Gå til innhold

LCD TV eller Projektor?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg TV eller projektor.

Det skal brukes til film og spilling (PS3) og kanskje koble opp parabol.

Kan ikke betale mer enn 5000 Kr!

Hva er best og har dere noe tips om hva jeg eventuelt skal kjøpe?

Har hørt at Samsung er det beste TV merket(?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Samsung er det beste TV-merket er ikke nødvendigvis riktig. De lager gode plasma-TVer, men Panasonic er minst like bra. De lager gode LCD-TVer, men det er det også mange andre som gjør. Om jeg skulle ha hatt en LED-LCD ville jeg antakelig landet på en Samsung, men de TVene er utenfor din prisklasse.

Projektorer vet jeg ikke noe om, men for 5000 kroner får du en Panasonic X10Y, en 42" plasma med svært god bildekvalitet. Den har ikke "FullHD"-oppløsning, men det er det bare et fåtall PS3-spill som har uansett. En 42" er i grenselandet for størrelse der du "trenger" 1080p, men min antakelse er at du antakelig blir minst like fornøyd med en X10Y som en FullHD LCD-TV til 5000 kroner. Når det er sagt får du en Samsung B550 40" FullHD LCD eller en LG LH3000 40" FullHD LCD til ca 5000 kroner, så det er bare å velge og vrake :)

Lenke til kommentar

LCD-TV-er trenger et bakgrunnslys. Det vanlige har vært å bruke lysrør (eller tilsvarende lyskilde). Endel nyere TV-er bruker i stedet lysdioder, LED. Da kan man lage TV-en tynnere, eller man kan lage den sånn at baklyset dimmes i mørke partier på skjermen, gir bedre sortnivå, men langtfra alle LED-TV-er har den funksjonen. LED vil også gi lavere strømforbruk, mindre varme, og bør vel gi TV-en teoretisk lengre levetid (selv om jeg ikke har sett tall på dette).

Lenke til kommentar

LED er dyrest. Og nyest teknologi. Det er ment å være en forbedring, teknisk framskritt. Men om enhver TV med LED er bedre enn enhver uten, eller om de er så mye bedre at det forsvarer merprisen, det er opp til hver enkelt å se på bildekvaliteten med egne øyne og vurdere.

Lyden kan være dårlig på flatskjermer, og på på ultratynne LED-skjermer kan den være elendig pga. null plass til brukbare høyttalere. Så om man ikke skal koble til eksternt lydanlegg, vil LCD med lysrør-baklys kunne være best dersom man ønsker OK både lyd og bilde.

For ditt budsjett på 5000 passer det uansett best med LCD med tradisjonelt baklys. Plasma er også et alternativ dersom man vil ha bra bildekvalitet i forhold til prisen.

Her er forslag til et par TV-er under 5000 som skal være bra,

en tradisjonell LCD (ikke LED): LG 42LH3000

og en plasma: Panasonic TX-P42X10Y

Du kan dessuten spare litt på å kjøpe mindre utgaver av disse, dersom det er et alternativ. Men det er det kanskje ikke hvis du vurderer prosjektor. :)

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at en plasma varer i minimum 15 år med normal bruk før du ser noen spesielle utslag på kvaliteten (tror lysstyrken reduseres over tid), så jeg ville vel ikke ha vært så altfor bekymret for levetiden med mindre du er "shopping for life". Til film og PS3 vil neppe innbrenning bli noe problem heller.

Jeg skal ikke si at "plasma er bedre enn LCD" (LCD har f.eks. ikke problemer med innbrenning, og er mer lyssterke paneler - dvs. at de ser bedre ut i butikken og når du sitter og ser på TV om sommeren med solsteiken rett på skjermen), men det er like tullete å si at "plasma er dårligere enn LCD" (plasma er bedre på bevegelse, og oftest bedre på farger og sortnivå, noe som i sum oppfattes som et mer naturlig og behagelig bilde av mange).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...