Skribenten_ Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Det er så mye snakk om likestilling nå for tiden i mediene, og jeg er så møkka lei av å høre på alle disse sutrefolka som bare klager over det ene og det andre. Jeg så også det programmet "hjermevask" på nrk, og ble ganske provosert. Der kom det frem til at det omtrent var 90% menn som var ingenører og 90% kvinner som var sykepleier. Og at dette liksom skulle være kjønnsdiskriminering på det værste, og noe man måtte få satt en stopper på med en gang. Også mente de at jenter og gutter i utgangspungte var født klin like, men at de bare blir oppdratt til å være jenter eller gutter. Men det jeg lurer på, hvorfor er vi så utrolig opptatt av det med likestilling..hva er det vi prøver å bevise her? at jenter velger å bli sykepleiere og gutter velger å bli ingenører..ja og hva så! hva er problemet? lide vi nød, går norge som nasjon konkurs? mangeler vi mat på bordet?! Folk må jo f*** meg få lov til å velge det yrket de selv vil! Hva er problemet med det? Og at gutter og jenter er forskjellige, ja det er klart vi er det. Og det er jeg faktisk også drit gla for at vi er. Jeg elsker jenta mi for den hun er..det nydelige vakre kvinnemenneske som gud skapte, med langt pent hår, fager og vakker, det følsomme feminine vesenet. Hva i h***** er det vi prøver å forandre på her?!! Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Grunnen er ganske enkelt at de ønsker å ødelegge vårt folk med alle disse nymotens ideene om likestilling. Det blir pushet i en massiv skala fordi at det er ødeleggende for familien som institusjon, samlede, forente og sterke familer er en trussel for parasitter som Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre som ønsker en ny verdensorden med miksede folkeslag uten noe som helst slags form for lojalitet til noe som helst annet enn statskassen. Det er også et opprør mot grunnleggende verdier og naturens gang. 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Likestilling er vel og bra. Men når likestilling skal tvinges inn på en urespektabel måte som å diskriminere menn for hvilke yrker kjønnene har er grensen nåd. Har hørt flere eksempler på at et styre ikke kunne godkjennes med mindre det var x antall kvinner med i styret. Hva om ingen kvinner var kompetansedyktig nok. Skal da styret opphøre å eksistere? Nei.. Likestiling er bra, men når likestillingen skal tvinges på kvinnene så kan man begynne å lure... Endret 9. mars 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Når vi har rase og kjønnskvotering er vi endelig frie! Heil Stoltenberg! Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg så også det programmet "hjermevask" på nrk, og ble ganske provosert. Der kom det frem til at det omtrent var 90% menn som var ingenører og 90% kvinner som var sykepleier. Og at dette liksom skulle være kjønnsdiskriminering på det værste, og noe man måtte få satt en stopper på med en gang. Også mente de at jenter og gutter i utgangspungte var født klin like, men at de bare blir oppdratt til å være jenter eller gutter. Da tror jeg at du har misforstått programmet. Saken var jo bare at de prøvde å finne ut hvorfor det var slik. At menn skal bli ingeniører og kvinner sykepleiere er greit nok, problemet er at mannsyrkene er mye bedre betalt enn kvinneyrkene. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 De eneste det er et problem for at mannsyrkene er bedre betalt er kvinner med mindreverdighetskomplekser født i familier hvor mannen i huset egentlig ønsket seg en sønn. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Tegn på kjønnslikestilling For kjønn innebærer likestilling blant annet at: Begge kjønn skal få slippe til i arbeidslivet og i alle stillingstyper. Begge kjønn skal være representert omtrent likt i alle maktsentra som f.eks. regjering, storting, bedriftsstyrer og utvalg. Begge kjønn skal få lik lønn for likt arbeid. I barnefordelingssaker skal kvinner og menn i like stor grad bli tilkjent foreldreansvaret for barna. At begge kjønn må utføre samfunnstjeneste, som f.eks. militærtjeneste. http://no.wikipedia.org/wiki/Likestilling Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Synd at militærtjeneste ikke er pliktig for kvinner også. Skal vi ha full likestilling må vi ta å kjøre løpet fult ut Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jepp, men det står jo om det også nederst i artikklen. Så det er vel litt fokus på saken da. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg støtter likestilling fult ut. Likestilling er det motsatte av diskriminering og dermed en god og positiv tanke. Dog, feminismen i Norge i dag er helt unødvendig og er svært ofte diskriminerende. I tilegg synes jeg ikke staten burde gjør mye bortsett fra lovpålagt likelønn og lignende. Kvotering er diskriminerende. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Nå har det jo blitt slik at nesten alle menn i militæret er der frivillig, så er vel ikke så aktuelt sammen. Er glad for at ikke alle damer skal inn der, ville bare vært kostbart og ineffektivt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Men det er altså menn som blir kalt inn, hvilket er diskriminerende hvis vi først skal ha et 100% likestillt samfunn. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Sant. Ønsker de likestilling, så burde det likt på slike områder som militærtjeneste også. Likestilling er ingen dårlig ting, men kvoteringer er jeg veldig sterkt imot. Feminismen i Norge går også ofte ut av styr. Vi skal være verdens mest likestilte land, men det er jo noen av disse kvinnfolkene som tar på seg rødstrømpene sine så kraftig at en okse burde jo klare å se det fra flere mils avstand. Ikke hadde det vært en dårlig ting heller, for noen av disse kvinnfolkene trenger virkelig en kraftig dytt i riktig retning. Kvinner må da for pokker få lov til å velge selv. Er det ikke nettopp det som er likestilling, da? Nei, det er visst ikke det, ifølge ekstremrødstrømper som har hatt på strømpene sine så lenge at de ikke har fått noe p**k på flere år. Det er visst ikke likestilling før alle har valgt bort både ekteskap og familie for å slite seg til en karriere. Og Ottar forby at noen kvinner velger å gå til krig mot hybelkaninene hjemme, utrustet med gummihansker, fuktige kluter og en støvkost, istedenfor å utruste seg med stridsvest og en AG-3. Men nei, militæret skal selvsagt være pliktig for menn, men ikke for kvinner, enda erkefeministene nesten forlanger at kvinnene går inn i mannsdominerte yrker. Men det burde være greit nok kanskje, for menn er da bedre soldater enn kvinner?! (Aha, I went there). Nei, de skal helst utruste seg med tunge bøker for å skyve stakkars menn vekk fra yrkene sine, enda de kan være bedre kvalifisert til den samme stillingen til og med. kvinner og menn i samme stilling skal dog tjene likt. Likestilling er en veldig bra ting, men her til lands virker det som at det har begynt å gå fullstendig over styr, ved at det er mer diskriminering av mannen. Dette ble også kommentert av lederer i Likestillingsombudet i VG i går, på selveste kvinnedagen! Ikke likestillingsdagen, men kvinnedagen. For mannen skal ikke ha noe slikt! Han er jævli han. Har styrt og gjort som han har villet i flere hundre år, han. Nei, likestilling er veldig bra, og det er selvfølgelig en god mening med det. Men virkelig, serien til Eia tar godt tak i det problemet om at biologi blir tilsidesatt blant mange forskere i dagens Norge. Det kan da være likestilling uten at det skal mases om at kvinnen og mannen blir klin like bortsett fra i utseendet, vel?! Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Først og fremst, som de sa i programmet: 90% kvinnelige sykepleiere og 90% ingeniører. Kvinnene har valgt å bli sykepleiere på eget initiativ, like så mennene har valgt å bli ingeniører. Største delen av kvinnen jobber i offentlig sektor, mens mennene jobber privat. Et ingeniør studie har oftest høyere krav enn sykepleier der hvem som helst kan søke. Likevel så krangler man om likelønn i kjønnsdominerte yrker. What the fuck, man? Det er jo to vidt forskjellige yrker. Kvinnene får da velge ingeniør studie hvis de vil ha så mye bedre lønn, så enkelt er det bare. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Men så har staten på en måte sørget for at kvinneyrkene skal ha lav lønn også da. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 aluxez: Jaha? Du mener at staten bevist har valgt å gi lite lønn til sykepleiere fordi det er mange kvinner der? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Nja.. En gullgraver burde ha høyere lønn enn en sykepleier pga risiko for skader... Men hvilke yrker tenkte du spesifikt på? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Ok, jeg skal forklare: Jobber i offentlig sektor er dårligere betalt enn yrker i privat sektor. Kvinneyrker som sykepleier, hjelpepleier, barnehageansatte, lærere osv er derfor betalt dårligere enn mannsyrker som ingeniør osv. Men det er jo staten sin feil at nesten alle skoler er offentlige, det samme med sykehus osv. Det er jo ikke noe staten har gjort med vilje, men det er bare en naturlig konsekvens av det politiske systemet vi har i Norge i dag. Det er tilfeldig at det er kvinnene som har blitt rammet, men likevel urettferdig. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Ok, jeg skal forklare: Jobber i offentlig sektor er dårligere betalt enn yrker i privat sektor. Kvinneyrker som sykepleier, hjelpepleier, barnehageansatte, lærere osv er derfor betalt dårligere enn mannsyrker som ingeniør osv. Men det er jo staten sin feil at nesten alle skoler er offentlige, det samme med sykehus osv. Det er jo ikke noe staten har gjort med vilje, men det er bare en naturlig konsekvens av det politiske systemet vi har i Norge i dag. Det er tilfeldig at det er kvinnene som har blitt rammet, men likevel urettferdig. Det er da overhodet ingen ting som hindrer en kvinne i å bli ingeniør og en mann i å bli barnehageansatt? edit: Goldshoten, du ordla mine tanker om dette. Helt enig i det du sier Endret 10. mars 2010 av ArilC Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Det jeg vil frem til med likestillingen er at menn og kvinner skal ha akkuratt de samme forutsetningene i livet med tanke på utdanning og karriere. Hvordan kjønnsfordelingen er bryr meg ikke sålenge det er de kvalifiserte personene som ender opp med utdanningen/jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå