Gjest Jens Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei. Jeg lurer på følgende: Når mener dere at en person er alkoholiker? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Når en må skjule for andre at en drikker. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg vil definere en alkoholiker som en som ikke har kontroll over alkoholinntaket og over alkoholmengden. Dersom du ikke klarer å stanse å drikke om du må etter 2 øl, da vil jeg si du har et problem. Tenkte først på "En som drikker for rusen sin syld" men dette kan jo også gjøres uten å være alkoholiker. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg har trolig den laveste terskelen for å pålegge noen titelen alkoholiker! Jeg vil si at man er alkoholiker når man har sug etter alkoholholdig drikke når det nærmer seg helg. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg har trolig den laveste terskelen for å pålegge noen titelen alkoholiker! Jeg vil si at man er alkoholiker når man har sug etter alkoholholdig drikke når det nærmer seg helg. Da er jo over halve Norge alkoholikere .... Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg har trolig den laveste terskelen for å pålegge noen titelen alkoholiker! Jeg vil si at man er alkoholiker når man har sug etter alkoholholdig drikke når det nærmer seg helg. Da er jo over halve Norge alkoholikere .... Ja... Nå er ikke alkoholiker et begrep som er berørt av hvor stor andel av befolkningen som faller inn under den, i likhet med "klasse" begrepene Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jaja, tror du er ganske alene av den oppfatningen. En alkoholiker er en som drikker daglig. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Så periode drankere er altså ikke alkoholikere? (jeg vet litt om dette) Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_dependence#Definition_and_Diagnosis Her er i kriteriene for diagnosen i DSM-IV Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Er alltid vanskelig å definere dette og definisjonen varierer ein del alt etter kven du spør. Ein del har ein såpass romslig definisjon at dei aller fleste nordmenn vil kunne bli definert som alkoholikere (drikker for rusen sin skuld og stopper ikkje å drikke før du har blitt tilstrekelig full). For min del så ser eg etter desse faremomentene: -Å ikkje klare å stoppe før det er tomt for alkohol og har problemer med å ha tilgang på alkohol heime utan å drikke av den. -Å måtte "reparere" formen dagen derpå med eit par øl til frokost. -Og når drikkinga gjer at det går utover arbeids- eller familielivet ved f.eks at du ikkje kjem deg opp og på jobb på mandagen eller at du ikkje kjem heim igjen til avtalt tid etter ein tur på byen. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 @Avatar, Vil du si at det er et faresignal å drikke for å være sosial? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 @Avatar, Vil du si at det er et faresignal å drikke for å være sosial? Definer "å være sosial". I utganspunktet er det ikkje eit faresignal å drikke i sosiale samenhengar men det er veldig avhengig av kor ofte det er snakk om. Om du ikkje kan gå ut og treffe vennene dine utan å drikke deg snydens ja då er du ein alkoholikar. Om du tar eit par øl i sosiale samenhengar utan å bli full så er det eit normalt og sunt alkoholforbruk. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 @Avatar, Da er vi enige :-) Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Denne tråden gjorde at jeg fikk lyst på øl. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Dersom man er avhenigig av alkohol, og/eller drikker slik at det går ut over andre (familie venner). Endret 9. mars 2010 av Kontorstol Lenke til kommentar
weebl Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 når man trenger alkohol for å komme seg igjennom hverdagen er man en alkoholiker i mine øyne. drikker man for mye når man går ut er det "bare" et problem Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 når man trenger alkohol for å komme seg igjennom hverdagen er man en alkoholiker i mine øyne. drikker man for mye når man går ut er det "bare" et problem Enig i den, men det må vel også være litt mengder ut av det? At man drikker over 3 halvlitere pils om dagen feks.? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hvis du føler du må spørre har du antakelig bange anelser selv. Alkohol finnes ikke bra, dess fortere du forstår dét jo bedre. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Vil du kalle en person som tar en pils hver kveld for en alkoholiker? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Vil du kalle en person som tar en pils hver kveld for en alkoholiker? å ta en pils for smakens skyld er ikke alkoholisme i det hele tatt, en øl gjør like lite som en kopp kaffe (tatt ute av lufta, but you catch my drift) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå