Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Charles Darwin som naturalist

Anbefalte innlegg

(VG3 RLE)

Oppgaven:

Lag en problemstilling: Ta utgangspunkt i enten virkelighetsoppfatningen, menneskesynet eller etikken i henholdsvis humanismen eller naturalismen.

Gjør rede for hovedtankene til en filosof fra antikken eller en fra nyere tid som har bidratt til utviklingen av livssynet.

Jeg tenkte å ta for meg Darwin, da alle andre her tar for seg Aristoteles, Platon, Sokrates, Kant, Voltaire og den standardgjengen der. Om jeg tar for meg virkelighetsoppfatningen, menneskesynet eller etikken kan jeg se an når jeg har fått lest litt. Problemet nå er at jeg ikke finner stort om Darwin som naturalist. Alle sidene jeg finner med google starter som dette: "Charles Robert Darwin FRS (12 February 1809 – 19 April 1882) was an English naturalist who showed that all species of life have descended over time from common ancestors, and proposed the scientific theory that..."

Alle sidene starter på den måten. Nevner raskt at han var naturalist, så går fokus over på evolusjonen og vitenskapen. Finner altså lite om han i en filosofisk sammenheng, og det er her dere kommer inn. Kan dere komme med tips til linker, bøker og annet info jeg kan bruke til denne oppgaven?

Takk smile.gif

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...