Gå til innhold

Hva er det vi vil frem til med likestillingen?


Anbefalte innlegg

 

Og hvorfor skal da rørleggere med 2 års videregående skole tjene bdre enn sykepleiere?

 

Hvorfor ikke? Rørleggere bedriver helt andre tjenester enn en sykepleier. Som sykepleier tjener man ikke inn noe annet enn å hjelpe syke mennesker, som på alle måter er en meget bra ting, men en rørlegger har et mer konvensjonelt firma å forholde seg til, som igjen fører til: yte tjeneste-> kunden betaler -> lønning kommer. Hadde sykehus vært private, hadde nok lønnen vært høyere. Men hvorfor skal dette ha noe å si? Da bør heller sykehus privatiseres, istedenfor at den offentlige lønnen blir høyere. Det vil bare føre til økte kostnader for samfunnet.

Rørleggere jobber vel også hovedsaklig i det private, og dermed vil også lønnen naturlig være høyere.

 

Edit: Politiyrket er vel også et yrke som stadig blir mer populært for kvinner, men hvor det fortsatt er mannlig dominans. Her syns jeg lønnen burde økes, men det er pga. arbeidsmengden og risikoen som hører med til yrket.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er jo ikke kvinnene sin feil at staten har bestemt at omsorgsyrker skal være offentlig ansvar.

 

Hva yrket krever, hvilken utdanning det krever, og hva yrket er nyttig for og hva det inntjener er alle faktorer som det bør være langt, langt større fokus på enn hvor mange av hvert kjønn som er representert i de yrkene.

Og hvorfor skal da rørleggere med 2 års videregående skole tjene bdre enn sykepleiere?

 

Så du mene faktisk det skal settes en topp for hva folk med lavereutdanning kan tjene?

Eller mener du at sykepleier lønnen skal styres av rørlegger lønnen?

 

Lønn i slike håndtverkeryrker er styrt av markedet....

Lenke til kommentar

 

Og hvorfor skal da rørleggere med 2 års videregående skole tjene bdre enn sykepleiere?

 

Hvorfor ikke? Rørleggere bedriver helt andre tjenester enn en sykepleier. Som sykepleier tjener man ikke inn noe annet enn å hjelpe syke mennesker, som på alle måter er en meget bra ting, men en rørlegger har et mer konvensjonelt firma å forholde seg til, som igjen fører til: yte tjeneste-> kunden betaler -> lønning kommer. Hadde sykehus vært private, hadde nok lønnen vært høyere. Men hvorfor skal dette ha noe å si? Da bør heller sykehus privatiseres,

Sykepleiere har jo ikke lov å lage sitt eget firma slik som rørleggere!!

 

Om de krever utdanning eller ikke har overhodet ingenting å si i denne sammenhengen.

Hva har noe å si da?

Lenke til kommentar

Likstillingen i norge er latterlig.

 

Eksemplene er jo feks:

- En jente trenger et karaktersnitt på 3 for å komme inn på mekanisk VGS, en gutt trenger 3.5. (eksempeltall)

- Siv. Ing utdanninger på Uni har noe som heter "Jentepoeng". Dvs. jenter trenger ikke jobbe like mye for å komme inn som gutter.

- Jenter kalles ikke inn til førstegangstjeneste.

- En jente som vil bli brannmann trenger ikke same fysiske styrke som en mann. Forklar dette til han som ligger med brukket bein i en brennende bygning, og som blir "reddet" av en jente som ikke klarer å bære han ut.

- Sykepleiere er mangelvare. Meng pga statens monopolisering av yrket så vil ikke lønn = etterspørsel. Jobb hos oss for x, eller gå arbeidsledig.

- Fedrepermisjonen er latterlig sammenlignet med den til mor.

- Ved tvist om foreldrerett, favoriseres mor. Kvinnebevegelsen er flink å rope om karierekvinner og om at far bør være hjemme. Men når barna skal fordeles, er det all makt til kvinnen.

- Kjøper en mann et sexleketøy som feks "Fleshlight" så er han en gris. Kjøper en kvinne en Dildo, er hun frigjort og trendy.

 

and the list goes oooon......

Lenke til kommentar

Hva har noe å si da?

 

At en kvinne kan være ingeniør eller sykepleier, alt ettersom hva hun selv vil. Det er ingen som tvinger henne til å være sykepleier, og det er heller ingen konspirasjon som har gjort det til at flere sykepleiere er kvinner.

 

Sykepleiere har jo ikke lov å lage sitt eget firma slik som rørleggere!!

Kvinner kan også være rørleggere og lage sitt eget firma, herregud.

Lenke til kommentar

Men kvinner HAR IKKE LYST til å være rørleggere av biologiske årsaker. Tror du på evolusjonsteorien?

 

Dette blir bare håpløst. Enten så troller du (hvilket jeg håper på), eller så vet jeg ikke helt hva jeg skal si.. Kan du dokumentere denne påstanden med noe? Hva har det å si i det hele tatt? Det yrket jeg har lyst til å bli, er heller ikke utrolig godt betalt, spesielt ikke med tanke på den enorme fysiske (mulig psykiske også) belastningen yrket medfører, og den enorme risikoen yrket medfører. Men jeg velger å satse på det yrket for det, fordi det er det jeg vil. Det er også et typisk manneyrke, for å bruke det ordet. Jeg driver da ikke og skriker ut om bedre lønn osv. for det, vel?

 

Det finnes kvinner i mange forskjellige yrker i dag. De har like stor mulighet til å bli rørleggere og starte sine egne firmaer som det en mann har. Det er nettopp det som er likestilling. Så jeg ser ærlig talt ikke helt hva du vil fram til, annet enn å kverrulere.

 

Forresten: Hvem f**n er du til å si hva kvinner vil og ikke vil? Du minner skremmende mye om disse ekstremfeministene som på "kvinnedagen" gikk ut og sa at alle kvinner bør la være å gifte seg og få barn, fordi det er slik likestilling burde være. Det er å legge sine egne synspunkter og meninger over på andre, noe som er fullstendig galt. Riv ruskende galt, rett og slett!

Lenke til kommentar

Dere er tydeligvis mer interessert i å blåse ut deres oppbygde sinne enn å ha en meningsfyllt disusjon. Dere har allerede bestemt dere for hva dere skal mene og da er det umulig å få dere til å endre synsvinkel. Jeg er forresten gutt og ingen fanatiker av noe slag.

 

Jeg bare konstaterer at menn tjener mye mer enn kvinner i dagens samfunn, så det vi vil frem til med likestilling er jo at alle skal ha det like bra uanhengig av kjønn.

Lenke til kommentar

Men å trekke inn evolusjonen hvorfor gutter liker biler og jenter liker barbie dukker blir litt søkt...

Kødder du med meg eller? Hva er grunnen da?

 

At biologi har noe av skylden er det ingen tvil om. Resten av skylden er på miljøets kappe. Men hvorfor er ikke det så relevant? Jo, mye av det har jeg og andre allerede svart på, men du har enda ikke kommet opp med noen motargumenter. Istedet har du bare stått på ditt faste ståsted hele tiden om at siden sykepleieryrket er mer tiltalende for kvinner, så skal det være en god nok grunn til å heve lønnen i dette yrket. Det er også den eneste grunnen du har kommet med, og vi har kommet med motargumenter om hvorfor vi mener at det ikke bør gjøres.

 

Isteden velger du å si at vi har et oppblåst sinne som vi må få ut, og at vi er forutinntatte. Hvis du hadde klart å komme opp med noen flere (gode) argumenter annet enn at det er et flertall av kvinner i yrke A, og at det derfor burde få "lik" lønn som yrke B fordi det er flest menn der, så hadde kanskje situasjonen vært litt annerledes.

 

Du har et poeng, men det store problemet er at fokuset burde ligge på så mange andre ting enn hvor mange av hvert kjønn som er representert i et bestemt yrke. Hvis kvinner hadde vært tvunget til å bli sykepleiere o.l, så skulle jeg vært enig med deg. Men slik er det altså ikke. Det er det samme for alle andre yrker også. Noen har mer lyst på yrke X enn yrke Y, samme om det er menn eller kvinner. Yrke X kan være langt dårligere betalt enn yrke Y, men de individuelle preferansene er forskjellige. Det er et valg man velger å ta; trivsel framfor økonomi. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Men å trekke inn evolusjonen hvorfor gutter liker biler og jenter liker barbie dukker blir litt søkt...

Kødder du med meg eller? Hva er grunnen da?

 

At biologi har noe av skylden er det ingen tvil om. Resten av skylden er på miljøets kappe. Men hvorfor er ikke det så relevant? Jo, mye av det har jeg og andre allerede svart på, men du har enda ikke kommet opp med noen motargumenter. Istedet har du bare stått på ditt faste ståsted hele tiden om at siden sykepleieryrket er mer tiltalende for kvinner, så skal det være en god nok grunn til å heve lønnen i dette yrket. Det er også den eneste grunnen du har kommet med, og vi har kommet med motargumenter om hvorfor vi mener at det ikke bør gjøres.

 

Isteden velger du å si at vi har et oppblåst sinne som vi må få ut, og at vi er forutinntatte. Hvis du hadde klart å komme opp med noen flere (gode) argumenter annet enn at det er et flertall av kvinner i yrke A, og at det derfor burde få "lik" lønn som yrke B fordi det er flest menn der, så hadde kanskje situasjonen vært litt annerledes.

 

Du har et poeng, men det store problemet er at fokuset burde ligge på så mange andre ting enn hvor mange av hvert kjønn som er representert i et bestemt yrke. Hvis kvinner hadde vært tvunget til å bli sykepleiere o.l, så skulle jeg vært enig med deg. Men slik er det altså ikke. Det er det samme for alle andre yrker også. Noen har mer lyst på yrke X enn yrke Y, samme om det er menn eller kvinner. Yrke X kan være langt dårligere betalt enn yrke Y, men de individuelle preferansene er forskjellige. Det er et valg man velger å ta; trivsel framfor økonomi. Verre er det ikke.

Dere står like mye på deres argumenter som jeg står på mine. Men jeg gidder ikke dette lenger. Jeg bare konstaterer at det folk vil frem til med likestillingen er likelønn. Det er synd at kvinner skal straffes hardt for å velge yrker som passer dem, mens menn skal bli belønnet.

Lenke til kommentar

Veldig morsomt å sette opp styrer i idrettslag også nå for tiden da minst en tredel av styrets medlemmer skal være kvinnelige.

Se for dere en tyrefekter klubb med 98 mannlige medlemmer og 2 kvinner som har et 5 medlemmers styre.

Need i say more??

 

Om vi derimot har en sportslig strikkeklubb med 98 kvinner og 2 mannlige medlemmer så er ikke dette et problem da det ikke er krav til kvotering av menn inn i styrer :p

 

/edit. Feil...

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar

Veldig morsomt å sette opp styrer i idrettslag også nå for tiden da minst en tredel av styrets medlemmer skal være kvinnelige.

Se for dere en tyrefekter klubb med 98 mannlige medlemmer og 2 kvinner som har et 5 medlemmers styre.

Need i say more??

 

Om vi derimot har en sportslig strikkeklubb med 98 kvinner og 2 mannlige medlemmer så er ikke dette et problem da det ikke er krav til kvotering av menn inn i styrer :p

Jeg vil gjerne se en kilde på dette, for jeg tviler faktisk på at det er tilfellet...

Lenke til kommentar

Veldig morsomt å sette opp styrer i idrettslag også nå for tiden da minst en tredel av styrets medlemmer skal være kvinnelige.

Se for dere en tyrefekter klubb med 98 mannlige medlemmer og 2 kvinner som har et 5 medlemmers styre.

Need i say more??

 

Om vi derimot har en sportslig strikkeklubb med 98 kvinner og 2 mannlige medlemmer så er ikke dette et problem da det ikke er krav til kvotering av menn inn i styrer :p

Jeg vil gjerne se en kilde på dette, for jeg tviler faktisk på at det er tilfellet...

 

Jeg har surra litt her ja :-)

Det er like krav til kvotering både for menn og kvinner, huska vist veldig feil! :blush:

 

Men, resten stemmer

Basis-Lovnorm for idrettslag

§ 7 Kjønnsfordeling

 

Ved valg/oppnevning av representanter til årsmøte/ting, samt medlemmer til styre, råd og utvalg mv. i NIF og NIFs organisasjonsledd skal det velges kandidater/representanter fra begge kjønn.

 

Sammensetningen skal være forholdsmessig i forhold til kjønnsfordelingen i medlemsmassen, dog slik at det skal være minst to representanter fra hvert kjønn i styre, råd og utvalg mv. med mer enn 3 medlemmer. I styre, råd og utvalg mv. som består av 2 eller 3 medlemmer skal begge kjønn være representert. Varamedlemmer teller ikke med ved beregningen av kjønnsfordelingen.

 

Idrettsstyret kan når det foreligger særlige forhold gjøre unntak fra denne bestemmelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...