Gå til innhold

Hva er det vi vil frem til med likestillingen?

Anbefalte innlegg

Likestilling er noe av det mest latterlige vi har i Norge. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om betydningen av ordet "likestilling", men hva vi har i Norge. Det vi har er nemlig ikke likestilling. Likestilling er det først når alle mennesker har LIKHET i loven. Slik som det er i dag må f.eks menn bruke ett år av livet sitt som slave i militære, enten de vil eller ikke. Det er forkastelig og skammelig å si at vi har likestilling i Norge, og feministene som syter over at kvinner fremdeles ikke er likestilt.. ja de kunne ha godt av å blitt kastet inn i militære noen år.

Endret av Warz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det året er vel ment som en kompensasjon for det året kvinnen mister i forbindelse med fødsel. Uansett, det er de færreste som er i militæret nå lenger uten å ville det.

Kvinner må ikke føde, det er frivillig. Akkurat som menn kan velge å ikke få barn med en kvinne. Militære derimot er ikke frivillig, det er noe man MÅ gjøre uansett om man vil eller ikke. Dersom det er så enkelt å slippe militære dersom man ikke vil kunne jeg tenkt meg å høre hvordan? Late som du er gal? Tisse i senga? Gå rundt rusa på heroin? Knuse kneskålene sine?
Lenke til kommentar

De siste årene har de nesten helt sluttet med å innkalle folk som ikke ønsker seg i militæret. Dessuten kan du søke om utsettelse hvis du skal studere og da er det liten sjanse for å bli innkallt.

man kunne godt hatt ett år med sivil verneplikt for kvinner også, hadde ikke skadet, men nå er det slik at de fleste som er i militæret faktisk VIL være der.

Lenke til kommentar

De siste årene har de nesten helt sluttet med å innkalle folk som ikke ønsker seg i militæret. Dessuten kan du søke om utsettelse hvis du skal studere og da er det liten sjanse for å bli innkallt.

man kunne godt hatt ett år med sivil verneplikt for kvinner også, hadde ikke skadet, men nå er det slik at de fleste som er i militæret faktisk VIL være der.

Jeg har blitt innkalt flere ganger selv om jeg har sagt jeg ikke vil. Har klart å fått utsatt på grunn av studier, men jeg hadde egentlig tenkt å gjøre noe annet først, måtte altså ta studier for å slippe militære. Det er langt i fra hva jeg kaller frivillig. Jeg tviler uansett på at de bare vil "glemme" meg når jeg er ferdig å studere og da må jeg nok rett inn. Å si at vi har likestilling fordi noen "heldige" slipper å sone ett år i militære blir ergo et ugyldig argument.
Lenke til kommentar

Er det ikke urettferdig når menn bestemmer at yrkene de finner interessante skal være bedre betalt enn yrkene kvinner vil ha?

Vennligst post et bevis for at likestillingen i dag er en konspirasjon satt sammen av alle menn i Norge for at menn skal tjene mer penger enn kvinner, slik som du nå prøver å få fram.

Lenke til kommentar

Er det ikke urettferdig når menn bestemmer at yrkene de finner interessante skal være bedre betalt enn yrkene kvinner vil ha?

Vennligst post et bevis for at likestillingen i dag er en konspirasjon satt sammen av alle menn i Norge for at menn skal tjene mer penger enn kvinner, slik som du nå prøver å få fram.

Er jo ingen konspirasjon, er jo bare slik samfunnutviklingen har vært, og som vi alle vet har jo samfunnet blitt styrt av hovedsaklig menn helt inntil nylig.

Om staten fant ut at alle bilmekanikere, rørleggere og snekkere skulle tjene halvparten så mye som idag, mens frisører og sykepleiere skulle tjene dobbelt så mye, ville ikke dette vært diskriminering?

Jeg har blitt innkalt flere ganger selv om jeg har sagt jeg ikke vil. Har klart å fått utsatt på grunn av studier, men jeg hadde egentlig tenkt å gjøre noe annet først, måtte altså ta studier for å slippe militære. Det er langt i fra hva jeg kaller frivillig. Jeg tviler uansett på at de bare vil "glemme" meg når jeg er ferdig å studere og da må jeg nok rett inn. Å si at vi har likestilling fordi noen "heldige" slipper å sone ett år i militære blir ergo et ugyldig argument.

Dette systemet er i ferd med å bli avviklet.

Lenke til kommentar

Er jo ingen konspirasjon, er jo bare slik samfunnutviklingen har vært, og som vi alle vet har jo samfunnet blitt styrt av hovedsaklig menn helt inntil nylig.

Om staten fant ut at alle bilmekanikere, rørleggere og snekkere skulle tjene halvparten så mye som idag, mens frisører og sykepleiere skulle tjene dobbelt så mye, ville ikke dette vært diskriminering?

Jo, dette ville vært diskriminering. Derfor kommer ikke dette til å skje. Nå vil jeg gjerne ha noen beviser og kilder på at menn med vilje har gjort at ingeniører tjener mer enn sykepleiere, og det kun fordi kvinner liker å være sykepleiere (eller hva slags sinnsyke påstander du kommer med nå).

Lenke til kommentar

Lønn er et resultat av mange ting. Private stillinger tjener mer enn offentlige, og kvinner har mulighet til å strebe etter alle yrker de vil ha. Det er jo det som er likestilling, at mulighetene skal være de samme for begge kjønn. Og når da kvoteringer kommer inn i bildet, så blir plutselig vektskålen tyngre på den ene siden igjen.

Det er sant at menn og kvinner tiltrekkes forskjellige typer yrker, hvor mye av dette kan se ut til å bunne i biologi. Men det er likefullt et valg man tar, og noen yrker tjener rett og slett inn mer enn andre.

1000 kroner på at den nye reklamen til Tine (den "skyll-brett-stapp" reklamen med hun jenta som "resirkulerer" menn) er det vel, hadde fått enormt mye kritikk fra Ottar og andre hold om det hadde vært en mann som gjorde det. (Bare for å "asvpore" bittelitt).

Lenke til kommentar

Jo, dette ville vært diskriminering. Derfor kommer ikke dette til å skje.

Vil du ikke si at det motsatte har skjedd i ganske mange år nå da? At manneyrker blir bedre betalt?

Lenke til kommentar

Jo, dette ville vært diskriminering. Derfor kommer ikke dette til å skje.

Vil du ikke si at det motsatte har skjedd i ganske mange år nå da? At manneyrker blir bedre betalt?

Jo, men ikke av den enkle grunn at det er "manne"yrker og "kvinne"yrker. Alle i Norge i dag har mulighet til å ta de valgene de selv vil, og jobbe med det de selv vil. At noen velger et dårligere betalt yrke er deres egen feil.

Lenke til kommentar

Fordi det kommer an på hva slags type yrke det er, hvilken sektor det tilhører, og hvor lønnsomt yrket er.

Det er helt urimelig at mange yrker skal ha lik lønn, bare fordi kvinner flest liker yrke A, mens menn flest liker yrke B, enda yrke B kanskje tilhører privat sektor, det er mer å tjene på det som følge av inntekter vs. kostnader yrket skaper, og også utdanningen som ligger bak.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal yrker som menn synes er gøy være bedre betalt enn yrker som kvinner synes er gøy?

Dersom nittifem prosent av menn synes det var gøy å sitte i kassa på Narvesen, mens nittifem prosent av kvinner synes det var gøy å være tannlege, tror du kassamann hos Narvesen ville vært bedre betalt enn tannlege?

Lenke til kommentar

Fordi det kommer an på hva slags type yrke det er, hvilken sektor det tilhører, og hvor lønnsomt yrket er.

Det er helt urimelig at mange yrker skal ha lik lønn, bare fordi kvinner flest liker yrke A, mens menn flest liker yrke B, enda yrke B kanskje tilhører privat sektor, det er mer å tjene på det som følge av inntekter vs. kostnader yrket skaper, og også utdanningen som ligger bak.

Er jo ikke kvinnene sin feil at staten har bestemt at omsorgsyrker skal være offentlig ansvar.

Hvorfor skal yrker som menn synes er gøy være bedre betalt enn yrker som kvinner synes er gøy?

Dersom nittifem prosent av menn synes det var gøy å sitte i kassa på Narvesen, mens nittifem prosent av kvinner synes det var gøy å være tannlege, tror du kassamann hos Narvesen ville vært bedre betalt enn tannlege?

Disse yrkene trenger forskjellige kvalifikasjoner.

Lenke til kommentar

Er jo ikke kvinnene sin feil at staten har bestemt at omsorgsyrker skal være offentlig ansvar.

Nei, og hva så? Det er likefullt forskjellige yrker. Dette gjelder overalt. Det er mange kvinner som jobber i privat sektor også. Det er ikke bare å øke lønnen sånn uten videre, og jeg ser heller ingen gode grunner eller argumenter for at det skal skje. For en mannlig sykepleier vil lønnen være den samme. Kvinnfolk finnes i de fleste yrkesgrupper i dag. At visse yrker er mer tiltalende for kvinner på et generelt basis er overhodet ikke en god nok grunn til å øke lønnen for at den skal passe bedre overens med andre yrker som generelt sett er mer tiltalende for menn.

Hva yrket krever, hvilken utdanning det krever, og hva yrket er nyttig for og hva det inntjener er alle faktorer som det bør være langt, langt større fokus på enn hvor mange av hvert kjønn som er representert i de yrkene.

Lenke til kommentar

Hva yrket krever, hvilken utdanning det krever, og hva yrket er nyttig for og hva det inntjener er alle faktorer som det bør være langt, langt større fokus på enn hvor mange av hvert kjønn som er representert i de yrkene.

Og hvorfor skal da rørleggere med 2 års videregående skole tjene bdre enn sykepleiere?

Disse yrkene trenger forskjellige kvalifikasjoner.

..og det gjør ikke ingeniør og sykepleier?

Du er uten tvil den mest trangsynte personen jeg har prøvd å debattert med noen sinne.

Du kan ikke sammenligne narvesen-ansatt og tannlege med ingeniørog sykepleir. Sykepleiere har faktisk utdannelse og et stressende yrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...