Gjest abel Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei, jeg lurer på om hvis jeg gruer meg til hver skoledag kalles det da angst? Vil medisiner hjelpe? Jeg blir gal! Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvorfor gruer du deg? p.g.a mye skolearbeid eller at du rett og slett vil være for deg selv og ikke være med folk? Lenke til kommentar
Gjest abel Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvorfor gruer du deg? p.g.a mye skolearbeid eller at du rett og slett vil være for deg selv og ikke være med folk? Mest fordi jeg vil være for meg selv og ikke med folk, men også litt pga skolearbeid. Jeg er spesielt redd for gruppearbeid, muntlige fremføringer og slikt, jeg gruer meg mye fordi jeg er redd for at det plutselig skjer. Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Er du mye sosial i fritiden? Visst du ikke er det så hjelper det veldig å bli mer sosial, og finne på ting. Det med muntlige framføringer så må du prøve å få opp selvtilliten din. Begynn å trene og vær stolt av den du er. Det hjelper de fleste. Lenke til kommentar
Gjest abel Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Er du mye sosial i fritiden? Visst du ikke er det så hjelper det veldig å bli mer sosial, og finne på ting. Det med muntlige framføringer så må du prøve å få opp selvtilliten din. Begynn å trene og vær stolt av den du er. Det hjelper de fleste. Jeg liker ikke å være sosial, det hjelper meg heller ikke. Trene gjør jeg. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei Gruing er den ubehagelige følelsen man kan få nå man venter på å gjøre noe en ikke har lyst til. Gruing kan oppstå overfor en rekke situasjoner, og hvis en gruer seg fordi man er redd for hva som kan skje i situasjonen, vil jeg anta at det kan kalles angst. Det minner da om sekundær angst, noe som kan oppstå hos personer som har slitt med angst i lengre tid, og som har vendt seg til å unngå situasjoner der de forventer å få angst. De er da redde for å bli redde, og holder seg for sikkerhets skyld vekke fra det de oppfatter som farlig. Jeg har ikke hørt om pille mot gruing, men det finnes mange slags tabletter mot angst. Alle ha større eller mindre bivirkninger. Hvis det er et stort nok problem for deg og det ikke hjelper med behandling, så kan dufå fritak fra muntlig fremføring, gruppearbeid og slikt. Det er likevel viktig å forsøke å få profesjonell hjelp. Du kan ta kontakt med rådgiver eller PPT. Mvh Dag Lenke til kommentar
Gjest abel Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei Gruing er den ubehagelige følelsen man kan få nå man venter på å gjøre noe en ikke har lyst til. Gruing kan oppstå overfor en rekke situasjoner, og hvis en gruer seg fordi man er redd for hva som kan skje i situasjonen, vil jeg anta at det kan kalles angst. Det minner da om sekundær angst, noe som kan oppstå hos personer som har slitt med angst i lengre tid, og som har vendt seg til å unngå situasjoner der de forventer å få angst. De er da redde for å bli redde, og holder seg for sikkerhets skyld vekke fra det de oppfatter som farlig. Jeg har ikke hørt om pille mot gruing, men det finnes mange slags tabletter mot angst. Alle ha større eller mindre bivirkninger. Hvis det er et stort nok problem for deg og det ikke hjelper med behandling, så kan dufå fritak fra muntlig fremføring, gruppearbeid og slikt. Det er likevel viktig å forsøke å få profesjonell hjelp. Du kan ta kontakt med rådgiver eller PPT. Mvh Dag Takk for svar, tror du at vanlig angstmedisin kan fjerne min grue følelse? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei igjen Beroligende medisiner kunne nok dempet gruingen din en del, men de ville mest sannssynlig gitt deg andre og større plager på sikt. Den alvorligste bivirkningen er at du raskt ville blitt avhengig av tablettene. Og da har du enda flere problem, og ikke færre. Du bør begynne med å ta opp problemene med læreren din, eller rådgiver/sosiallærer, og så sammen med dem finne ut om du bør ha kontakt med PPT: Mvh Dag Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Gruing elelr sommerfugler er sundt. Det er en naturlig reaksjon i kroppen for å være på allerten og yde sitt beste. Er den overdreven (som det synes om i ditt tilfelle) bør du få behandling (uten medisin). Medisin vil bare skjule årsaken/symptomene - ikke endre/fjerne årsaken. unntakl selvsagt om medisin må brukes kortvarig sammen med annen behandling hvor medisinen bare skal dempe/stoppe den onde sirkelen man er i - den øvrige behandlingen skal ta for seg selve årsaken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå