Gå til innhold

Endelig føler jeg meg litt friere.

Anbefalte innlegg

Den klarte du å svare på ja, men ikke resten av posten min.... Ble det for vanskelig?
Nei, hoho du er morsom.

Gud er ond, uansett hvordan du vrir og vender på det så kan han ikke være fullstendig god.
Jo, men Han har også flere egenskaper: "The perfect unity of God's attributes is far beyond the realm of human experience. God's love, wrath, grace, justice, holiness, patience, and jealousy are continually functioning in a perfectly integrated yet infinitely complex way." -ESV Study Bible

Skremselspropaganda brukes kun for å skremme folk til å følge deg eller din overbevisning når folk egentlig ikke vil.

Eller som en siste utvei for å overbevise dere om sannheten når dere ikke vil tro på alle bevisene. ;)

Jeg gjentar meg selv, men skitt au: jo flere regler man følger, jo mindre fri blir man!

Ja nettopp, høres ut som du har lest Romerbrevet ;)

Kristendommen dreier seg ikke først og fremst om regler, men vennskap og tillit til Jesus!

Hvordan kan du slå deg til ro med å ikke tro på Allah når man ikke kan være sikker på at han eller din gud er riktig? Det er en veldig stor og risikabel sjans å ta!
Nei absolutt ikke. Muhammed kunne jo ikke en gang gjøre tegn og undere for å bevise at han var en profet sendt av Gud. Og hvorfor tro Koranen er guddommelig inspirert når den ikke en gang inneholder oppfyllte profetier som Bibelen har masse av.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den klarte du å svare på ja, men ikke resten av posten min.... Ble det for vanskelig?
Nei, hoho du er morsom.

Gud er ond, uansett hvordan du vrir og vender på det så kan han ikke være fullstendig god.
Jo, men Han har også flere egenskaper: "The perfect unity of God's attributes is far beyond the realm of human experience. God's love, wrath, grace, justice, holiness, patience, and jealousy are continually functioning in a perfectly integrated yet infinitely complex way." -ESV Study Bible

Skremselspropaganda brukes kun for å skremme folk til å følge deg eller din overbevisning når folk egentlig ikke vil.

Eller som en siste utvei for å overbevise dere om sannheten når dere ikke vil tro på alle bevisene. ;)

Jeg gjentar meg selv, men skitt au: jo flere regler man følger, jo mindre fri blir man!

Ja nettopp, høres ut som du har lest Romerbrevet ;)

Kristendommen dreier seg ikke først og fremst om regler, men vennskap og tillit til Jesus!

Hvordan kan du slå deg til ro med å ikke tro på Allah når man ikke kan være sikker på at han eller din gud er riktig? Det er en veldig stor og risikabel sjans å ta!
Nei absolutt ikke. Muhammed kunne jo ikke en gang gjøre tegn og undere for å bevise at han var en profet sendt av Gud. Og hvorfor tro Koranen er guddommelig inspirert når den ikke en gang inneholder oppfyllte profetier som Bibelen har masse av.

Ahh, så du innrømmer altså at din fullendt gode gud er ond? Takk, gled deg til evigheten med han og hans humørsvingninger.

Argumentet angående skremseslpropaganda blir for dumt, bytt ut "beviser" med "påstander" eller "personlig overbevisning" så kan jeg høre litt mer på deg, men selv om jeg er 100% sikker på at jeg så Thor med hammer fly over himmelen og lagde lyn i går kveld så er ikke dette bevis for noen andre enn meg. Skal jeg derfor true med å dynke deg i bensin og tenne på deg siden du ikke tror meg? Jeg har jo rett!! Det er skrevet om disse gudene også, pluss at jeg så han i går!

Hvorfor i all verden forkynner prester og andre kristne for andre hvordan man skal oppføre seg? ALt man trenger å gjøre er å tro på jesus... En skikkelig god kristen kan gjøre akkurat hva han vil, så lenge han har vennskap og tillit til jesus med andre ord? Irske prester kan kose seg med smågutter osv?? Helt greit for gud, bare tilbe meg.. nice

sakset fra wikipedia:

Isa (عيسىĪsā), ofte sett som Isa, sønn av Maria (`Īsā ibn Maryam) er det arabiske navnet for Jesus, som er en av islams profeter. Ifølge Koranen var han en av Guds mest elskede profeter sendt spesielt for å veilede Israels barn (Beni Israel). Kristne arabere refererer til Jesus som Yasu' al-Masih eller Isa al-Masih (يسوع المسيح Yasū`a al-Masīħ).

