Gå til innhold

Den store Windows Phone 7-tråden

Gjest Slettet+32asd4f

20 stemmer

1. 1. Har du en mobil med WP7 eller WP8?

• Windows Phone 7
      10
    • Windows Phone 8
      10

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Ukenumre mangler vel også i excel.... ukenummer er tydeligvis en teknisk uoverkommelig bragd som vil ta mange tiår å få på plass.

android med sitt åpne system, og iphone med sin utbredelse er selvsagt mer "populært" å lage apper til. Har inntrykk av at android har mange apper med masse av dårlig kvalitet. Det spiller ingen rolle for meg om det finnes 100000 apper om 80000 av dem er fiseapper. Alle tre systemene har veldig mye bra, men har fortsatt inntrykket av at wp har mer apper rettet mot mer proffe mens android og iphon er mer spillorientert.

Det var også en kommentar i et annet forum at wp regnet wallpapers og screensavere som apper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm...noen måte å fikse det på da? På min android vises ukenumre, men tror jeg lastet ned en app for å få det til...

Fant noe som heter "ukesvisning", men den viser kun den aktuelle uka, og gjøremålene der - den viser også ukenummeret.

Lenke til kommentar

Hei!

Vi har kjøpt en Nokia Lumia 710 til vår mor. EG er forsåvidt ganske fornøgd med operativsystemet, og byggekvaliteten er som alltid hos Nokia, veldig brukbart.

Brukaren derimot, irriterar seg over at det ikkje eksisterer nynorsk ordliste, og at det er veldig tungvindt å legge til nye ord i ordlista. Noken som har funne ut om ein kan laste ned nynorsk ordliste?

Og ka er greia med å legge til ringetone, at den må bli klassifisert i sjangeren "Ringtones" på en PC før den i den heile tatt dukker opp i lista? Kvifor ikkje berre la brukaren velge ringetone sjølv frå eiga mappe slik alle andre operativsystem? Det er iallefall det minst intuitive eg har vore borti på lenge!

Ellers vister mobilen til dels stor misnøye med å pare seg med Bluetooth med andre telefonar, spessielt android. Noken andre som også har opplevd det?

Og til slutt, men ikkje minst, når ca kjem WP8 til Norge, og er det noke spessielt nytt? :)

Lenke til kommentar

Og ka er greia med å legge til ringetone, at den må bli klassifisert i sjangeren "Ringtones" på en PC før den i den heile tatt dukker opp i lista? Kvifor ikkje berre la brukaren velge ringetone sjølv frå eiga mappe slik alle andre operativsystem? Det er iallefall det minst intuitive eg har vore borti på lenge!

Det er slike ting som dreper OS'et fullstendig. Har tenkt på å kjøpe 610 til min gamle mor. Årsaken er at WP7 tross alt er raskt og enkelt å bruke. Men hun klarer aldri i verden å koble den til en PC for å fikse ting slik som ringetoner. I det hele tatt er konseptet med å koble den til en PC helt uforståelig for henne.

Smart-telefoner skal være smarte, ikke stokk dumme som WP er. En forutsetning er at de skal kunne fungere 100% uavhengig av PC. Mange vil også at de skal være enkle og intuitive, for mange er det et must.

Nei, det blir nok en Sony eller Samsung med Android på henne. Må finne ut av dette med PC-avhengighet først. Sony Ericsson har ikke vært de beste mht dette de heller tidligere. Noen som vet hvordan de er i dag?

Lenke til kommentar

Ser ut som Android er det beste valget for henne. Det er kjent for å "bare virke".

Android kjent for å bare virke? Tja, de er kjent for å ha utrolig mange muligheter, men ingen Android telefon jeg har hatt, og forøvrig de jeg kjenner også, har vært uten problemer. Funksjoner slår seg av, samtaler som legger på av seg selv, skjerm som fryser, widgets som aldri fungerer, smålaggs gjennom det meste som er, tar lang tid å koble seg på GPS osv osv.

Ingenting av dette opplever jeg med Windows Phone. Eneste jeg opplever, som nevnt, er at det er noen færre funksjoner man har tilgang til eller har i det hele tatt. Men det kommer seg tidvis med oppdateringer.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle dele noen ord her:)

Jeg har hatt en del telefoner oppigjennom. Favoritten min er fortsatt Nokia 8210, den var jo så liten og nett. Telefonen jeg har hatt lengst var en SE K750i. Den hadde jeg i 5 år og var den siste tastetelefonen jeg hadde.

Gikk så over til iPhone 3GS. En telefon jeg har vært meget fornøyd med. Den har dekt absolutt alle behov jeg har hatt i en telefon. Ja jeg har måttet innom itunes noen ganger, men det har ikke vært noe problem. Har ikke følt meg låst.

