Gå til innhold

Den store Windows Phone 7-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

20 stemmer

  1. 1. Har du en mobil med WP7 eller WP8?

    • Windows Phone 7
      10
    • Windows Phone 8
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg har lagt merke til er at det nesten utelukkende er gamle Apple fanboys som liker WP. Merkelig, men sånn er det.

Det er jo ikke så veldig merkelig. Som påpekt over er det veldig mange likheter mellom de to.

 

Noe fanboy er jeg ikke, men personlig verdsetter jeg brukervennlighet, grafisk lekre grensesnitt og en problemfri og trygg mobil med hovedfokus på telefoni og kommunikasjon. Med disse kriteriene valgte jeg i sin tid iOS fremfor Android og velger nå WP7 fremfor iOS. Regner med at det er flere andre som verdsetter slike kriterier og derfor velger WP7 og iOS fremfor mobiler med HDMI-tilkoblinger, muligheter for å roote, behov for anti-virus på mobilen, start-skjermer som krasjer, quad-core, 5"-skjerm osv..

 

Apple er på et vis uangripelig. Det er dyrt og det er låst og det er begrenset og generelt noe ræl, men så seller de så det koker, så det går liksom ikke an å ta dem på noe.

 

WP mangler alt bortsett fra brukervennlighet. Men selv brukervennligheten er begrenset til det helt essensielle fordi det mangler funksjonalitet, helt elementær funksjonalitet. Det er nesten så det ikke er et operativsystem, mer som en telefon fra 1999 men med stor trykkskjerm, moderne UI og ny prosessor. En vanlig Nokia S40-telefon har MYE mer funksjonalitet og er like enkel å bruke, den mangler bare en stor skjerm. WP, hva er vitsen liksom?

 

Jeg er enig i at Android kan være krøkkete og at det er bugs her og der, men dette er tross alt mye bedre enn at begrensningene er pr design. Når det er bugs, så blir det fikset, når det er pr design så er det ikke håp. Nokia (Symbian) Belle er et kjempebra UX, og selve OS'et har alt av funksjonalitet man kan tenke seg. De som sier at Belle ligger noen hakk bak Android og iOS vet ikke hva de snakker om.

 

Nå har jeg faktisk bestillt meg en Lumia 800. Har en N9 fra før som jeg bruker til daglig (+ masse andre som jeg ikke bruker så mye). Må prøve WP en tid for å se hva det er, hvor skoen (min) trykker. Jeg tror nok jeg kommer til å like UI'et, har prøvd litt tidligere, men så blir det alt det andre av basal funksjonalitet (filoverføring, PIM, USB, alt av det jeg er vant til). Finner ikke ut av slike ting på skikkelig vis uten å ha den et par måneder. Gleder meg egentlig, har hatt N9 over et halvt år allerede, på tide med litt nytt.

 

Dere synes sikkert jeg er litt snål som kritiserer WP, for så å kjøpe meg en. Er i tilfelle litt enig i det. Til dags dato har jeg ennå ikke funnet drømmetelefonen. De som har kommet nermest er nok N900, Nexus S og N8 i vilkårlig rekkefølge. Av UI er Belle det beste. N9'en er også kjempebra, men den ble liksom fort litt gammel, likt med Nexus S'en (selv med ICS).

 

Hadde noen laget en telefon med: multitasking som N9, konfigurerbarhet og åpenhet som N900, UI, kamera og funksjonalitet til N8, hardware og skjerm som Nexus S (eller mer ala Galaxy S3). Da hadde jeg blitt fornøyd. Det skjer vel aldri. Kankje Samsung kommer med en skikkelig Tizen-telefon o et årstid?

Lenke til kommentar

WP mangler alt bortsett fra brukervennlighet.

Jeg vil nå si at det er ganske lite som mangler, egentlig.

 

Ja, de app-frelste har ikke like mye å boltre seg i, men det stiger stadig. Alt annet gjøres jo stort sett bedre enn konkurrentene, og da kan man jo ikke klage. :)

Lenke til kommentar

Alt annet gjøres jo stort sett bedre enn konkurrentene, og da kan man jo ikke klage. :)

 

Akkurat det finner jeg snart ut. Det den gjør, gjør den sikkert bra. Så var det alle de tingene den ikke gjør, det er der problemet med WP er etter det jeg har hørt. Får snart se.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har lagt merke til er at det nesten utelukkende er gamle Apple fanboys som liker WP. Merkelig, men sånn er det.

 

Det er en velkjent ting at folk ønsker mer avansert teknologi, at folk blir betatt av hva denne teknologien kan gjøre for dem, selv om de aldri kommer til å utnytte denne teknologien i praksis. Det er derfor Android og spesielt Samsung Galaxy SII/III selger som hakka møkk. Derfor, å tro at folk vil bli tilfredse med en teknologi som kun tilfredstiller et minimumsbehov, selv om dette minimumsbehovet er det faktiske behovet, er bare naivt. Har du først fått smaken på Galaxy S(XXX), så blir alt det andre kjedelig og dølt, selv om behovet sier at du kan greie deg med en telefon til 1/4 av prisen.

 

Det er der WP7 feiler. WP7 telefoner er greie og skikkelige, men begrenset. Får du valget mellom et hav av muligheter og ingen muligheter, så velger du havet. Dette støttes av eldgammel filosofi. WP8 har dette i seg, det er det MS/Nokia sier gang på gang; med WP8 åpnes et hav av muligheter [men ikke i WP7].

 

Kanskje det mest grelle eksemplet på dette er antallet apps. Vi greier oss med 5-10 apps, likevel finnes det flere hundre tusen apps. Et av målene på hvor bra et OS er, er antallet apps. Dette er tilsynelatende meningsløst hvis man kun bruker sunn fornuft. Men det er ikke antallet i seg selv som selger, det er denne viten om at masser av apps gir masser av muligheter.

 

Muligheter selger, og når min gamle mor ikke engang får muligheten til å sette inn sin favorittringetone, ja da er saken klar.

 

Her må jeg si det ett par ting jeg er uenig i:

 

- Nesten utelukkende gamle Apple fanboys som liker WP?

 

Hvor har du dette ifra? Min erfaring er at WP er populært blandt de som ser at det faktisk er ett bedre produkt pga at de ser at det er en telefon som faktisk er veldig god på det de bruker telefonen til. Unntaket er heller spec-horer og Apple fanboys.

 

- Galaxy SII/SIII selger pga spec?

 

Vil heller si det er motsatt Galaxy SII/SIII selger pga at de er de meste brukervennlige Android-telefonene på markedet. Vanlige folk driter i specs.

 

- Folk velger ett hav av muligheter over ingen muligheter:

 

Igjen så mener jeg at dette begrenser seg til ett ytters fåtall av forbrukerne, problemet er at de som ikke har peiling enten spør noen bekjente som har peiling eller lar pjokken i butikken bestemme hvilken telefon de skal ha. Den eneste telefonen som har en posisjon i markedet som skiller den fra røkla er Iphone. Du har Iphone, og så har du allt annet.

 

Ett tredje valg de kan bruke er tester av telefoner, og problemet der er at de gjerne er gjort av personer som har fokus på ting vanlige personer ikke trenger.

 

Når selv butikker til tider ikke klarer å skille mellom WP og Android så blir det ett mareritt for mannen i gata.

 

- Antallet apps er avgjørende.

 

Igjen så mener jeg at dette i hovedsak er ett problem blandt oss som er over snittet interresert i teknologi. Folk flest vet ikke hvor mange apps de forskjellige telefonene har, de er mer opptatt av om den plattformen de velger har appene de vil ha.

 

At du mener at ringetone-situasjonen på WP er en killer for kjøp av en WP til din mor og at du derfor kommer til å gå for en Android-telefon er selvfølgelig opp til deg, men det blir litt som når jeg skulle kjøpe fiskeutstyr til nevøen min, jeg hadde valget mellom en billig pakkeløsning som hadde masse ekstradill, eller ei solid stang og snelle som jeg visste ville holde seg og ikke skape problemer.

 

Jeg valgte selvfølgelig det siste da jeg ønsker at han skal ha en god opplevelse når han er ute og fisker, og ikke få avsky for en så avslappende og behagelig aktivitet.

 

Har fått de fleste i min nermeste familie over på WP fra Android, og maset om hjelp pga problemer med telefonen har forduftet. Har to familiemedlemmer igjen, en av de er min mor som i dag bruker en enkel Nokia-telefon, men så snart min nye Lumia 900 ankommer så skal hun få min nåværende E900.

Lenke til kommentar

 

Her må jeg si det ett par ting jeg er uenig i:

 

.....

 

 

Hva er E900? Du setter opp premisser som ikke stemmer med virkeligheten. "WP er populær blandt ..." WP er IKKE populært noen plass, og dette er et stort problem for Nokia. At WP ikke klarer noe så basalt som å endre ringetone på en naturlig måte ekskluderer WP fra å være den supre fiskestanga. Dette blir som ei fiskestang som du må ha på verksted for skifte sene på.

 

Android er utvilsomt bedre enn WP for øyeblikket. Dette er udiskutabelt. Det er ikke dermed sagt at WP ikke blir bedre, hvis WP overlever. Når kineserne for alvor kommer med http://beat.baidu.com/?p=5209 Baidu i direkte konkuranse med Google, ja da blir det vanskelig å være både Apple og Microsoft.

 

Jeg tror at både WP og Apple vil overleve, men kun som nicheprodukter etterhvert. Framtiden er "google-basert", dvs OS som er knyttet opp i internet og søkemotorer, statistikk, data. Tizen kommer også, et OS som er 100% HTML5 på en Linux-kjerne. Om Tizen blir noe annet enn en døgnflue vil være avhengig av om de klarer å en ny "Google" selv, eller knytte seg opp mot Baidu eller Google. Personlig synes jeg de starter i gal ende, men det blir spennende å se.

 

Jeg tror hele bedriftskonseptet til både Apple og MS er foreldet. Dette bety ikke at produktene de produserer er foreldet, men enten må de sloss mot Google/Baidu på deres vilkår, eller så må de på et eller annet vis samarbeide, bli en underleverandør eller noe, og det kan godt skje.

 

Det blir nok en Sony på min mor, og WP på meg en tid framover.

Lenke til kommentar

Hva er E900?

LG-E900-Optimus-7.jpg

Et røverkjøp av en WP7-mobil! 1400 kr for øyeblikket, også sett bundlet med Xbox 360 til rundt 1600 kr.

 

At WP ikke klarer noe så basalt som å endre ringetone på en naturlig måte ekskluderer WP fra å være den supre fiskestanga.

Du må rett og slett finne noe bedre å kritisere for. Jada, det er unødvendig slitsomt å bytte ringelyd på WP7, men det finnes faktisk viktigere aspekter ved et operativsystem.

 

Android er utvilsomt bedre enn WP for øyeblikket. Dette er udiskutabelt. Det er ikke dermed sagt at WP ikke blir bedre, hvis WP overlever.

Dette er selvfølgelig ikke udiskutabelt. At Android er best for deg er godt mulig. At Android er best for de som vil ha det råeste av teknologi og en HTPC inni mobilen er nok også sikkert. At Android er bedre enn WP7 for de som vil ha en brukervennlig og pålitelig telefon med god nettleser og fokus på personer og kommunikasjon, det er noe helt annet.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Jeg MÅ ikke finne noe bedre å kritisere for. Det er dette som er kritikken for WP. Det er immsnevret, låst og kastrert. Det som fungerer, det fungerer bra. Når det gjelder ringelyder, så er dette basisfunksjonalitet til en TELEFON uavhengig av OS. Med en vilket som helst telefon så forventes det at det går an å endre ringelyder.

 

WP er Windows CE med Metro UI grovt sett, eller ganske så presist egentlig. For de som er vant til WM er det svært lite igjen av selve OS-funksjonaliteten. Det er ikke dermed sagt at Metro er dårlig, det er ikke der det ligger.

 

Jeg vet ikke hva som passer best til hvilken brukergruppe, men jeg vet hva folk vil ha, og hva folk ønsker både bevisst og ubevisst. Å ha MULIGHETER selger, Teknologi med muligheter selger som hakka møkk. Dette er et faktum. Det er derfor stasjonsvogner selger, SUVer selger, store hus, gamle utslitte hus osv. Å krangle på dette er som å tvile på at jorda er rund. Dette er hovedgrunnen til at WP ikke selger men at Android gjør det. Skal WP selge i framtiden, så må dette endres, og mye av dette vil skje i WP8.

Lenke til kommentar

Hvis man vil ha god nettleser er wp a no go... Elendig nettleser og man kan ikke laste ned bedre pga det finnes ikke andre... Hurra...

 

Faneløsningen er rett og slett or dårlig

Enig i at faneløsningen ikke er særlig bra, men ellers er den jo så mye bedre enn stockbrowser på Android og Safari at det nesten ikke er morsomt å kommentere det engang. :)

 

Jeg surfer MYE med telefonen, og tar meg fremdeles i å tenke at "IE er jo faktisk bra" innimellom. ;)

Lenke til kommentar

Hva er E900? Du setter opp premisser som ikke stemmer med virkeligheten. "WP er populær blandt ..." WP er IKKE populært noen plass, og dette er et stort problem for Nokia. At WP ikke klarer noe så basalt som å endre ringetone på en naturlig måte ekskluderer WP fra å være den supre fiskestanga. Dette blir som ei fiskestang som du må ha på verksted for skifte sene på.

 

Jo WP er populært, faktisk så populært at Apple ser seg nødt til å trikse med søkeresultatene til Siri.

 

Og nei, mangelen på mulighet til å legge inn egne ringetoner er ikke det samme som å sende fiskestanga på verksted for å skifte sene, det er i verste fall at man må ha spesialverktøy for å bytte ut ett deksel på snella med ett i en annen farge. Null betydning for bruken!

 

 

Android er utvilsomt bedre enn WP for øyeblikket. Dette er udiskutabelt. Det er ikke dermed sagt at WP ikke blir bedre, hvis WP overlever. Når kineserne for alvor kommer med http://beat.baidu.com/?p=5209 Baidu i direkte konkuranse med Google, ja da blir det vanskelig å være både Apple og Microsoft.

 

Nei, det er ikke udiskutabelt, flere funksjoner er ikke det samme som ett bedre produkt, om det hadde vert det så hadde HP Slate vert den beste tableten på markedet. Når det kommer til Kina så tilsier nyhetene derfra at WP har gjort det strålende så langt, i tillegg har Microsoft gode avtaler med Baidu.

 

 

Jeg tror at både WP og Apple vil overleve, men kun som nicheprodukter etterhvert. Framtiden er "google-basert", dvs OS som er knyttet opp i internet og søkemotorer, statistikk, data. Tizen kommer også, et OS som er 100% HTML5 på en Linux-kjerne. Om Tizen blir noe annet enn en døgnflue vil være avhengig av om de klarer å en ny "Google" selv, eller knytte seg opp mot Baidu eller Google. Personlig synes jeg de starter i gal ende, men det blir spennende å se.

 

Virker ikke helt som du henger med i timen på teknologiutviklingen. Trendene i IT-bransjen peker mot simplifisering av produktene, de vil ha produkter som knytter de sammen med venner og kjente og ikke nødvendigvis ett maskineri som Google.

 

 

Jeg tror hele bedriftskonseptet til både Apple og MS er foreldet. Dette bety ikke at produktene de produserer er foreldet, men enten må de sloss mot Google/Baidu på deres vilkår, eller så må de på et eller annet vis samarbeide, bli en underleverandør eller noe, og det kan godt skje.

 

Det blir nok en Sony på min mor, og WP på meg en tid framover.

 

Virker ikke som du følger helt med her heller. Google er faktisk de som beveger seg mer og mer mot Microsoft sitt konsept både designmessig og funksjonsmessig, problemet er bare at de ikke har tilgang på det Microsoft har tilgang på, nemlig verdens største sosiale nettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som passer best til hvilken brukergruppe, men jeg vet hva folk vil ha, og hva folk ønsker både bevisst og ubevisst. Å ha MULIGHETER selger, Teknologi med muligheter selger som hakka møkk. Dette er et faktum. Det er derfor stasjonsvogner selger, SUVer selger, store hus, gamle utslitte hus osv. Å krangle på dette er som å tvile på at jorda er rund. Dette er hovedgrunnen til at WP ikke selger men at Android gjør det. Skal WP selge i framtiden, så må dette endres, og mye av dette vil skje i WP8.

 

Igjen, NEI, folk kjøper ikke Android pga at den har mange muligheter, om det hadde vert sant hvorfor dominerer Ipad og Kindle tablet-markdet?

 

Du sier at SUVer selger, vel her er lista over de 10 meste solgte bilene på verdensbasis i 2011:

 

1. Toyota Corolla - 1.020.000

2. Hyundai Elantra - 1.010.000

3. Wulling Sunshine - 934.000

4. Ford Focus - 919.000

5. Kia Rio - 815.000

6. Ford Fiesta - 781.000

7. Volkswagen Jetta - 745.000

8. Toyota Camry - 726.000

9. Chevrolet Cruze - 691.000

10. Volkswagen Golf - 648.000

 

Det nermeste du kommer en SUV er Wulling Sunshine som er for varebil å regne.

 

Du må innse at det er enormt stor forskjell på teknologiinterreserte og mannen i gata når det kommer til hvorfor de kjøper det de gjør. Igjen, de meste solgte Android-telefonene er de som prøver å kopierer IOS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvakrg: Symbian er det mest solgte og brukte OS på verdensbasis. I Europa og Norge er Symbian så godt som null. På verdensbasis er WP ingenting, de er ikke på noen statistikk, de er under 1 %. Android fyker til vers, i Europa er de nummer en for lengst, og selv på verdensbasis har de kanskje allerede tatt igjen Symbian, det tror jeg, men husker ikke i farta.

 

Du kan ikke bare trikse og mikse med eksempler og tall etter eget forgodtbefinnende. Makan til tull!

 

Android var under utvikling lenge før iOS. Det var først når Google kjøpte butikken at det ble fart rent kommersielt, men det eksisterte lenge før. Android er ikke kopi av noen ting. SGSII er den mest solgte Android telefonen til dags dato. På hvilken måte etterligner TouchViz iOS? iOS har ingenting av det TouchViz har. iOS har ikke homescreens og "living" widgets som man kan organisere og installere etter behov.

 

Jeg skjønner ikke du på død og liv skal ha WP til å være best. Det er jo ikke det. Metro fungerer, og WP er smooth og raskt, men that's it. Dessuten viser salgstallene at folk heller vil ha Android. Det er ikke noe personlig dette, bare kalde fakta.

 

Men nå sier jeg farvel så lenge. Skal bruke WP en stund framover, så får jeg se selv hva som er bra og hva som er dårlig.

Lenke til kommentar

Enig i at faneløsningen ikke er særlig bra, men ellers er den jo så mye bedre enn stockbrowser på Android og Safari at det nesten ikke er morsomt å kommentere det engang.

 

IE på WP er kjapp når det kommer til scrolling, zooming, JavaScript-animasjoner og lasting av sider. Ellers kan jeg ikke si at det er så mye bra å si om den. Hvis du utvikler en moderne web-app (HTML5) vil du fort finne ut at WP er ganske håpløs.

  • Den støtter ikke "position: fixed" i CSS (fungerer fint i IE 8 på desktop, og selvfølgelig i IE 9, så hvorfor ikke i IE på WP som er basert på IE 9? Android har hatt dette siden 2.3, iOS siden 5.0)
  • Den støtter ikke JavaScript touch events (iOS har hatt dette siden 2.0). Håpløst å lage responsive apps
  • Den scroller ikke ned til rett element hvis man går inn på en link som dette: index.html#element (noe som blant annet gjør at hvis jeg klikker på en tråd i dette forumet for å se poster jeg ikke har lest, så scroller den ikke ned til første posten jeg ikke har lest)
  • Av en eller annen grunn gjør den skriften mye større i noen tilfeller enn det som er definert i CSS (ser ut til å gjelde <p> og <h*>-elementer som ikke er inne i en div e.l.). Antakeligvis for at man skal kunne se hva som står uten å zoome inn. Greit nok sånn sett, men det kan fort ødelegge utseendet på en nettside
  • Ikke mulig å slette cookies/historie/cache individuelt. Hvorfor må jeg slette alle mine innlogginger (cookies) hvis jeg vil slette historien?
  • Når man bare har en knapp ved siden av adresselinjen, hvorfor prioritere oppdatering av siden? Det passer dårlig med WPs prinsipp om å være enkelt og intuitivt. Hvor ofte har mannen i gata bruk for å oppdatere gjeldende side? En knapp for å vise åpne faner, eller åpne favoritter hadde vært mye bedre
  • Ikke nødvendigvis WP sin feil, men mange nettsider serverer fortsatt enten en ikke-mobiltilpasset side, eller en sterkt handikappet versjon av den mobil-versjonen iOS og Android får. Dette kan ha med at WPs manglende støtte for gode web-apps (som nevnt over). Hvis jeg bruker en falsk user agent (Android eller iOS) for å få den fullverdige mobil-versjonen av en nettside, så ser den ofte helt feil ut, og fungerer ofte ikke som den skal. Enten fordi web-utviklerne bruker WebKit-spesifikk kode (burde ikke være nødvendig), eller fordi WP rett og slett ikke klarer den fullverdige mobil-versjonen

Håper MS fikser dette i WP 8.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...