 0 kan være en temperatur på samme måte som at 0 kan være et tall... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Fordi han tar utgangspunkt i det absolutte nullpunkt, altså -273 grader. Når du er kommet til null grader Celsius har du steget med 273 grader Celsius, og dobbeltså mye som det må være 273 grader til... Geir Joda, 0 Celsius = 273 Kelvin så dobler vi. 0 Celsius*2 = 273 Kelvin*2 som blir: 0 Celsius = 546 Kelvin eller 273 Celsius = 546 Kelvin fantastisk regnemåte dette det er regnet slik jeg tror trådstarter regner, ikke slik jeg ville doblet noe. Endret 9. mars 2010 av aklla Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 0 Celsius*2 = 273 Kelvin*2 Og akkurat der forsvant det matematiske ut vinduet, det er ikke lenger en gyldig ligning. Resten er bare lek med bokstaver, tall og tegn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå