Gå til innhold

Server rack for hjemmebruk

Anbefalte innlegg

Er akkurat på vei til å få bedre linje i hus i disse dager og har fra før av investert i en 1U Dell poweredge server. Skal primært kjøre httpd/sqld og en eller annen "RDP" løsning (NX) på denne. Kommer også senere til å trenge en server til diverse lagring da det ikke er plass til mer en to disker i denne og litt fordi jeg ønsker å ha en dedikert server til backupp av bilder/dokumenter osv.. Tanken var først å ha dette liggende i en hylle i gang/stuen, men dette støyer altfor mye til at jeg kan ha det liggende der.

Trenger av denne grunn å få laget meg/kjøpt et rack som i første omgang har plass til en 1U server og som senere gjerne kan skalere oppover til å romme 3-4U totalt (ikke noe must i første omgang).

Er det noen som har bilder av hjemmesnekra rack eller tips til hvordan man kan få tak i noe sånt for en billig peng? Jeg kan ikke ha et gulvskap da alt sammen skal stå i en bod som ikke er mer en "et par tre" kvadratmeter. Den er formet som en rettvinklet trekant med døren plassert på "hyptenusen" omtrent i vinkelen som går sammen med den korteste veggen, den korteste siden er 1,6meter lang og den andre er rundt 2-3 meter. Det er selvfølgelig andre ting som tar litt av plassen der inne så jeg ønsker at dette skal ta minst mulig plass, men nå har jeg brukt en del på å få isolert alt sammen og trekt strøm+nettverk dit så primært blir det nyttet som "server rom".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på Finn.no, det er stadig vekk rimelige rackskap til salgs der.

Har fulgt litt med der, men det er mye gulvskap det går i ellers har det vært noen veggskap også, men de ser ut til å være mer tenkt til switcher og slikt utstyr da de ikke ser så dype ut. Er det noen spesielle skinner som må til eller er det sånt som er i rackene? Mener å huske at det var et skinnesystem på en dell server jeg monterte på jobben engang, men jeg har ikke noe lignende på min..

Er det mulig å ha en slik server hengende vertikalt også?

Lenke til kommentar

Jo, er server blir fort over 60cm dyp og passer ikke i et patcheskap. Om den ikke er for tung trenger du ikke skyveskinnene. Du fester den i fronten og kan støtte den opp i racket i bakkant. Problemet er jo da å få åpnet den for jeg tror at på så godt som alle rackkabinetter kan du bare ta av lokket pluss evt. hotswap disker.

Lenke til kommentar

første racket mitt bygget jeg selv av 4x2toms og kjøpte selve rackprofilene på ebay.

kom på rundt 900kr for 45u.

Hmm. Dette kan være veldig aktuelt, men kommer ikke frakten til å skyte i været når de har så ukurrant dimmensjon?

Var det noe slikt?

http://cgi.ebay.com/12U-Freestanding-Equipment-Rack-19-Black-RACKSTAND12U_W0QQitemZ330409528367QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item4cedf14c2f#ht_2719wt_941

Det er ingen som vet om noen som har sånt liggende som de skulle blitt kvitt? Indre østland med et par timers radius rundt lillehammer fungerer flott :)

Lenke til kommentar

www.xcase.co.uk rack kasser fra 450mm +

Men om skjøper vegg skap må legge in del staver i veggen, så ikke skapet ramler ned :p

Når jeg søker etter "rack" på denne siden er det eneste som ligner på noe av det jeg trenger rack-skinner. Kan ikke finne noen veggskap der, men det kan være det er jeg som er dårlig til å lete..

Monterer det mest sansynlig på en murvegg så det går fint :) Låner meg bare en hilti så jeg får boltet det godt til veggen.

Lenke til kommentar

Men om skjøper vegg skap må legge in del staver i veggen, så ikke skapet ramler ned :p

jau overlaster du skapet faller det ned etter et par uker/måneder når skruehullene ryker, metaltrøtthet heter det vel på fint.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

tror ikke akkurat jeg ville plassert utstyret mitt i et ikeabord :p

forøvrig om du kjører hp server slik og du får varmeskader har ikke du lenger garanti, siden du bryter garantiforutsettningene som krever at serverne står i et lukket godkjent rack (minimum sideveggene) for at servern skal få ta inn luft enten forran eller bak og trekke den gjennom hele servern istedenfor inn sidene.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...