"I Koranen er fortellinger om Jesu liv og lære vanlige. Koranen forteller om hans mirakuløse fødsel, hans lære, miraklene han utførte ved Guds tillatelse og hans liv som en respektert profet av Gud. Koranen sier gjentatte ganger at Jesus bare var en menneskelig profet sendt av Gud og ikke en del av Gud selv"

Fortsatt sikker på om du har rett?

Lenke til kommentar

En ansvarlig far må riktignok oppdra barna sine, alle vet jo hvordan uoppdratte unger kan bli. Men Guds oppdragelse er bare til det beste for oss!

Du burde lese lignelsen om den bortkomne sønn(om Guds karakter) for eksempel!: http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?submit=Vis&parse=luk+15%2c11-32&type=naive&book2=-1&searchtrans=

Bare se hvordan Gud tar imot angrende syndere som en far som har lengtet etter sitt barn, ikke som en dommer!

Jada. Han tar imot dem som kommer til ham frivillig.

Resten kaster han i helvete.

...

Ikke som en dommer, mer som en psykopatisk eiendomssyk jury som også er den fornærmede i saken, hvor saken er at noen ikke tror på denne guden i et univers uten tegn til noen gud, med fysiske lover som tyder på at alt har foregått naturlig og at selv menneskene har blitt til helt naturlig.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

All forskning viser at jo høyere utdannet du er og til mer intelligent du er til mindre er sjansen for at du blir religiøs. Alt bunner i kritisk tenkning rett og slett.

@gerrando:

Kan vi være sikre på noe som helst? Nei, vi kan ikke det. Det er kun en ting som er hundre prosent sikkert og det er at ingenting er helt hundre prosent sikkert!!!! :)

Så vi kan ikke fast spikre at det ikke finnes noen gud, men det vi kan gjøre er å kjøre det imellom en sannsynlighets beregning... Bare for å ta noe så velger jeg troll. (Du kan putte inn hva du vil her :) ) Hvor stor er sannsynligheten for at det finnes troll? Ville du sagt 50/50 eller ville du vært litt mer forsiktig og sagt, bassert på at vi aldri har sett noen troll og de faktiske fraværene i bevis for troll, et tall som 98/2 på at troll kan finnes. Det er altså ingen som vet "HELT SIKKERT" om troll eksisterer eller ikke, men hvor stor sannsynlighet er det for at det allikevel skulle dukke opp et troll en dag? Å ta det hele vekk er ikke lurt, og veldig lite vitenskapelig, men sannsynligheten for at troll eksisterer er veldig veldig liten. Vi kan gjøre det samme med enhjørninger. Folk har påstått at de har sett enhjørrninger, altså hester med et horn i pannen, men dette er aldri bevist eller påvist på noen som helst måte, det er bare påstått.

Så kommer vi til rosinen i pølsa, nemlig gud og guder. Hvor stor er sannsynligheten for gud eller guder? La oss for enkelhets skyld brruke den kristne guden. Hva har vi av bevis og annet for den kristne guden? Jo, vi har bibelen. I bibelen står det at gud er sann fordi gud skrev bibelen og derfor må bibelen være sann. Men hva er bibelen? Jo, det er an samling med påstander som aldri har vært hverken påvist eller bevist. La oss nå si at det var en sekt som trodde på troll fordi det sto i en "trollogi" bok skrevet for lenge siden, bare for sammenligningens skyld. Ser du noen umiddelbare forskjeller på de påstandene i trollogi boken og i bibelen? Nei, for det er ingen! Begge deler er KUN påstander og, har det vist seg, ingen av dem har et eneste fnugg av bevis!! (Alle disse fine personlige bevisene som de religiøse prater så varmt om hadde HELT sikkert de som hadde trodd på trollogi kommet meg også, akkurat som muslimer hevder de har personlige bevis for allah, budister for buddha osv...)

Så fortell meg nå hvor stor sannsynlighet du syntes det er for at troll eksisterer! Ja riktig, du gjettet det, for den bittelille sannsynligheten er det for den kristne guden også!! Den eneste grunnen til at jeg ikke har dratt sannsynligheten for den kristne guden til 0 er at det ikke vil være riktig ovenfor andre ting vi ikke vet enda og at det ikke er vitenskapelig å utelate noe som helst, men jeg kan godt gjøre det og si at jeg er sikker på at den kristne gud ikke eksisterer, da jeg finner usannsynligheten for en kristen gud som noe slikt som 99,98% og det er neimen ikke langt unna null ... :)

Men som jeg sa, helt 100% sikkert er det ikke en dritt som er, da ingenting varer evig! Så det er du, med hva vi vet i dag, fullt ut berettiget til å si!

:)

Lenke til kommentar

Bestemor er dypt kristen og jeg kan ikke annet enn å synes synd på hu. Hu gråter hverdag som går ettersom hun ser syner der gud er der for å straffe henne. Hun har slitt i hele sitt liv med en sønn som plutselig ble gal, og siden hun er kristen så trur hun at det er hennes skyld, og at hun vil straffes så fort øynene hennes lukkes for godt.

Jeg blir oppriktig lei meg hvergang hun ringer meg og er vettskremt siden hu hadde en drøm midt på natten der Gud viste seg for henne.

"Jeg vil ikke dø" ettefulgt med "jeg er redd Gud" er ikke akkurat hyggelig å høre fra ens bestemor.

Så jeg vet ikke. Gud er allmektig og kun god? Ifølge ei som går i kirken hver søndag og som ber for sin sønn hverdag i 55år så har hun ikke akkurat følelsen av at Gud er en snill figur. Hun er vettskremt stakkars og dette kun pga en bok som er fylt til randen av pisspreik.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Kan vi være sikre på noe som helst? Nei, vi kan ikke det. Det er kun en ting som er hundre prosent sikkert og det er at ingenting er helt hundre prosent sikkert!!!! :)

Det som er 100% sikkert er at alt er 100% sikkert. Bare at vi mennesker ikke har fortusetning til å vite alt 100& sikkert, så istedetfor å høre bare på mennesker hører jeg også på Gud som vet alt 100% sikkert!

All forskning viser at jo høyere utdannet du er og til mer intelligent du er til mindre er sjansen for at du blir religiøs. Alt bunner i kritisk tenkning rett og slett.

«Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. For det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem; Gud har selv åpenbart det. Hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel lovpriste og takket de ham ikke som Gud. Med sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble formørket. De påsto at de var kloke, men de endte i dårskap.» Rom 1,18-22

da jeg finner usannsynligheten for en kristen gud som noe slikt som 99,98% og det er neimen ikke langt unna null ... :)

hmm, mitt regnestykke ble motsatt.

Men hva er bibelen? Jo, det er an samling med påstander som aldri har vært hverken påvist eller bevist.
Men det er jo nettopp dette som er forskjellen på Bibelen fra andre religiøse skrifter at de som for med Bibelens budskap(profeter,apostler og Guds sønn) besviste at de virkelig var sendt av Gud ved å gjøre store tegn og under. Og Bibelen er den eneste skriften i verden som inneholder detaljerte profetier oppfyllt senere som beviser dens guddommelige inspirasjon.
Lenke til kommentar

Regner med at du har ett par knakendes gode bevis for disse profetiene... Da prater jeg selvsagt ikke om noe som ble spådd i biblen og senere skjedde i samme bok... En detaljert spådom fra gud burde være rimelig pinlig nøyaktig da han vet alt og alt som skjer/har skjedd...

Lenke til kommentar
. Med sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble formørket. De påsto at de var kloke, men de endte i dårskap.» Rom 1,18-22

Ja, jeg ser du trøster deg med det, men hva er dette tror du? Jo, det er påstander det også.... Som alt det andre du har å fare med! Det du egentlig sier her er at du er dum, teit og "formørket" hvis du tilegner deg kunnskap og evner ikke å se at det er DU som tror på dette som er den som "endte i dårskap" til syvende å sist. Men du mener kanskje at å lukke sitt sinn og ikke være åpen for noe annet enn akkurat det en tror er sant er alt annet enn dårskap du vel? :)

Og denne "dårskapens" tro skal du pushe på andre? Neitakk... Jeg har for lenge siden skjønt at den guden du tilber ikke er verdt min tilbedelse...

Så vet du at bibel sitater ikke biter på meg, for alt jeg ser er enda flere påstander, påstander som hvem som helst kan ha skrevet og som er like lydende med alle andre påstander OG som glatt kan avfeies uten bevis da de ikke evner å bli annet enn påstander heller, selv etter to tusen år med iherdig leting etter disse bevisene..

Så trådstarter gjør det eneste riktige hvis han vil droppe dette tankefengslet, for det er ikke til bruk til noe godt i dag...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som er 100% sikkert er at alt er 100% sikkert. Bare at vi mennesker ikke har fortusetning til å vite alt 100& sikkert, så istedetfor å høre bare på mennesker hører jeg også på Gud som vet alt 100% sikkert!

Og dette vet du 100% sikkert?

Haha, jeg lo.

Lenke til kommentar

Jeg tror du bør være veldig sikker før du tar den endelige avgjørelsen. Tar man feil rissikerer man blant annet å kastes i helvete, tilintetgjøres, bli et hvileløst gjenferd eller reinkarneres som en pungrotte alt etter hvilken religion/livsyn/Gud som er den sanne for å si det sånn. Og da er ateismen en av de mest risikable hvor man ikke har noen forsikring.

Jeg prøver bare å advare deg mot å begå en stor feil som kan få alvorlige konsekvenser. En så alvorlig konsekvens av våre synder at Gud selv ble menneske for å ta straffen vår, for alle oss som tror på Ham! Akkurat som en dommer må være rettferdig kan ikke bare Gud la det gale vi har gjort bli ustraffet. Derfor sendte Han sin egen sønn for å ta straffen vår så han kunne slippe og dømme oss til helvete!

"Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn." Joh 3,18

Må advare dere om dette fordi jeg vil dere også skal bli reddet fra disse konsekvensene hvis det er sant!:

Til dere, mine venner, sier jeg: Vær ikke redde for dem som slår kroppen i hjel, men siden ikke kan gjøre mer. 5 Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt ham som kan slå i hjel og siden har makt til å kaste i helvete. Ja, jeg sier dere: Det er ham dere skal frykte!

Luk 12,4-5

"Høsten er verdens ende, de som høster inn, er englene. 40 Og som når ugresset blir sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå ved verdens ende: 41 Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. 42 Så skal de kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner. 43 Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør!..... Slik skal det gå ved verdens ende: Englene skal dra ut og skille de onde fra de rettferdige og kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner. "

Matt 13,39-43 og 49-50

"Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen."

Åp 20,11-15

Slik blir det når Herren Jesus åpenbarer seg fra himmelen sammen med sine mektige engler 8 i flammende ild og straffer dem som ikke kjenner Gud, og dem som ikke er lydige mot vår Herre Jesu evangelium. 9 Straffen deres blir en evig fortapelse borte fra Herrens ansikt og fra hans herlighet og makt, 10 den dagen han kommer for å bli lovprist blant sine hellige og hyllet av alle som tror.

2 Tess 1,7-10

" ateismen en av de mest risikable hvor man ikke har noen forsikring." S

å du er religiøs bare for å forsikre deg? Better safe than sorry? Om all religion er bare tullerier, så har du vel til syvende og sist kastet bort livet ditt på å prøve og være på godsiden til en gud som ikkje finnest?

Så... Leve livet ditt som du selv ønsker, eller leve livet ditt som din gud ønsker, for å så dø og dele skjebnen til b.la ateister?

Lenke til kommentar

Selv sluttet jeg å være kristen i det øyeblikk jeg ble klar over at den eneste grunnen til at fortsatt ikke løsrivde meg helt, var frykt.

Hvis alt en religion har for å holde deg troende er frykt, så er det ingen god religion. Uansett om det skulle være noe i det eller ikke. Om folk som er helt utemerkede mennesker, hjelper syke og fattige, ikke utnytter andre, men tilfeldigvis ikke tror på den kristne Gud, skal brenne i Helvete, så vil jeg brenne i Helvete sammen med dem.

Lenke til kommentar

Om folk som er helt utemerkede mennesker, hjelper syke og fattige, ikke utnytter andre, men tilfeldigvis ikke tror på den kristne Gud, skal brenne i Helvete, så vil jeg brenne i Helvete sammen med dem.

Noe av det bedre jeg har sett!! Meget bra skrevet!! :thumbup:

Kom selv til, i en alder av 13-14 år, at den kristne gud, slik han fremstår i sin egen bok, (der han er beskrevet som tilbedningskåt, hevngjerrig, sjalu og mordlysten) IKKE var verdt min tilbedelse. Han er rett og slett for ynkelig til å fortjene min tilbedelse og det står jeg ved den dag i dag. Det gjelder forsåvidt ALLE guder jeg i etterkant har hørt om, da det er gudene og ikke menneskene som teller og det slik virker jo ikke den virkelige verden, da det først og fremst er mennesker en må forholde seg til og ikke guder i den virkelige verden....

Kan jo tillegge på KarlRoger's allerede glimrende grunn at når jeg først skal tilbringe en evighet sammen med noen så ønsker jeg å tilbringe den sammen med folk jeg kjenner og respekterer og siden himmelen åpenbart er fyllt opp av servile og hykleriske kristne så skal himmelen få klare seg uten mitt fortreffelige selskap! (Hørtes det arrogant ut syntes dere?)

:love:

Lenke til kommentar

Den største synd du kan begå er det å tro at du ikke kan bli tilgitt.

Det er greit nok det, men det som er litt skummelt med kristendommen er at dersom du begår en synd mot en annen så trenger du ikke tenke på å få tilgivelse fra den personen, alt du trenger er en tilgivelse fra gud, som er rimelig lett å få... Det er rett og slett bare å tro og prøve...

Altså, de stakkars alterguttene trenger ikke få en unnskyldning fra overgriperne, overgriperne trenger bare å få tilgivelse fra guden sin, som er enkelt fordi de tror på han.

Slike holdninger står altså guden deres for, ser ikke veldig mye positivt med akkurat det.

Lenke til kommentar

Hei gerrardo

Du sier du føler deg litt friere. Nietzsche sa: "since there is no God, everything is permissible". Klart vi føler oss friere. Ingen å stå til ansvar for. Helt fantastisk :)

Det er to aspekter verdt å nevne i denne sammenheng.

1. Gud er allestedsnærværende (noe jeg vet Christopher Hitchens hater fordi han føler seg overvåket) men jeg tror Gud er overalt fordi han bryr seg om alle i dagliglivet.

2. Ingen rettferdighet. Altså hvis en psykopat (som ikke tror på gud) ønsker å drepe 2 millioner mennesker og lykkes, ja da kan han plassere en pistol i munnen og skyte seg selv og det er ingen straff for han etter han dør. Han slipper "fri". Det er ingen rettferdighet uten Gud.

Har lyst å dele et vers med deg gerrardo. Johannes 3:17

"Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham."

Lenke til kommentar

Hei gerrardo

Du sier du føler deg litt friere. Nietzsche sa: "since there is no God, everything is permissible". Klart vi føler oss friere. Ingen å stå til ansvar for. Helt fantastisk :)

1. Gud er allestedsnærværende (noe jeg vet Christopher Hitchens hater fordi han føler seg overvåket) men jeg tror Gud er overalt fordi han bryr seg om alle i dagliglivet.

2. Ingen rettferdighet. Altså hvis en psykopat (som ikke tror på gud) ønsker å drepe 2 millioner mennesker og lykkes, ja da kan han plassere en pistol i munnen og skyte seg selv og det er ingen straff for han etter han dør. Han slipper "fri". Det er ingen rettferdighet uten Gud.

"Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham."

Så det finnes folk hvor kun frykten for Guds vrede hindrer dem i gå amok og drepe alle rundt seg? Du mener det ikke finnes noen naturlig mennesklighet som gjør at vi faktisk har medfølelse for andres liv?

Hva om han som drap 2 millioner ba Gud om tilgivelse etterpå?

Jeg ville være mer komfortabel med en person som ikke trenger trusselen om Helvete for å oppføre seg. Mange mennesker utøver uansett vold og drap, og livet på jorden vil ikke bli bedre selv om de får sin straff i døden. Det finnes også de som går andre vegen, og dreper andre mennesker fordi de trosser deres egen oppfattelse av gud.

Edit: Viser også til min forrige post. Jeg ser ingen rettferdighet i å dømme de som ikke tror på Gud til Helvete, kun for deres mangel på tro.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Så det finnes folk hvor kun frykten for Guds vrede hindrer dem i gå amok og drepe alle rundt seg?

Bedre enn at ingenting hindrer dem. Jeg tror ikke mennesker som Stalin følte at Gud betraktet dem. Skulle ønske han følte det da.

Du mener det ikke finnes noen naturlig mennesklighet som gjør at vi faktisk har medfølelse for andres liv?

Joda jeg tror at mennesket er utstyrt med samvittighet som "sier ifra" at folkemord er galt. Jeg tror samvittigheten derimot kan undertrykkes til en slik grad at man blir "nummen".

Hva om han som drap 2 millioner ba Gud om tilgivelse etterpå?

Hvem er jeg til å dømme om en slik tilgivelse var ekte? Det får være en sak mellom gud og individet.

Jeg ville være mer komfortabel med en person som ikke trenger trusselen om Helvete for å oppføre seg. Mange mennesker utøver uansett vold og drap, og livet på jorden vil ikke bli bedre selv om de får sin straff i døden. Det finnes også de som går andre vegen, og dreper andre mennesker fordi de trosser deres egen oppfattelse av gud.

Fornuftig sagt.

Edit: Viser også til min forrige post. Jeg ser ingen rettferdighet i å dømme de som ikke tror på Gud til Helvete, kun for deres mangel på tro.

Gud sender ingen til helvete om de ikke ønsker det. Gud tar ikke imot noen til himmelen hvis de ikke ønsker det. Poenget er mennesket velger sin skjebne. Du sier at gud dømmer mennesket til helvete basert på trosmangel. Dette er forsåvidt riktig, men jeg tillater meg å forklare hva tro er. Tro er ikke bare en intelektuell aksept av at gud finnes, men i tillegg det å omfavne gud som "sjef" i ens eget liv og å si at: "Jeg vil ha noe med deg å gjøre". I denne omfavnelsen ligger dette at man sier: "Du Herre vet best, jeg lar deg være sjef i livet mitt". Dette ønsker jeg å sette opp imot det å ikke tro som da blir følgende: Å velge å være sin egen Herre, å følge sin egen vei, å være sin egen lykkes smed og ikke ville ha noe med en gud som blander seg inn i alle livets fasetter.

Lenke til kommentar

Hei gerrardo

For det første har alle mennesker (bortsett fra syke mennesker) en innebygd og tillært moral ( arv og miljø ) . Dette finner vi over hele kloden og i alle typer trossamfunn (også i sekulære samfunn). Du framstiller friheten fra en tvangstanke (det er dette gerrardo føler seg fridd fra) som om dette frir oss fra den nedarvede og tillærte empatien og moralen de fleste mennesker har. Tullprat jarle. Dette er bare meningsløst. Moral er noe vi mennesker selv bestemmer og det er helt feil og tro at vi må stå til rette for noen andre enn skapninger i kjøtt og blod.

1 og 2 : Påstander. Kom med gode argument så skal jeg vurdere og kommentere dette.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant at det argumenteres for at det ikke kan være rettferdighet uten en gud, som selv er urettferdig. Kristne har en lei tendens til å gi guden sin egenskaper den ikke har, ifølge dems egen bibel. Det er som å påstå at Harry Potter er en TV!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...