Audiosun Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Vi skal gi en gave til min far som er 60 år. Den han bruker nå begynner å bli utdatert, treig osv. Vi ønsker en komplett pakke. Pakken trenger ikke å inneholde mer enn skjerm, tastatur, mus og selve maskinen. Høytalere har vi. Den skal hovedsaklig brukes til å legge kabal, internett og litt tekstbehandling. Skjermen til den gamle maskinen fungerer fint, men den tar veldig stor plass, så det hadde vært fint med flatskjerm. Men hvis det gjør at pakken blir dårligere pga budsjettet, så kan vi droppe skjermen denne gangen og ordne en ny senere. Trådløs nettverkskort hadde vært kjekt da den kabelen som benyttes nå er litt i veien, men er ikke et "må ha". Men den må ha mulighet for å bruke kablet nettverk. Det må være et ferdig produkt som vi kjøper, ikke noe mer jobb enn å sette kabler på sin rette plass og trykke på start. Da det mest sannsynlig blir han selv som skal sette dette opp. Så kommer spørsmålet, lar dette seg gjøre? Får man alt dette for 4000kr med en ok kvalitet? Eventuelle forslag? Lenke til kommentar
jonol Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 mitt svar er nei, det er ikke mulig vis du skal ha skjerm, tastatur osv. men dere kan jo vurdere en bærbar pc, de er ikke så dyre og dere får alt i ett til en rimelig penge. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Finner noen maskiner med skjerm, men uten mus/tast, men her er det billigste 4300kr.. Så med mus/tast og frakt så er du minst oppe i 4500+ Anbefaler uansett at maskinen minst har en dual core CPU og 2GB RAM. Det må nesten være et minimum. Anbefaler også Windows 7 sterkt Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Fant denne her som er komplett med både skjerm, mus og tasatur. Da fra Multicom. Hvis du konfigurer den uten Os, så blir det under 4000, så kan du jo bare legge inn ubuntu til han, eller om du har et windows os liggende. Vil tro det fungerer veldig bra med ubuntu hvis han skal bruke den til surfing og andre enkle applikasjoner. Gjorde det med pc'en til bestemora på 73:P Og er ho er fornøyd:) Multicom Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Denne skulle kunne ordne saken. Denne har 2 GB RAM, og Intel Atom dobbelkjerne prosessor. Har brukt forgjengeren (den med enkeltkjerne) i jobbsammenheng, og det fungerte glitrende til surfing og lette oppgaver. Hvis jeg husker rett, følger det med mus og tastatur, men ikke skjerm. De maskinene jeg brukte kom med Windows XP, den her kommer med Windows 7. Veit ikke om prosessoren er kjapp nok til dette, men tror ikke det skal bli noe problem. Innspill fra andre vil i såfall hjelpe. Er i bunn og grunn en billig PC, som er grei å se på. Endret 8. mars 2010 av BaronSlask Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Lar det seg gjøre hvis vi sprenger budsjettet til 5000kr med skjerm? Eller må vi ut med 5000kr uten skjerm, for å få til noe brukbart? Bærbar er desverre ingen mulighet da han ikke vil ha det. Lenke til kommentar
whitespace Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvis det bare er kabal, surfing og tekstbehandling den skal brukes til så krever ikke det så vanvittig mye maskinkraft, kanskje en alt-i-ett maskin kunne vært noe? Alt av maskinvare er bygget inn i skjermen så den tar liten plass og koster ikke så vanvittig mye. Her har du en til 3500kr: Link 20' skjerm, 160GB harddisk, 1gig RAM, DVD-brenner, trådløst nettverk, mus/tastatur og Windows XP PS. Jeg brukte denne maskinen og butikken som et eksempel. Sjekk tilsvarende produkter og priser i andre butikker (f.eks. med prisguide.no) før du evt. gjør et kjøp. Lykke til Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Vi har revurdert litt og endret budsjettet til 5000kr (inkludert mus, tastatur og frakt) og droppet skjermen. Forslag på hva vi kan handle da for å få mest ut av pengene? Ønsker vanlig kabinett løsning. Lenke til kommentar
Moonhunt Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Med tanke på bruken av denne maskinen, er det jo ikke akkurat store krav som stilles til hardware. Finnes jo en hel rekke maskiner på for eksempel komplett.no som dekker ditt behov. For eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589205 Hele lista ligger her: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11096&mfr=&filter=PRICE.2500-5000. Anbefaler deg å ta en titt på Dell sine sider. De leverer også gode maskiner til en veldig lav pris. De skulle dekke behovene dine i massevis. Et eksempel fra deres utvalg kan være dette: http://www1.euro.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/minicat/new/upsell/inspiron-570-D005733?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs Til og med disse maskinene til rundt 2000 kroner burde utføre mirakler i de kravene du stiller. http://www1.euro.dell.com/no/no/bedrifter/4x_vostro_220/fs.aspx?refid=4x_vostro_220&s=bsd&cs=nobsdt1 Det er for øvrig sjelden at trådløse nettverkskort er integrert i stasjonære maskiner. Det ganske greit å legge dette til i etterkant - for eksempel ved å kjøpe et som kobles til via USB. På f.eks Dell sine sider, kan dere velge trådløst som et alternativ når dere konfigurerer maskinen før kjøp. Da vil alt være på plass når maskinen leveres. Lenke til kommentar
xerxess Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 http://www.dustinhome.no/pd_5010379223.aspx Denne blir akkurat 5k med frakt, inkludert skjerm. Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Fant denne Acer maskinen hos Komplett. Selv om det ikke står mye informasjon om den, virker det som man får mye for pengene. Men den blir kanskje overkill, i forhold til hva vi trenger. Så denne Acer maskinen er vel kanskje et mer riktig kjøp. Får jo litt penger til overs også. Ellers vil jeg takke for innspill så langt Lenke til kommentar
avo Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Kjøp bærbar... Har selv flere gamle i slekta som har fått seg PC de siste årene. De med stasjonære angrer, og vil helst ha bærbar. De med bærbar er bare happy. Jeg som må supportere dette synes det er mye hyggeligere om noen stikker innom meg med en bærbar i veska, enn at jeg må ut å farte for å fikse på ting. Med tanke på at voksene brukere ser dårligere og dårligere - kjøp maskin med størst mulig skjerm, og helst med relativt lav oppløsning så alt blir stort og fint... Om du finner noe med 17" innenfor budsjett - slå til. Eksternt tastatur og mus koster jo bare småpenger, og USB klarer jo de fleste å sette inn. ...og som et siste tips (regner med at det blir windows) - legg inn det som skal til av software, og ta bort admin rettighetene fra brukeren. Gi gjerne din far Admin passordet, og fortell at han KAN logge på som Admin om han må, så føler han seg ikke helt umyndiggjort ;-) Endret 10. mars 2010 av avo Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Persolig sier eg kjøp det billigste dere får tak i og bytt ut en vanlig hardisk med en 40+GB SSD, det vil føles og være raskere enn alt annet, til og med pc'er med mye større budsjett. Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Fant en ok pakke (tror jeg), med skjerm hos Multicom. Selve pakken kan justeres hvis man ønsker. Basic koster 4250kr. Jeg tror jeg kommer til å endre på dette: Fra Intel 1400 -> Intel 5300 1 gb RAM -> 2 gb 80 gb HDD -> 500gb Ønsker litt størrelse på HDD så den kan brukes til "ekstra-ekstra back up" Endringene gjør at prisen spretter opp til 4850kr. Noe som jeg tror ikke er så ille mtp endringene som er gjort. Så jeg kommer nok borti kjøp knappen senere i dag, hvis ikke noen vil fraråde det sterkt? Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Hvis du tar en titt lenger opp, så linka jeg til den for en stund siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå