Gå til innhold

Problem med web-server innenfor router

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har satt opp en XAMPP Apache server.

Alt fungerer fint når jeg prøver å få aksess utenfra routeren som web-serveren er koblet til.

Når jeg prøver å koble til serveren fra en intern PC med den eksterne adressen klarer den ikke å koble til skikkelig.

Routeren er satt opp til å videresende port 80 til riktig IP adresse for web-serveren.

Router er en D-LINK D-615. Noen som vet råd?

Hallrar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fakta er:

* fra en helt annen lokasjon, så går det å taste inn IP for å komme til serveren

* fra en annen maskin på samme nette (kobla til samme ruteren) går det ikke

??

Du sier den ikke klarer å koble til skikkelig... hva betyr det? Kobler den ikke opp i det hele tatt? Kobler den til ruteren din? Hva skjer?

DET SOM KAN være casen er at ruteren din forwarder alle 80 requests fra WAN (utenifra) riktig men når de kommer internt så fanges de opp av ruteren og da er ikke de riktige reglene satt. Greia med nettet er at maskinen din (alle forsåvidt) har algoritmer for "signalisering", dvs at når du taster inn http://adrtildinserver.domene så sender den først ut et signal: hva er korteste vei. Denne prosessen finner da ut at du faktisk er på samme nett, så i steden for å sende 80 requesten din ut så inn beholdes du på samme nettet (innom ruteren din seff). Da faller du inn under det jeg prøvde å forklare først her.

Men det over her er bare en teori (fra skolen), jeg vet ikke hvor utstrakt dene signaleringa er eller om de kan tvinges til å gå ekstern/intern etter behov.

Veldig flott om du kan beskrive hva som egentlig skjer om du trykker inn adr internt.

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Fakta er:

* fra en helt annen lokasjon, så går det å taste inn IP for å komme til serveren

* fra en annen maskin på samme nette (kobla til samme ruteren) går det ikke

Nettopp. Internt må jeg bruke intern IP-adresse. Eksternt kan jeg bruke domeneadressen.

Du sier den ikke klarer å koble til skikkelig... hva betyr det? Kobler den ikke opp i det hele tatt? Kobler den til ruteren din? Hva skjer?

Når jeg bruker domeneadressen klarer den bare å vise ca. 75%-100% av en enkel HTML-side.

Jeg har et SMF-forum installert, men den klarer bare å vise side-navnet i vindus-headeren. En sjelden gang klarer den å lese litt av teksten, men uten skikkelig CSS-formattering.

DET SOM KAN være casen er at ruteren din forwarder alle 80 requests fra WAN (utenifra) riktig men når de kommer internt så fanges de opp av ruteren og da er ikke de riktige reglene satt. Greia med nettet er at maskinen din (alle forsåvidt) har algoritmer for "signalisering", dvs at når du taster inn http://adrtildinserver.domene så sender den først ut et signal: hva er korteste vei. Denne prosessen finner da ut at du faktisk er på samme nett, så i steden for å sende 80 requesten din ut så inn beholdes du på samme nettet (innom ruteren din seff). Da faller du inn under det jeg prøvde å forklare først her.

Men det over her er bare en teori (fra skolen), jeg vet ikke hvor utstrakt dene signaleringa er eller om de kan tvinges til å gå ekstern/intern etter behov.

Kanskje.

Men hva er løsningen?

Jeg har fått dette til å fungere 100% på langt eldre og enklere routere.

Hallrar

For at du skal få aksess fra innsiden, så må ruteren din støtte en funksjon som heter "nat loopback".

Så langt jeg kan se har ikke D-LINK DIR-615 dette.

Betyr det at jeg er nødt til å leve med dette? :ermm:

Hallrar

Lenke til kommentar

En annen måte og løse dette på er og sette opp en DNS server på ditt lokale nett, som peker til ip på server (må ha fast ip på server, fortrinsvis fra dhcp server(sikkert router i ditt tilfelle). også peker du DHCP en til å sende DNS forespørsler til din lokale DNS server, som igjen har lagt inn din domeneadresse som lokaladresse. (må også legge inn DNS forwarders i lokal DNS server.

Er en ganske omfatende løsning, om det bare er snakk om et par maskiner. bruker du windows xp kan du legge inn domene koblet mot ip, i "hosts" fila, og dermed slippe mye av jobben over.

Lenke til kommentar

Er en ganske omfatende løsning, om det bare er snakk om et par maskiner. bruker du windows xp kan du legge inn domene koblet mot ip, i "hosts" fila, og dermed slippe mye av jobben over.

Kan du forklare hvordan man gjør dette?

Hallrar

Lenke til kommentar

Letteste er og lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hosts_file

Hosts fila ligger i: %SystemRoot%\system32\drivers\etc\ (vanligvis c:\Windows\system32\drivers\etc\hosts) endre denne filen, ved hjelp av notepad, legg inn ny linje

Filen ser som standard ut slik som under, (lagt til en ny linje på eksempel, for og vise, men ellers er eksemplene gode fra før).

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corporation
#
# Dette er en eksempel på en HOSTS-fil som brukes av Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# Denne filen inneholder tilordninger av IP-adresser til vertsnavn. Alle
# oppføringer må være på hver sin linje. IP-adressen plasseres i den
# første kolonnen, etterfulgt av det tilsvarende vertsnavnet. IP-adressen
# og vertsnavnet må være adskilt av minst ett mellomrom.
#
# I tillegg kan kommentarer (som denne) settes inn på egne linjer, eller
# etter maskinnavnet, anført med et nummertegn ("#")
#
# Eksempel:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # kildeserver
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x-klientvert
#       10.2.3.4        www.minserver.com       # eksempel-server

127.0.0.1       localhost

Ta linjeskift under 127.0.0.1 localhost, og legg til ip på serveren din, på lokalnettet(ikke ekstern ip!)så lagre fila.

Dette skal gjøre susen.

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...