Gå til innhold

Hva er det vi vil frem til med likestillingen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

aluxez: Ser ikke hvordan det er urettferdig? Er da allmenkjent at offentlige yrker gir dårligere betalt, men har større arbeidssikkerhet enn private yrker. At kvinner ofte velger trygg yrker framfor bedre betalte yrker får være deres valg.

Så lenge kvinner har de samme mulighetene som mannfolkene så ser jeg ikke problemet. Likestilling burde ikke handle om å tvinge alle til å være like, men å gi alle like muligheter.

Lenke til kommentar

aluxez: Ser ikke hvordan det er urettferdig? Er da allmenkjent at offentlige yrker gir dårligere betalt, men har større arbeidssikkerhet enn private yrker. At kvinner ofte velger trygg yrker framfor bedre betalte yrker får være deres valg.

Kvinner kan da ikke noe for at de er genetisk programmert til å tiltrekkes omsorgsyrker. Det er jo staten som har bestemt at omsorgsyrker skal være offentlige og dermed dårlig betalt mens manneyrker skal være i privat sektor.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke staten som har bestemt at offentlig skal være dårlig betalt, det er dem som har stemt på de som kjører staten, dvs. kvinnene som får dårlig betalt og mennene som får godt betalt. Det er ikke slik at kvinnene blir diskriminerte mot fordi de jobbene de liker er dårlig betalt, for de har selv stemt fram systemet.

Jeg er for stor offentlig forvaltning av omsorgstjenester, men en sykepleier burde ikke få like godt betalt som en ingeniør, det sier seg selv.

Lenke til kommentar

Men det ligger da litt i blodet, tror du ikke?

Nei, det har bare blitt sånn. Det er ikke noe galt med det, og det er ingenting som hindrer enkeltindividene å forandre på situasjonen de selv er i dersom de er misfornøyd med den.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg også har blitt lei av det her. Hvis dette fortsetter nå, så kommer vi menn til slite...

Kvinner i Norge har det veldig bra, men det er alltid folk som er misfornøyde osv. Det er sånn vi mennesker, og jeg er glad for det. Men da må være noen grenser, jeg føler vi menn blir indirekte kritisert for å bli leger og å ha høye toppstillinger. Det har kanskje ikke noe med at vi menn har fortjent det ? Kvinne er kvinne, og mann er mann. Jeg føler at folk begynner tror at snart må kvinner bli en mann for å føle seg som en kvinne...Det er jo ingen som stopper kvinner til ikke å høye toppstillinger. Men se på historien, mange menn som har a oppdaget noen og gjort flere underverker. Jeg personlig mener at menn har større karisma og lederinsikt enn kvinner. Ja, kall meg hva som helst. Men lever vi ikke et så kalt demokratisk land? Har jeg ikke rett? Andre grunner kan jo være at kvinner blir gravide og får menser ....Altså de ligger alltid steg bak menn, tro det eller lei. Ikke angrip samfunnet. Er du religiøs, så kan du spørre Gud. Er du ikke religiøs, spør hvorfor det er sånn..

Lenke til kommentar

Jeg er for stor offentlig forvaltning av omsorgstjenester, men en sykepleier burde ikke få like godt betalt som en ingeniør, det sier seg selv.

Hvorfor sier dette seg selv? Jeg tror ikke ingeniøryrket er noe fysisk mer krevende enn et underbetalt overtidskrevende stressyrke.

Nei, det er ikke staten som har bestemt at offentlig skal være dårlig betalt, det er dem som har stemt på de som kjører staten, dvs. kvinnene som får dårlig betalt og mennene som får godt betalt. Det er ikke slik at kvinnene blir diskriminerte mot fordi de jobbene de liker er dårlig betalt, for de har selv stemt fram systemet.

Er det bare kvinner som har stemmerett da? Er jo ikke kvinner som har bestemt hvordan systemet vårt skal være...

Nei, det har bare blitt sånn. Det er ikke noe galt med det, og det er ingenting som hindrer enkeltindividene å forandre på situasjonen de selv er i dersom de er misfornøyd med den.

Hvorfor skal kvinner bli økonomisk skakkjørt av å velge et yrke som passer for dem, mens menn ikke blir det?

Det har kanskje ikke noe med at vi menn har fortjent det ?

Kan det ha noe med at menn ansetter menn, og tradisjonelt sett er det menn som har hatt lederstillinger og derfor har kvinner vanskeligere for å bli valgt til toppstillinger?

At menn blir kritisert for å bli lege er bare pure bs.

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Hvorfor skal kvinner bli økonomisk skakkjørt av å velge et yrke som passer for dem, mens menn ikke blir det?

Nå er du veldig hyklerisk. Det du sier her er at å være ingeniør bare passer for menn og å være sykepleier bare passer for kvinner.

Det er overhodet ingenting som gjør at å være sykepleier eller andre kvinnedominerte yrker (untatt de åpenbare eks. prostituert) passer bedre for kvinner.

Alle har de samme jobb- og utdanningsmulighetene. Dersom noen velger en dårligere betalt jobb fordi de mener den "passer bedre for kjønnet deres" (du hører selv hvor idiotisk det høres ut) så får de ta de økonomiske problemene som følger av det.

Endret av ArilC
Lenke til kommentar

Alle har de samme jobb- og utdanningsmulighetene. Dersom noen velger en dårligere betalt jobb fordi de mener den "passer bedre for kjønnet deres" (du hører selv hvor idiotisk det høres ut) så får de ta de økonomiske problemene som følger av det.

Så du benekter de kjønnsmessige hjerneforskjellene innenfor omsorgsfeltet som er et resultat av millioner av års selektive utvalg?

Kvinner finner det mer interessant å jobbe i omsorgsyrker enn i tekniske yrker, hvorfor skal de tjene mindre av den grunn?

Lenke til kommentar

Så du benekter de kjønnsmessige hjerneforskjellene innenfor omsorgsfeltet som er et resultat av millioner av års selektive utvalg?

Kvinner finner det mer interessant å jobbe i omsorgsyrker enn i tekniske yrker, hvorfor skal de tjene mindre av den grunn?

Det har da overhodet ingenting med at de er kvinner å gjøre? Det har med at yrket rett og slett ikke produserer nok penger til at de skal bli overbetalt. En mann som sykepleier vil få like godt betalt som en kvinnelig sykepleier.

Hvordan du klarer å blande inn evolusjon her er bare helt uforståelig.

"Damer var sykepleiere for tusen år siden derfor liker de det best nå og det er kjønnsdiskriminering"

Så dumt høres det du sier ut nå.

Lenke til kommentar

Grunnen til at yrket ikke genererer nok penger er jo de er nødt å arbeide i offentlig sektor. Om det var ingeniørene som skulle jobbe i offentlig sektor så ville de vært de underbetalte. Det er ren tilfeldighet at det er det ene og ikke det andre.

Og du spør hvordan jeg klarer å blande evolusjon opp i dette.. vel det er fordi alt vi foretar oss hver dag og hvorfor vi gjør det er et resultat av evolusjonen. Det er jo klart at menn trekkes mot tekniske yrker mens kvinner trekkes til omsorgsyrker.

Lenke til kommentar

Grunnen til at yrket ikke genererer nok penger er jo de er nødt å arbeide i offentlig sektor. Om det var ingeniørene som skulle jobbe i offentlig sektor så ville de vært de underbetalte. Det er ren tilfeldighet at det er det ene og ikke det andre.

En liten digresjon - det er vel et statlig valg at de ikke betaler like godt som private.

Så vidt meg bekjent, så lønner for eksempel den amerikanske staten sine ansatte bedre enn private firmaer?

Link:

http://www.usatoday.com/news/nation/2010-03-04-federal-pay_N.htm#chart

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil hen, men det gir fortsatt lite mening.

Ola og Kari har like muligheter når det gjelder jobbvalg. La oss si at yrke X gir deg 20k i måneden, og yrke Y gir deg 40k i måneden. Ola og Kari skal velge yrker. Ola synes yrke Y er gøyest, og vil ha godt betalt så han velger yrke Y. Kari synes yrke X er gøyest, og velger dette til tross for at yrke Y gir mer penger.

Dette var et valg gjort av Kari, ikke av staten eller noen andre. Dette er ikke mangel på likestilling, siden både Ola og Kari hadde muligheten til å velge de samme yrkene, Kari bare foretrakk det mindre betalte. Dersom Kari hadde valgt yrke Y og Ola yrke X ville du garantert ikke reagert. Slik har det blitt i dag, "det er ikke likestilling før det er bedre for kvinner enn for menn".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...