Raudridder Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hello, Jeg trener 3 dager i uka, ikke særlig avansert, i utgangspunktet eet fullkroppsprogram med apparater. Beinpress, triceps- og bicepscurls i kabelapparat, apparat for bryst, øvre del av rygg, mage. Jogger 10min til å begynne med. Jeg tar smertelig lette vekter (mellom 20-30 på alt utenom armøvelsene), men har klart å øke ganske bra i beinpress Her er en vanlig dags måltider for meg, som er 176 høy og veier 63kg: Frokost - Rundt 50g havregryn med 2-3 dl skummet melk tilsatt kanel. Pleier å ha i enten eple eller annen frukt i biter, og spiser i tillegg en neve mandler (8-15 stykker) samt to fullkornsknekkebrød (rug) med pålegg (peanøttsmør - økologisk, ost og smør eller makrell i tomat). Mellommåltid - To-tre fullkornsknekkebrød med pålegg som frokost. En frukt. 3-4dl skummet melk. 8-15 mandler. Middag - 100-150g~ grønnsaker, byggris, to til tre speilegg og enten en ørret/lakse/svinefilet eller annet kjøtt. Pleier også ha noen osteskiver fordi det er så digg. 3-4dl skummet melk. Kvelds - som frokost. Er dette for mye? Har ikke fått regnet på det, men regner med at jeg burde gå i overskudd. Er ikke overstadig aktiv utenom treningen. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Ser ikke så ille ut, om det er overskudd eller ei merker du jo, går du ned? går du opp? Står det stille uten fremgang? H&F-C til MyR er bedre, men det krever litt mer planlegging. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg hadde dødd av sult om jeg hadde spist så lite. Men som 63 kg og 176 høy, ønsker du å gå opp i vekt? Det er jo som War sier bare å se hvor det bærer hen, og så justere deretter. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Er det lite? Føler jeg bruker utrolig mye tid på mat. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Ingen vet aktivitetsnivået ditt, går du ikke opp i vekt, min 1-2kg mnd så er det forlite ja. Forlite mat er 95% av feilen når man ikke får fremgang. Juster etter fremgangen er nøkkelen her. Trent 2 uker? Samme vekt? Øk med 200kcal pr dag. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Skulle det ikke vært litt mer proteiner her? Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 De måltidene han ikke spiser mat som inneholder mye protein spiser jo han mandler Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Sant. Men har hørt at proteinet som er i nøtter ikke er av den aller beste kvaliteten? Lenke til kommentar
War Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg regner nøttene som rent fett. Lenke til kommentar
Blueprince Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Kosten din er ikke bra du Husk at maten du spiser, avgjør hvilke hormoner som dominerer i kroppen din. Vil du ha veksthormon dominans, må du ned i karbohydrat og opp i fett. Og spise sånn at ca 75 % av energien din om dagen kommer fra fett (helst mettet fett), rundt 20 % protein og 5 % karbohydrater. Det vil si at om du spiser havregryn og eple om morgenen, er det alt du får av karbohydrater den dagen. Personlig ligger jeg på ca 15 gram karbohydrater om dagen, og 2-3 hekto fett. Glem alt du har lært på skolen om fett, det er nemlig like substansløs som all den gassen du får i magen av alt fiberet du eter. En sunn dag bør se noenlunde sånn ut: Frokost 4 egg til omelett, blandet med 1/2 dl fløte. Ost og hakket løk, smøreost som fyll. Nytes med et stor dæsj smør på. Lunch: Behøves ikke, da frokosten holder blodsukkeret konstant i ca 5-6 timer. Da er det på tide med påfyll: Pannekake, lagd av 2 egg og fløte, stekes tynne som crep. Fylles med pisket krem og bær, eller røkelaks. Eller smøreost med krydder. Middag: Kokt blomkål knust sammen med seterrømme og setersmør (bruk ALDRI LETTMAT, OG ALDRI MARGARIN), 2 nakkekoteletter med smør på. cocosa og nøtter som dessert. Om du spiser på denne måten, vil du gå ned i fett, opp i muskler, fordi veksthormonene får fritt spillerom. Men det kreves kunnskap. Det kan du få av å kjøpe boken "Istället för doping" av Frank Nilsson (skiskytteren Bjørn Ferry gikk over til sånn kost ifjor, ble betalt med Gull i OL). Les gjerne bloggen til "kostdoktorn" her. Lenke til kommentar
Pollador Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hvor kommer disse folkene fra. Lenke til kommentar
Blueprince Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Basic priciple: Høyt inntak av karbohydrater kjører bukspyttkjertelen ut i en ekstrem tilstand, der den spyr ut insulin. Høyt insulin undertrykker andre hormoner i kroppen. Det er viktig å se på hva mennesket er laget for å spise, evolusjonsmessig sett. Vi har vært hovedsaklig kjøttetere de siste 1.4 mill år, med noen enkle karbohydrater innimellom. Dagens kost ligner mer på søppel, iallefall det meste som er i butikken. Pizza, boksemat, pølser...Det er ikke så vanskelig å forstå hvor all sykdom kommer fra. Ergo: Spis mest animalsk, hovedsaklig fet mat. Egg, kjøtt, lever, nyrer, hjerte, lunger, fisk, smør og Cocosa. Noe rart med det? Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 30% fett i totale kcal er normen uten spesielle behov på bulk. Gi eller GB som du sikter til halveres da måltidene inneholder protein så det blir ikke så ikke som man skal ha det til. Mitt bls er 7,5 ca etter måltider og min hb1c på bulk er 4,7. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Kosten din er ikke bra du Husk at maten du spiser, avgjør hvilke hormoner som dominerer i kroppen din. Vil du ha veksthormon dominans, må du ned i karbohydrat og opp i fett. Og spise sånn at ca 75 % av energien din om dagen kommer fra fett (helst mettet fett), rundt 20 % protein og 5 % karbohydrater. Det vil si at om du spiser havregryn og eple om morgenen, er det alt du får av karbohydrater den dagen. Personlig ligger jeg på ca 15 gram karbohydrater om dagen, og 2-3 hekto fett. Glem alt du har lært på skolen om fett, det er nemlig like substansløs som all den gassen du får i magen av alt fiberet du eter. En sunn dag bør se noenlunde sånn ut: Frokost 4 egg til omelett, blandet med 1/2 dl fløte. Ost og hakket løk, smøreost som fyll. Nytes med et stor dæsj smør på. Lunch: Behøves ikke, da frokosten holder blodsukkeret konstant i ca 5-6 timer. Da er det på tide med påfyll: Pannekake, lagd av 2 egg og fløte, stekes tynne som crep. Fylles med pisket krem og bær, eller røkelaks. Eller smøreost med krydder. Middag: Kokt blomkål knust sammen med seterrømme og setersmør (bruk ALDRI LETTMAT, OG ALDRI MARGARIN), 2 nakkekoteletter med smør på. cocosa og nøtter som dessert. Om du spiser på denne måten, vil du gå ned i fett, opp i muskler, fordi veksthormonene får fritt spillerom. Men det kreves kunnskap. Det kan du få av å kjøpe boken "Istället för doping" av Frank Nilsson (skiskytteren Bjørn Ferry gikk over til sånn kost ifjor, ble betalt med Gull i OL). Les gjerne bloggen til "kostdoktorn" her. +100 jeg er enig med denne fyren. Mauro Dipasquals som har skrevet bøkene Metabolic Diet, Anabolic Solution for Bodybuilders & Powerlifters har forsket med akkuratt dette med styrketrening og fett. Han har flere forskningsparpirer på dette området. Dag Viljen Poleszynski, Anthony Colpo, Gary Taubes, Dr Michael Eades, Dr Robert Atkins .. mener alle det samme, senk insulint og la kroppen ta til rette og spy ut horomoner. Men man må alltid se saken fra flere sider, et høy-karbo kosthold funker bra for noen og for noen andre er lavkarbo bedre. Tilpass deg og kroppen din. Endret 31. mars 2010 av Pijus Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Merk at de navnene har en ting til tilfelles, de fleste innen bb og fitness synnes de er helt på bærtur. Synes Mat&Helse og Poleszynski blir like lite nyanserte i sin forherligelse av høy-fett/lavkarbdietter som Olympiatoppen blir i sine høykarb/lavfett-anbefalinger. Fagerli. Det er ikke feil å anbefale høyfett , men det blir feil å anbefale det som den eneste rette løsningen. Og med så lite karbohydrat på en bulk så får man ikke fyllt opp glykogenlagrene og man mister mange fordeler. Det holder ikke å lese noe i en bok, man må prøve det selv og skaffe seg erfaring. http://www.myrevolution.no/artikkel/advanced-concept---kosthold-/26/ har vi mye bedre erfaring med VS total karbkutt/lavkarb både på deff og bulk. Papirene kan vise økt ditt og datt med lavkarb, men når man prøver det så mister man flere fordeler en deg ga og da er det ikke så smart lenger? Men det står jo i boka? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Merk at de navnene har en ting til tilfelles, de fleste innen bb og fitness synnes de er helt på bærtur. Synes Mat&Helse og Poleszynski blir like lite nyanserte i sin forherligelse av høy-fett/lavkarbdietter som Olympiatoppen blir i sine høykarb/lavfett-anbefalinger. Er det ikke du som sier heletiden at kroppsbyggere har ikke peiling på trening og alt løses med steorider for dem? Kroppsbyggere er verdens beste slankere, men for å bygge muskler? nja.. Ikke med dems 400g+ karbohydrater, og 20-50+-g fett dieter. Det er mange fordeler med å ikke kutte ut karbohydratene helt, men heller holde dem i sjakk og kun tilføre når kroppen trenger dem. Poleszynski vet mer enn de fleste kan man trygt si, han har høyeste doktorgrad innen enæring og forskerer på alt innen lavkarbo høyfett, han har gjort flere studier på hvordan lavkarbo henger sammen med ADHD, diabetes, kreft og styrketrening. Endret 31. mars 2010 av Pijus Lenke til kommentar
War Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Da er svigers høyere utdannet en han da siden han er ansatt som professor med spesialisering på mage/tarm opptak/hormoner. PhD er lavt, kona søker på det nå. Det er det man gjør i H&F-C-A , det jeg anbefaler her. Men fra helheten så er det mest sansynlig at denne personen i denne fasen av treningen kommer til å velge kcal-overskudd med vanlig kost og ikke følge noen av rådene i h&f-c eller til Poleszynski. Da er det vel like greit å gi han slike råd. Lenke til kommentar
Blueprince Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Sett utifra det perspektivet du gir War, så er det vel mest fornuftig. Men ut ifra et helsemessig synspunkt, synes jeg at det er greit å gi et vink om at det finnes flere veier til Rom. Men jeg respekterer at du ikke deler mitt syn, det er relativt nytt, og det vil nok kreve mye mer forskning, for å slå fast hvorfor og hvordan metabolismen forandrer seg så mye etter en tid på LCHF. Forløpig har det kun vært sett på som et middel til å oppnå sunn helse og å slanke seg, det er bare de to siste årene at det innen idretten har blitt interresant. Vi som har prøvd begge sider, ser jo forskjellen i effekt, men det finnes veldig mange innen "proffesoratet" som nekter å ta bevis for god fisk, da det ikke stemmer overrens med kartet de sitter med. Når kart og terreng ikke stemmer overens, da mener det er terrenget, og ikke kartet det er noe galt med I Sverige er det nå fler og fler som har gitt etter og forsøker seg på strikt LCHF og idrett. Jeg vet ikke om mange kroppsbyggere, så godt kjent med miljøet er jeg ikke, men jeg VET at de finnes, men de er neppe i eliten. De tør sjelden å forandre på noe som KAN gå galt. Hvilket er forståelig. Bjørn Ferry hadde derimot ikke noe å tape. Sykdom hver sesong, kun to World Cup seire, så hva kunne bli verre? Denne sesongen var han kun syk èn gang, og sjokket over OL gullet holdt ham våken i to netter. Kun to bom gjorde at det ikke ble to gull, men det er skiskyting. Men han beviste at farten i sporet var vel så bra som på karbohydrater. Jeg har snakket med en Ultra løper (løp på rundt 6 timer), som sliter med å holde vekta nede på LCHF. Midjemålet gikk ned med 8 cm, men musklene økte med 8 kg. På et år, ved kun løping. Da jeg traff ham, var jeg sikker på at han trente hardt med vekter, men nei, kun 1 time i uka. Han var det mest muskuløse maratonløperen jeg noensinne har sett, og det hadde skjedd etter at han la om til LCHF. Han gjorde det fordi han ville ha bedre kontroll på astma (som forsvant), men visste ikke at veksthormonene ville forandre alt, som han sa. Vi får tro at fremtiden vil bringe mer forskning på banen, inne LCHF miljøet i Sverige prøver nå mange å danne fond til dette formålet, for at vitenskapen skal få teste og finne ut akkurat HVORFOR så mye positivt skjer, men som forskere ennå ikke har forsket på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå