Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser under og etter bootup.

Anbefalte innlegg

Har en pc som lenge har virket veldig treg. Brukt lang tid å starte opp o.l. Den har en harddisk som hele tiden får dårlige sektorer, men har ikke hatt noen problemer mer enn det. Ingen blåskjermer eller lignende.

Problemet er at i dag tidlig hørte jeg rare lyder fra den, og da jeg prøvde å restarte den fikk den bare BOOT ERROR. Prøvde å koble fra den hardisken som lagde rare lyder. Dette hjalp ikke. En ting jeg har lagt merke til er at hvis jeg plugger i alle fire harddiskene mine så kommer ikke alle opp under POST. Noen ganger kommer bare en, andre ganger tre. En gang iblandt kommer alle fire. I tillegg så fryser den hele tiden etter at den er ferdig med bootup.

Min pcs specs:

Hovedkort: GA-X48t-DQ

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA2 (x2), Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2

Ram: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

PSU: Corsair Powersupply 620W

DVD-RW: Samsung DVD-brenner SH-S203N SATA

Har prøvd å starte med windows cd, men den låser seg hele tiden. Har bare fått kjørt startup repait en gang, og det hjalp ikke.

Endret av sssagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huffda, det hørtes ikke bra ut. Får du bad sectors så ta backup og skaff deg en ny hdd for den kommer til å streike helt, før heller enn senere.

Hører du rare lyder fra en pc skal det fryktelig mye til for at noe ikke er galt. spesielt da med den delen som lager de rare lydene...

Første tingen du gjør er å koble fra alle hdd borsett fra en, som du helst vet at er god og klar til å installere windows. Så går du inne i bios og lar den stå der en stund mens du overvåker temp. greit å være sikker.

Så booter du fra cd og installerer windown fra grunnen av. det burde sikkre deg mot det meste av software feil. Satser på at du nå har en brukbar maskin, så kan du koble til de andre hdd etter hvert, anbefaller en grundig scan for bad sectors der og at du ikke belager deg på å beholde de som eventuelt er ødelagt.

Satser på å høre fra deg om det ikke går som planlagt.

Lenke til kommentar

Den dårlige hdden har jeg allt koblet fra. Har startet opp pcen med en harddisk og fått kjørt Seagate harddisk testprogrammet på den og hdden virker helt fint. Skal sjekke temp i bios senere i dag da jeg ikke har tid nå.

Oppdatering: Temp var stabil på rundt 33 grader på cpu. Neste steg er å boote opp med windows cd. Ser ut til at det er et problem her da den nå har stått i over 5 minutter med bare bakgrunnen til windows 7 oppstartsmenyen. Kommer ingen vinduer. Den har ikke fryst da jeg kan flytte på musepekeren.

Oppdatering 2: Lagde en Ubuntu cd some jeg bootet opp med (rett fra cd, ingen instalasjon), så jeg får tatt backup av ting. Den er helt stabil inni Ubuntu, men det tok litt tid å starte OSet.

Endret av sssagen
Lenke til kommentar

Var jeg som hadde gjort en feil da jeg installerte hddene. Jeg hadde tatt feil av en av de gode og den dårlige hdden, så bootmgr lå på den dårlige. Tok ut den hdden som har tatt kvelden, reinstallerte windows og det fikset det.

Men lurer på om det er noen dårlige kabler inni der. Da jeg i stad så at den ene hdden var borte i windows, og bootmgr var borte igjen. Dyttet litt på kabelene (slått av pcen) og da kom den som var borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...