Gå til innhold

Hva er konsensus om overklokking v i5 vs i7?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vært litt lite oppdatert på PCU fronten i det siste, men tenker på å kjøpe meg nytt kjernesystem nå (CPU/RAM/HK).

I den forbindelse lurer jeg på hva det generelle konsensuset er når det gjelder overklokkingkapasitet for I5 vs I7 prosessorer (gitt at begge er quadcore). Er det noen betydelig forskjell i hva de kan oppnå (antatt god kjøling på begge) ?

Ellers er jeg klar over de vesentlige forskjellene som mellom de to slik som dual-challen vs tiplle-channel osv. så det er ikke verdt å bring opp alle disse andre tingene i denne tråden.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter man har kjøpt en cpu for sine behov, så overklokker man for å få det enda litt bedre. tar nøyaktig 3 minutter i bios og i5 som ligger på 2.66(?) kan man enkelt klokke opp til 3.6 med god kjøling og fortsatt ha et stabilt system.

i5 er ikke sååå ulikt de lave modellene til i7, da forskjellen i hovedsak er at i7 tar triple channel minne.

skal du game, kan du også for en kraftig 2 kjerner i den nye i5 serien. mens 4-kjerner er godt ment til multitasking..

selv synes jeg OC potensial er veldig relevant da prosessorene har myyye mer å gå på enn de er klokka fra fabrikk.

Endret av Flacid
Lenke til kommentar

etter man har kjøpt en cpu for sine behov, så overklokker man for å få det enda litt bedre. tar nøyaktig 3 minutter i bios og i5 som ligger på 2.66(?) kan man enkelt klokke opp til 3.6 med god kjøling og fortsatt ha et stabilt system.

i5 er ikke sååå ulikt de lave modellene til i7, da forskjellen i hovedsak er at i7 tar triple channel minne.

skal du game, kan du også for en kraftig 2 kjerner i den nye i5 serien. mens 4-kjerner er godt ment til multitasking..

selv synes jeg OC potensial er veldig relevant da prosessorene har myyye mer å gå på enn de er klokka fra fabrikk.

Både i5 750 og i7 920 kan lett overklokkast til over 4Ghz.

Som sagt, 1156 til gaming og 1366 til videoredigering og andre tunge oppgåver, evt. i3/i5 til alt moglgeg anna (surfing, musikk, film, osv.).

OC potensial er ikkje relevant fordi valget ditt bør basere seg på kva du har behov for, 1366 er til videoredigering og andre tunge oppgåver, treng du ikkje det kjøper du 1156.

Lenke til kommentar

For å svare direkte på det du spør om, så har jeg inntrykk av at overklokkingspotensialet ligger på rundt det samme mht. I5/I7, bedrev endel research for et par ukers tid siden, når jeg snekret ihop ny data.

Endte opp med en I7 selv, men man kan nok si at det hovedsaklig var pga. at jeg hadde råd til det. Tipper I5 og vil fungere meget kurant. Liten edge på I7 mht. folding og denslags, da den kjører hyperthreading.. var utslagsgivende for min del, da jeg kjører World Community Grid rimelig mye.

Avslutningsvis, så vil jeg si at OC-potensiale alltid er relevant, i alle fall for meg.

Kjøper ikke ting som har rykte på seg for å klokke dårlig, for å si det på det viset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...