nortridge Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Beklager hvis postet i feil forum. Hei. Jeg klarte det utenkelige når jeg skulle installere Ubuntu. Jeg formaterte feil disk. Disken var ext4 med ca 1300GB brukt(video, lyd, bilder) av 1.5TB. Nå er den ext3 /home på ca 20GB brukt av 1.5TB. Jeg har forøvrig kobla ut disken inntil videre. Jeg er litt i tvil om hva som er best å gjøre. Det jeg regner med jeg må er å kjøpe meg en disk som er større i GB enn de dataene jeg skal hente tilbake er. Det vil da si en tilsvarende disk. Så kommer man til hvilket program som er det beste å bruke til de type filer som er ødelagt. PhotoRec virker ganske bra. er det noen som har erfaring med dette? Jeg er ikke villig til å betale i dyre dommer, men er det programmer der ute som er billig og veldig bra, kan det tenkes at Visa'n finner veien ut av lomma. Edit: Jeg bruker både XP og Ubuntu. Jeg setter stor pris på alle typer tips og råd. Endret 9. mars 2010 av nortridge Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Kjip situasjon du har kommet i der! Drive Rescue er et gratis program som er verdt å teste ut. Har brukt det en del selv. Men er litt usikker på om det funker med Linux-partisjoner. Tror det finnes et annet program som også er verdt å sjekke ut. Dessverre koster det penger om du ikke vil gå piratveien. Husker ikke navnet på det, men hvis du googler etter "ext4 recovery", "ext3 recovery" eller lignende, så finner du kanskje noe. (akkurat nå er jeg for trøtt til å sjekke ut noe ) Lykke til! Lenke til kommentar
Ferrari-5005 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Med denne klarte jeg redde 100% av bildene etter feil formatert harddisk (ca. 8Gb). Last ned Professional prøve versjon EasyRecovery Pro Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Tråden er flyttet til ett mer passende forum Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Takker. Kjip situasjon du har kommet i der! Drive Rescue er et gratis program som er verdt å teste ut. Har brukt det en del selv. Men er litt usikker på om det funker med Linux-partisjoner. Tror det finnes et annet program som også er verdt å sjekke ut. Dessverre koster det penger om du ikke vil gå piratveien. Husker ikke navnet på det, men hvis du googler etter "ext4 recovery", "ext3 recovery" eller lignende, så finner du kanskje noe. (akkurat nå er jeg for trøtt til å sjekke ut noe ) Lykke til! 1: Det virker ikke som Driverescue støtter extX, kun NTSF og FAT ser det ut som. 2: Merkelig. Hvis det er Stellar Phoenix Linux data recovery du tenker på, skjedde det noe rart. Jeg lasta det ned i natt uten problemer, men når jeg prøver å gå inn på siden nå, kommer jeg til en advarsel fra google. Advarselen forteller i klartekst at nettstedet ken skade maskinene min. Med denne klarte jeg redde 100% av bildene etter feil formatert harddisk (ca. 8Gb). Last ned Professional prøve versjon EasyRecovery Pro Det programmet støtter ikke filsystemene extX. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei. Jeg gjorde noe lignende men ennå værre tidligere... Hadde overført data jeg skulle ha til en ekstern backup disk full av viktige ting, bilder osv. før jeg startet installering av Windows på nytt. Så fant Windows ut at det like godt skulle formatere og installere seg på den eksterne USB disken jeg hadde glemt å koble til! Morro..... Det jeg fikk et godt tips om da var å aller først bruke et disk image verktøy til å lage et speilbilde av disken som ble slettet. Må da ha en tilsvarende eller større disk for å kopiere image til. Så kjørte jeg da alt av recovery program på den disken som inneholdt speilbildet av den andre, slik at ikke alt gikk galt om noe skjedde. Kunne da la ulike recovery program snuse på disken, og brukte til slutt det som kunne finne frem mest data. Var en veldig sikker og trygg måte å gjøre det på syntes jeg. Kan ikke komme med noe konkret tips til selve recovery programmet, da de jeg brukte bare støttet FAT og NTFS så vidt jeg husker. Lykke til, så skal jeg slite videre med min siste defekte disk som bare forsvant fra BIOS.... Nettulf Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Hei. Jeg gjorde noe lignende men ennå værre tidligere... Hadde overført data jeg skulle ha til en ekstern backup disk full av viktige ting, bilder osv. før jeg startet installering av Windows på nytt. Så fant Windows ut at det like godt skulle formatere og installere seg på den eksterne USB disken jeg hadde glemt å koble til! Morro..... Det jeg fikk et godt tips om da var å aller først bruke et disk image verktøy til å lage et speilbilde av disken som ble slettet. Må da ha en tilsvarende eller større disk for å kopiere image til. Så kjørte jeg da alt av recovery program på den disken som inneholdt speilbildet av den andre, slik at ikke alt gikk galt om noe skjedde. Kunne da la ulike recovery program snuse på disken, og brukte til slutt det som kunne finne frem mest data. Var en veldig sikker og trygg måte å gjøre det på syntes jeg. Kan ikke komme med noe konkret tips til selve recovery programmet, da de jeg brukte bare støttet FAT og NTFS så vidt jeg husker. Lykke til, så skal jeg slite videre med min siste defekte disk som bare forsvant fra BIOS.... Nettulf Takk. Når du kjørte recovery ifra den disken med speilbilde på, hvor valgte du å skrive de recoveri'erte filen til da? Testa photorec med relativt gode resultater. Men det var kun 5GB jeg hadde tiljenglig, så det er vanskelig å si hvor bra photorev er før jeg har skaffa en ny disk.. Kan man kjøpe en 1.5TB disk hos elkjøp - bruke den i noen dager - og så levere den tilbake på "30 dagers returretten" for å få 100% av pengene tilbake? Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Photorec finner bare bilder. Prøv Test Disk Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Photorec finner bare bilder. Prøv Test Disk Den klarte vitterlig å finne video hos meg. Men om photrec finner alt vet jeg ikke. Endret 10. mars 2010 av nortridge Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Takk. Når du kjørte recovery ifra den disken med speilbilde på, hvor valgte du å skrive de recoveri'erte filen til da? Hei. Jeg hadde en ekstra disk som jeg kunne tømme for data og bruke. Monterte både den tomme disken og den med speilbilde på i en annen fungerende maskin, slik at det da var totalt 3 disker i den maskinen. Kjørte diagnose programmet på systemdisken i maskinen, og lagret funnede data til den tomme disken. Kunne også brukt en ekstern USB disk til dette selvfølgelig. Nettulf Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Photorec finner bare bilder. Virker som de kan finne mer enn det. http://www.cgsecurity.org/wiki/File_Formats_Recovered_By_PhotoRec Endret 10. mars 2010 av Hårek Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Kan man kjøpe en 1.5TB disk hos elkjøp - bruke den i noen dager - og så levere den tilbake på "30 dagers returretten" for å få 100% av pengene tilbake? Noen som kan vet? Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Hei. Fikk endelig dratt på Elkjøp og skaffa meg en 1.5TB disk. Kjører i skrivende stund Photorec på den partisjonen som jeg formaterte ved et uhell. Eneste jeg har å utsette så langt er at det tilsynelatende ser ut som filnavnene ikke kommer med. Ca. 29 timer igjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå