Gå til innhold

Den store Windows Phone 7-tråden

Gjest Slettet+32asd4f

20 stemmer

1. 1. Har du en mobil med WP7 eller WP8?

• Windows Phone 7
      10
    • Windows Phone 8
      10

Anbefalte innlegg

Vel, tror du kan se langt etter alle ønskene der. Men er ikke til å skjule bak en stol at iPhone selger godt. Og det er IKKE pga. specs. Men at ting for det første bare fungerer, haugevis av utstyr og apper. Batteritiden er ikke den som selger iphone. Men en versjon 2 av et OS så er det nytt ennå for mange. Og uansett så bruker folk LANG tid på å få øynene opp for noe nytt og bedre, særlig når det de har fungerer tilfredsstillende.

At WP er i et tidlig stadie er dog ingen unnskyldning. Det burde ha vært rett fra start, eller i løpet av svært kort tid. Jeg har hatt min Lumia i snart 2 mnd, men de siste to-tre ukene har jeg bare sittet å ventet på hva som kommer fra Samsung senere i dag før jeg velger om jeg skal gå for SGS3 eller One X fra HTC, altså tilbake til Android som jeg hadde i to år før WP.

I mine øyne er WPs desidert største svakhet mangel på apps. Jeg har aldri lyst til å sette meg ned og fikle med telefonen, slik jeg mer enn ofte gjorde med Android telefonene. Mange nye, populære apps og spill glimrer med sitt fravær fra WP marketplace. En annen ting er Facebook appen som er helt fullstendig horribel sammenlignet med Android sin. På WP er den treg og vanvittig uoversiktlig, samt at chat ikke er integrert som en del av appen.

Den andre store svakheten er den totale mangelen på nextlevelness. De få, men unike funksjonene som får folk til å "wow, det var kult!". WP har ingen av disse, og heller ingenting som konkurrentene ikke har. Det nærmeste WP kommer noe slikt er måten startskjermen er organisert på med live tiles. Dette fungerer sikkert greit for mange, men som nevnt av en annen her så savner jeg muligheten til å dytte flere fliser inn på et mindre område slik at det f.eks kunne vært 3, kanskje 4 kolonner med fliser.

Så tilbake til det du sa. Jeg for en har ikke tid til å vente på at dette jeg nevner skal falle på plass en eller annen gang i fremtiden, når jeg kunne hatt det i går ved å skifte tilbake til Android. Og det er mye av grunnen til at WP feiler. Konkurrentene er så overlegne, og bare se på hva HTC har lansert, og jeg er rimelig sikker på at Samsung har noe ganske heftig på gang i kveld. I tillegg har vi iPhone der det etter all sannsynlighet kommer en femmer senere i år. Hvis WP skal holde følge er de nødt til å ta noen ganske heftige krafttak for å få OSet opp på et nivå som funksjonalitetsmessig kan konkurrere. Slik jeg ser det i dag passer WP inn kun som et alternativ til billigere Android telefoner, ikke som flaggskiptelefoner.

Og synd er det, for potensiale er der, men det ligger desverre ubrukt. OSet er jo fantastisk enkelt og pent å bruke, men det stopper liksom der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jævla irriterende at wifi ikke funker skikkelig på Titan. Den klarer ikke å bestemme seg for wifi eller mobildata. Da stopper det opp. Eneste som funker så langt er å slå av mobildata og wifi, slå på wifi, koble til, og deretter slå på mobildata (for MMS etc)

Noen som har en enklere løsning?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om windows phone 8 har filemanager alà android? Det er grunnen til at jeg byttet fra samsung focus s i937 (elska den tlf) til galaxy s 2. Da jeg vil lese epub filer å kindle fungerer jo ikke. Hadde de hattfeks adilkoreader å mulighet til å lagre på mobilen hadde det vært det beste oset på mobil!

Lenke til kommentar

Ingen som vet noe særlig on WP8 enda, bortsett fra det som kom frem i videoen som ble lekket for en tid tilbake, men jeg tviler på det. Virker som om Microsoft vil at vi skal bruke Skydrive som "open storage".

Men du har jo Epub lesere for Windows Phone også, har ikke testet noen selv, men denne kan lese bøker fra Dropbox og Skydrive:

http://www.windowsphone.com/nb-NO/apps/3d9c3155-cef5-4fb3-ae33-aa25794b3b7c

Resultater for ett søk etter "epub":

http://www.windowsphone.com/nb-NO/search?q=epub

Lenke til kommentar

MoreMaps virkar bra på sjøen, sjølv om eg håpar at dei får til nedlasting av kart på førehand snart.

Selve kvaliteten på karta er ikke så viktig. Det jeg er ute etter er en tjeneste ala Endomono, men som er bygget for båtturer og ikke trening.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er igrunn rart og litt trist at wp feiler når de burde hatt såpass gode kort på hendene. En solid officepakke, et kjent win miljø med kjente win programmer, integrering mot pc og xbox, kjøpet av skype, tonnevis av win spill som burde vært mulig å portere relativt enkelt, gamle travere som nokia som burde visst hva de gjorde osv.

Jeg ser jo mange "feil" som utviklerne har gjort. Neppe taktisk å slippe nokiamobilene i såpass leketøysaktige farger, selv om de kom i svart og hvit etterhvert. Ser også at mens alle andre innser at en pen og ryddig startskjerm med bl.a lett synlig klokke er viktig, så funker ikke det helt med tiles og klokka er henvist oppi et hjørne. Integreringen, spesielt for norske brukere, kom for sent og for lite. Androidtelefonene kom med stadig heftigere spesifikasjoner, og wp telefonene ble for fokusert mot bedriftsmarkedet. Microsofts strategi med å dele ut wp telefoner til egne ansatte ble ikke særlig synlig i norge, og butikkene la seg vel ikke akkurat i selen for å fronte wp telefoner (spesielt ikke i forhold til når en ny iphone kommer eller sammsung og htc kommer med nye modeller). Innholdsleverandørene fokuserte også på iphone og android, det så man både på utvalget av dockingstasjoner (når har noen sett en dockingstasjon for wp), og apper som facebook appen som ikke satt der den skulle. WP er vel også mer lukket, noe som burde gjøre det sikrere men samtidig mindre fristende for utviklerne som ikke akkurat løper for å utvikle wp apper. Mange av de wow momentene man får med android og iphone telefoner har manglet på wp. Og i et tøft marked så får man ingen ny sjanse. Føler også at htc, samsung, lg, nokia osv som ga ut wp telefoner neppe anså wp som sitt foretrukne os...det ble liksom bare en rar greie på noe de kunne tilby uten at de egentlig engasjerte seg så voldsomt. Nokia rotet seg vekk med sine bada, symbian i sine mange versjoner, meego osv.

En annen viktig sak er at wp7,5 vel er en "prøveversjon" for mye og erfaringene skal vel brukes i wp8. Når man sannsynligvis ikke får oppgradert fra 7,5 til 8 så velger nok de som tross alt er intr å vente på 8`ern fremfor å bli stuck med 7,5.

Nå som nokia også sliter så krymper vel kanskje markedet for enheter kraftig, og da ender man kanskje opp med 2-3 telefoner med wp til slutt. Kanskje microsoft burde gitt ut telefonene også og skreddersydd os til egen hardware?

Lenke til kommentar

...

Synes du setter fingeren på mye viktig og riktig, men en del er litt bommert.

Lumia-modellene kom på markedet primært i sort, men også i farger. Hvitt kom etterhvert. Men sort har vært med fra starten og blitt ført av flest butikker.

Vet ikke helt om jeg er enig i at WP7 har blitt frontet mot bedriftsmarkedet. Lumia-serien har blitt heftig markedsført mot forbrukermarkedet på flere områder, og vært på forsidene til de fleste teleoperatørene.

Helt enig angående HTC, Samsung, LG sin satsning på WP7. Per nå er det kun Nokia som har satset på WP7. Bada, som du nevner, er en Samsung-fadese, ikke Nokias.

Det er ingenting bekreftet per nå, men det er mer som tyder på at WP7 blir oppgraderbart til WP8 enn omvendt.

Hele poenget med en streng hardware-profil som WP7 har er at enhver enhet i stor grad har hardware skreddersydd for OS og omvendt. At Microsoft skulle produsert enheter selv hadde ikke ført til bedre ytelse. Ytelsen er jo som kjent ikke et problem i WP7-mobiler.

De fleste i dag har en "nerd" å spørre om tips når man skal kjøpe ny mobil, og når disse personene ikke evner å se ulike behov blir kjøperen gjerne anbefalt en Android-mobil. Vi får se med tiden hvordan det går. WP kommer nok primært til å konkurrere mot iPhone. Om WP8 lykkes i å skape god blest kan det bli en suksess, men per nå er det mye forbedringspotensiale på alle områder.

Endret av genser
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nokia var borti bada og bada lignende os men det ble vel aldri noe av.

http://www.amobil.no/artikler/samsungs-bada-pa-skraphaugen/105608

Tizen (sikkert INGEN som klarer å lage et ordspill på det, nei) skal støtte BADA apper, Deler av Tizen er vel basert på Meego, og ja...det er vel et tidsspørsmål før noen lager vitser om å bada tizen.

De reklamene jeg så for lumia viste de blå og rosa modellene og det var også de som jeg fant i butikkenes demohylle.

Med bedriftsmarkedet så tenker jeg mer på at man hadde fokus på bedre sikkerhet (kontrollerte apper), officepakken, epoststøtten osv. Sett i forhold til android hvor man fokuserte på angrybird og facebook.

Ikke bare selvsagt, men reklamene hadde et annet fokus. Det kom vel heller ikke noen dockingstasjoner og lignende, noe som i og for seg er begrenset til android også.

Det at microsoft burde produsert telefonene selv var mer for å distansere seg fra de andre. Microsoft er nå engang knyttet til win, og det kunne underbygget bedre hva dette var. Nå skal vel mozilla snart komme med egen mobil, google har sin mobil, facebook kommer vel med egen mobil etterhvert osv. Apple har sin mobil. Merkebygging kunne vært en ide.

Jeg var også en av de som ventet med å kjøpe mobil fordi jeg hadde gigantiske forhåpninger med wp. Så for meg spillene til win og xbox bli portert til wp, skype låst til wp (dvs at microsoft sperret for bruk på andre os), at man ville få en strømlinjet innhold med fri flyt mellom mobil, pc og xbox, og at man ville få god drahjelp siden programmererne kjente win programmeringen rimelig bra. Videre så så jeg økt sikkerhet med kontrollerte apper, og frihet tilsvarende en pc.

Skjønenr den dag i dag ikke hvordan det er mulig å ende opp med wp markedet idag når mulighetene var så uendelig bra.

Lenke til kommentar

Mye av det du skriver er rett og slett håpløst.

WP7 var fullt og helt fokusert mot sluttbrukere og ikke mot business, og de har endel hull når det kommer til sikkerhet, men om ryktene stemmer så vil dette endre seg i WP8 hvor de kan dra nytte av alle sikkerhetsfunksjonene som er bygget inn i NT-kjernen.. Når det er sagt så er de fortsatt bedre enn Android når det kommer til sikkerhet, og i mine øyne er det bare RIM som burde blitt brukt av de som trenger sikkerhet. At regjeringsmedlemmer f.eks. bruker IOS-produkter er skammelig.

Dette snakket om at det ville vert enkelt å konvertere Windows-spill til plattformen skjønner jeg heller ikke noe av. Spill på Xbox er laget for kontroller, og spill for Windows er laget for mus/tastatur, så å porte disse til WP og få en god opplevelse er umulig. Det beste man kan gjøre er å ta IPen og bygge spill for touchskjermer slik det er gjort med Civilization og Pirates.

Om Microsoft hadde produsert telefoner selv så hadde de mistet støtte fra andre OEMs, vi ser allerede noe av dette med deres avtale med Nokia. I tillegg er det eneste HW-produktet Microsoft har lykkest med Xbox. (Jeg ser da bort fra ting som mus og tastatur) De har prøvd seg med både telefoner og mediespillere, men feilet kolosalt i markedene selv om produktene i seg selv var gode.

Om de hadde låst Skype til WP så hadde de tatt livet av Skype, for at Skype skal ha suksess så må den være tilgjengelig på alle plattformer, men det Microsoft kan gjøre er å lage den beste opplevelsen på WP ved å integrere det i OSet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg husker før den første xboxen kom at microsoft skrøt av at siden konsollen var bygget opp som en pc skulle det kun marginale forandringer til for at pc spill skulle funke på xbox. Det var i sin tid kjerneargumentet, at man derfor på kort tid ville få tilgang til alle pcspillene på xbox. Nå gikk det ikke slik.

I starten av win 8, så sa microsoft at man skulle kunne putte xbox plater i dvd brenenren og spille xbox spill på pcen. Det forsvant vel også. Poenget mitt er ihvartfall at wp vel har endel likheter med win og derfor bør programmeringen være kjent og med tanke på at mobilen har mer kraft enn eldre pcer så burde det vært mulig å portere endel spill.

Når jeg mener at microsoft burde utgitt telefoner med wp så er det for å kopiere apple som gir ut både telefon og ios. Når microsoft engang har bygget opp sin win verden, så er det for meg logisk å bygge mer opp under den, isteden for å spre merkevaren på alle mulige produkter. Det hadde også tydeligere knyttet wp til win familien og tydeliggjort hva dette var. det er nå min tanke.

Her er litt wp reklame:

http://www.microsoft.com/windowsphone/nb-no/features/business/default.aspx

http://www.mobizmag.no/2012/02/21/skal-pushe-bedriftsl%C3%B8sninger-med-windows-phone/

http://www.telehuset.no/Nyheter/Aktuelle-produkter/2012/Vinter/Windows-Phone/Windows-Phone/

De nye Windows-telefonene er spesielt velegnet for bedriftsbrukere: Operativsystemet har høy sikkerhet, enkel administrasjon og en intuitiv brukeropplevelse.

Produktiviteten ivaretas gjennom den sterke e-post-, kalender- og Exchange-støtten. Innebygd Office og direkte tilgang til Sharepoint og Skydrive-baserte dokumenter gjør det enklere enn noen gang å jobbe mobilt, og Windows Phone er det naturlige valget for bedrifter med Sharepoint, Lync eller Office 365.

http://www.nordialog.no/nyheter/arkiv-1.aspx?M=News&PID=4103&NewsID=2446

http://admin.idg.no/MobileTrender2011/program.cfm

http://www.digi.no/889742/windows-phone-vil-passere-android

Microsofts posisjon i smartmobilmarkedet har de siste årene gått fra å være en nisjeløsning for bedrifter til å være en mygg i markedet.

Mange steder og nettsider fokuserte mye på wp som en bedriftstelefon. Noe av dette kommer fra sitater som det over, og noe er inntrykket man sitter igjen med av bruken. Stort fokus på sikkerhet, kommunikasjon, epost, osv og mindre fokus på kamera og multimedia. Jeg satt også igjen med inntrykket at ihvertfall 70% var bedriftsrettet.

Lenke til kommentar

I starten av win 8, så sa microsoft at man skulle kunne putte xbox plater i dvd brenenren og spille xbox spill på pcen. Det forsvant vel også.

Microsoft har aldri sagt dette, du må skille rykter fra det Micosoft som selskap sier.

Poenget mitt er ihvartfall at wp vel har endel likheter med win og derfor bør programmeringen være kjent og med tanke på at mobilen har mer kraft enn eldre pcer så burde det vært mulig å portere endel spill.

I dag har ikke WP noe særlig i likhet med Windows, WP kjører i dag Windows CE på ARM-cpuer, Dekstop kjører Windows NT på x86-CPUer, WP støtter også bare Silverlight/XNA for utvikling, så det eneste som er "lett" å porte er XNA-spill fra Xbox live, men som sagt så er det langt fra alle Xbox/PC-spill som passer på en mobil plattform.

Med WP8 så vil WP få flere likheter med Windows da de går over til NT-kernelen, og jeg regner med at utviklermiljøet for WP8 vil ligne veldig på WinRT-miljøet i Windows 8.

Når jeg mener at microsoft burde utgitt telefoner med wp så er det for å kopiere apple som gir ut både telefon og ios. Når microsoft engang har bygget opp sin win verden, så er det for meg logisk å bygge mer opp under den, isteden for å spre merkevaren på alle mulige produkter. Det hadde også tydeligere knyttet wp til win familien og tydeliggjort hva dette var. det er nå min tanke.

Apple er og har alltid vert ett selskap som selger hardware, Microsoft ett selskap, som selger software, men enkle unntak, og bare en suksess på hardware siden.

Her er litt wp reklame:

http://www.microsoft...ss/default.aspx

http://www.mobizmag....-windows-phone/

http://www.telehuset.../Windows-Phone/

De nye Windows-telefonene er spesielt velegnet for bedriftsbrukere: Operativsystemet har høy sikkerhet, enkel administrasjon og en intuitiv brukeropplevelse.

Produktiviteten ivaretas gjennom den sterke e-post-, kalender- og Exchange-støtten. Innebygd Office og direkte tilgang til Sharepoint og Skydrive-baserte dokumenter gjør det enklere enn noen gang å jobbe mobilt, og Windows Phone er det naturlige valget for bedrifter med Sharepoint, Lync eller Office 365.

http://www.nordialog...103&NewsID=2446

http://admin.idg.no/...011/program.cfm

http://www.digi.no/8...passere-android

Microsofts posisjon i smartmobilmarkedet har de siste årene gått fra å være en nisjeløsning for bedrifter til å være en mygg i markedet.

Mange steder og nettsider fokuserte mye på wp som en bedriftstelefon. Noe av dette kommer fra sitater som det over, og noe er inntrykket man sitter igjen med av bruken. Stort fokus på sikkerhet, kommunikasjon, epost, osv og mindre fokus på kamera og multimedia. Jeg satt også igjen med inntrykket at ihvertfall 70% var bedriftsrettet.

Du skal ikke tro alt som står i artiklene, bl.a. så har ikke Windows Phone støtte for kryptering av all dataen på telefonene, dette sannsynligvis med WP8. Det er ikke til å legge skjul på at WP pdd har mangler når det kommer til sikkerhet, ikke i forhold til Android, men litt i forhold til IOS, og veldig i forhold til RIM.

Om du ser på den Microsoftsiden du linker til så er det pdd to ting som gjør WP til en "businesstelefon", Office og tilkobling til Sharepoint/Lync/Exchange.

Det Microsoft har fokusert på i reklameringen for WP er ting som Facebook, Xbox, enkelhet og "raskhet". Det ble sagt allerede når WP først ble presentert at det var en plattform bygget for dagens marked ett marked hvor sluttbrukeren står i fokus og ikke bedriftene. Bare det å levere apps til alle telefonene som er koblet til en bedrift var noe som ble nedprioritert.

Lenke til kommentar

Nokia var borti bada og bada lignende os men det ble vel aldri noe av.

http://www.amobil.no...aphaugen/105608

What?

Du sier at Nokia har vært borti Bada, og argumenterer for det med en artikkel som nevner at Samsung dropper Bada og vurderer et annet operativsystem som har en viss relevans til MeeGo. Ser ut til at du har googlet "nokia bada amobil.no" og vist til øverste treff uten å lese et ord. Her er du godt ute på viddene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://playgamers.net/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=10&id=4884&Itemid=144

Windows 8 will be able to bring Xbox LIVE to the PC. This means that your Xbox 360 games, music, films and TV shows can be shared across the two Microsoft platforms.

The latest consumer preview shows the operating system in action. The app for Xbox LIVE allows users to view their achievements and friends. You will also be able to customise your avatar. One of the things that is demonstrated is the ability to start up your Xbox games on the PC, with Pinball FX 2 being the game of choice. Zen Studios have since confirmed that Pinball FX 2 will be coming to the Windows 8 platform.

Det er vel altså noe mer enn løse rykter om saken, men jeg har ikke kryssjekket informasjoner eller kjørt consumer preview på noe vis.

Ser ulike meninger om hva som er sikrest, noen mener wp knuser ios andre sier det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Resirkulerer teknologien

Men Samsung vil ikke innrømme at Bada var et feilskjær.

Vi har gjort en innsats for å smelte Bada sammen med Tizen, sa Tae-Jin Kang, Samsungs direktør for innholdsplanlegging i et intervju under Computer Electronics Show (CES) sist uke.

Når integreringen er sluttført vil Tizen støtte applikasjoner som er utviklet for Bada. Utviklere av Bada og Tizen vil også få et felles utviklingsverktøy (SDK) som støtter de samme API-ene.

Rester etter Nokia-samarbeid

OS-et Tizen er et samarbeidsprosjekt basert på åpen kidekode. Deler av teknologien stammer fra Intels tidligere samarbeid med Nokia om OS-et MeeGo. MeeGo finnes på Nokia N9, men verken Nokia eller Intel har planer om å videreføre dette OS-et.

Slik jeg leser dette så har nokia n9 Meego, som deler av Tizen bygger på. Og så smelter samsung bada sammen med tizen slik at tizen støtter apper til bada. Da henger bada, meego og tizen litt sammen.

Lenke til kommentar

Igjen: what? Leser du hva du selv skriver?

- Nokia har brukt MeeGo.

- Samsung har brukt Bada.

- Samsung vurderer Tizen, som implementerer noe teknologi fra MeeGo.

Ut av dette hevder du at "Nokia har vært borti Bada". Pent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...