Gå til innhold

Ønsker å lære meg cello - noen med erfaring?

truba

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å lære meg å spille cello, noe som ikke er så sinnsykt enkelt på egen hånd. Det er ett vanskelig nok instrument i seg selv. Jeg har vært i kontakt med Trondheim Musikkskole, men de vil ikke lære meg cello. Var vist noe med at jeg er for gammel. Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen tips, triks osv? Evt om det finnes noen der ute som har lyst til å lære bort litt? Jeg er en veldig sta og lærevillig jente på 22! Har jeg satt meg ett mål så skal jeg fullføre, dog jeg trenger litt hjelp.

Første del:

Stemming av instrumentet. Jeg har fått låne en gitar-tuner av en kollega som jeg har lekt litt med, men det er umulig å få stemt celloen med den da den ikke slår ut på tonen C, virker det som, så, føler meg litt lost, finnes det no tuner av samme slag for cello? har ikke funnet det på the big intarwebz, men jeg har vel vært for dårlig til å google.

Andre del:

vel, ja, tror egentlig det meste løser seg om jeg har tilgang til en Tuner som faktisk slår ut på celloen :) Da må jeg bare rave videre i min søken etter noen jeg kan øve sammen med og som kan lære meg å spille litt.

Andre spm kommer fortfarande

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids kjøpe deg en god gammeldags stemmegaffel for å stemme én streng, og så stemme de andre strengene ut fra det. Og hvis du med din nåværende tuner har klart å stemme de øverste tre strengene, er det bare å bruke de som referansepunkt når du stemmer den nederste.

Så er det bare å ta litt harpiks på buen og sette i gang :)

Lenke til kommentar

Administasjonen på slike steder har ofte mye å gjøre, så det er ikke alltid de formidler slike mailer videre. Jeg hadde tatt en tur dit og se om du fant noen cellostudenter. Evt har de nok en tavle du kan henge opp en lapp på, husker det var masse sånne lapper da jeg gikk på konsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du har en smart-telefon som f.eks iPhone eller Android, så finnes det plenty av apps som bruker mikrofonen i telefonen til hjelp for stemming. Får hvertfall opp plenty applikasjoner som ser helt ålreite ut når jeg søker på "cello tuner" på min iPhone. Bruker selv Guitar Toolkit til å stemme gitar, og det funker helt åsm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...