Fant likevel ut at jeg måtte prøve android også. Har vært innom Desire og Sensation fra HTC, Play og Arc fra SE. Samsung har jeg kun testet. Android gir meg jo mange muligheter, men i daglig bruk skilte det seg ikke mye fra min iPhone. Den største fordelen var innredning av startskjermer og at jeg kunne få informasjon uten å måtte gå inn i appen. Eks værmelding. Samtidig må jeg s at HTC sense nok er favoritten av brukergrensesnittene. Både fordi jeg personlig synes det ser veldig bra ut, samt at noen av funksjonene passet godt for meg. Eks. ringer høyere når den ligger i lomma.

Likevel er min mening at IOS fungerte bedre for meg enn android gjør. Av og til kan det være greit å stikke fingeren i jorda og se hva man faktisk gjør med telefonen og ikke dagdrømme om hva man kunne gjort. Jeg har alltid gått tilbake til min 3GS etter ikke alt for lang tid, inntil...

Så kom Windows 7.5

Jeg kom over en Nokia Lumia 800. Brukervennligheten er veldig god. Jeg falt for systemet med en gang. Til og med irritasjonen over å måtte lade telefonen i lunsjen klarte jeg å leve med. Men det var på nippet. Det er jo nå blitt fikset slik at den ikke står tilbake for noe annet. Jeg har i løpet av de 3 månedene jeg har hatt den ikke hentet frem min 3GS en eneste gang.

Hvorfor liker jeg windows phone 7.5?

Det ser bra ut.

Det dekker mine behov.

Meget god office støtte.

Applikasjonene holder høy kvalitet.

Det "henger" seg sjeldnere enn android.

Flisekonseptet er bedre enn IOS løsningen.

Utrolig brukervennlig.

Er det noe jeg ikke liker?

Applikasjonsutvalget(men det blir bedre og bedre) - type nettbank, norsk tipping, nrk, yr osv.

At man standariserer men likevel avviker( Eks Lumia har ikke delt internett(enda) som f.eks HTC Titan Og Samsung Omnia har)

Savner jeg noe fra mine gamle telefoner?

HTC watch

HTC sense

Det massive utvalget av tilbehør til iPhone.

Kameraet fra Nokia N8

Men alt dette har jeg hittill klart meg uten da opplevelsen av windows for meg overgår opplevelsen av de andre systemene.

Så til et kjøpstips: Det kommer alltid noe nytt. Hvis en velger å vente i minimum 6 måneder nå på WP8 så kommer det garantert noe nytt kult 6 måneder etter det igjen. WP 7.5 fungerer så har du lyst på en så kjøp i dag. Det har ikke noe for seg å utsette det. Akkurat samme gjelder dere som skal kjøpe iPhone eller en android telefon. Kjøp den dere har lyst på i DAG. Å vente gjør ikke valget enklere, kun vanskeligere. Skulle jeg kjøpt telefon i dag hadde jeg kjøpt disse:(value for money er viktigste kriterie)

WP 7.5: Nokia Lumia 800 - ja tenk det selv om Lumia 900 er på vei.

Android: Samsung Galaxy SII - ja jeg vet SIII er på vei.

IOS - iPhone 4S - det kommer alltids en ny, men hvor mye nytt blir det?

Annet - Nokia N8 - jeg synes fortsatt dette er en god telefon - hvis den er oppdatert vel å merke.

Taster - Nokia C5 - billig og bra.

Dett var dett.

Helt til slutt vil jeg si at jeg er glad for at vi har fått 3 relativt velfungerende plattformer å velge mellom, samtidig som jeg er overrasket over at mange fortsatt bruker mye tid på hva en teoretisk skal bruke mobilen til fremfor å se på hva man faktisk bruker den til.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg drar på smilebåndet når folk sier at man utelukker WP7-mobiler som alternativer til sin "gamle mor" fordi det er tungvindt å legge inn egne ringelyder.

Jeg skal velge ut en ny mobil til min gamle mor selv og har utelatt WP7 fordi det ikke støtter Angry Birds Space. Uten Angry Birds Space og egne ringelyder er det jo ikke noe poeng med mobiltelefon!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med deg der.

Det er kjedelig når brukeren har en fin ordning der de blir trukket 60kr uka og får en ny hot ringetone annenhver dag. Da funker det ikke med en telefon som ikke lar deg legg inn ringetoner i farta, mens du er på toget, eller i et møte, eller kanskje under lunsjen, hehe..

Lenke til kommentar

Brukaren derimot, irriterar seg over at det ikkje eksisterer nynorsk ordliste, og at det er veldig tungvindt å legge til nye ord i ordlista. Noken som har funne ut om ein kan laste ned nynorsk ordliste?

Eg berre skrudde av ordlista, då kan ho til og med skrive på dialekt utan at nokon retter ho!

Lenke til kommentar

Frost er en bra app!

I går fant jeg frem min iphone 4s. Tenkte jeg skulle bruke den litt igjen. Men ble ikke noe av. Bare startscreen som viser meg neste kalender oppføring gjør at OS'et er bedre enn iOS.

I tillegg har jeg slitt mye med hotmail på iphone. Helt siden 5.1 så har ikke push fungert så bra på hotmail. Du må enten "tvangs"lukke mail appen eller starte mail appen, så oppdaterer den seg.

På WP7 funker det som det skal :)

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Enig med deg der.

Det er kjedelig når brukeren har en fin ordning der de blir trukket 60kr uka og får en ny hot ringetone annenhver dag. Da funker det ikke med en telefon som ikke lar deg legg inn ringetoner i farta, mens du er på toget, eller i et møte, eller kanskje under lunsjen, hehe..

Der måtte jeg dra på smilebåndet, gitt. Humor :) "Fars side" i familien, far, 3x brødre og søster, er ihuga Apple fanboys. Hva gjør man med disse, egentlig? Jeg spør hva som er bra med iPhone, men får aldri noe bra svar. Kjipt med sånne folk som ikke enser å forstå at det finnes andre, ganske så bra alternativer der ute.

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt mye på det samme. Det er vel saue mentaliteten, pluss at det er liksom blitt til at eier du ikke iphone er du ikke kul nok. Men snart blir iphone så utbredt at det vil bli ukult å eie en. Da er Android og Windows Phone der for å ta imot kundene... Håper bare WP8 blir bra... fingers crossed...

Lenke til kommentar

Enig med deg der.

Der måtte jeg dra på smilebåndet, gitt. Humor :) "Fars side" i familien, far, 3x brødre og søster, er ihuga Apple fanboys. Hva gjør man med disse, egentlig? Jeg spør hva som er bra med iPhone, men får aldri noe bra svar. Kjipt med sånne folk som ikke enser å forstå at det finnes andre, ganske så bra alternativer der ute.

Nå er jo åwindiwsphone ganske likt som ios på mange måter. Begrensinger og kontroll i storen og slikt så hehe

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har lagt merke til er at det nesten utelukkende er gamle Apple fanboys som liker WP. Merkelig, men sånn er det.

Det er en velkjent ting at folk ønsker mer avansert teknologi, at folk blir betatt av hva denne teknologien kan gjøre for dem, selv om de aldri kommer til å utnytte denne teknologien i praksis. Det er derfor Android og spesielt Samsung Galaxy SII/III selger som hakka møkk. Derfor, å tro at folk vil bli tilfredse med en teknologi som kun tilfredstiller et minimumsbehov, selv om dette minimumsbehovet er det faktiske behovet, er bare naivt. Har du først fått smaken på Galaxy S(XXX), så blir alt det andre kjedelig og dølt, selv om behovet sier at du kan greie deg med en telefon til 1/4 av prisen.

Det er der WP7 feiler. WP7 telefoner er greie og skikkelige, men begrenset. Får du valget mellom et hav av muligheter og ingen muligheter, så velger du havet. Dette støttes av eldgammel filosofi. WP8 har dette i seg, det er det MS/Nokia sier gang på gang; med WP8 åpnes et hav av muligheter [men ikke i WP7].

Kanskje det mest grelle eksemplet på dette er antallet apps. Vi greier oss med 5-10 apps, likevel finnes det flere hundre tusen apps. Et av målene på hvor bra et OS er, er antallet apps. Dette er tilsynelatende meningsløst hvis man kun bruker sunn fornuft. Men det er ikke antallet i seg selv som selger, det er denne viten om at masser av apps gir masser av muligheter.

Muligheter selger, og når min gamle mor ikke engang får muligheten til å sette inn sin favorittringetone, ja da er saken klar.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har lagt merke til er at det nesten utelukkende er gamle Apple fanboys som liker WP. Merkelig, men sånn er det.

Det er jo ikke så veldig merkelig. Som påpekt over er det veldig mange likheter mellom de to.

Noe fanboy er jeg ikke, men personlig verdsetter jeg brukervennlighet, grafisk lekre grensesnitt og en problemfri og trygg mobil med hovedfokus på telefoni og kommunikasjon. Med disse kriteriene valgte jeg i sin tid iOS fremfor Android og velger nå WP7 fremfor iOS. Regner med at det er flere andre som verdsetter slike kriterier og derfor velger WP7 og iOS fremfor mobiler med HDMI-tilkoblinger, muligheter for å roote, behov for anti-virus på mobilen, start-skjermer som krasjer, quad-core, 5"-skjerm osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...