Gjest han m de rare spørsmålene Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Fant ikke noe bedre sted å poste denne.. Nordmenn har mange øyefarger; grønne, blå, brune og sikkert fler. Det mest normale er vel at blonde har blå øyne og brunetter har brune/grønne øyne? Har da også observert endel brunetter (av norsk opphav) med blå øyne, noe som er meget pent. Men tha question is; finnes det f.eks kurdere, pakistanere, tyrkere etc med naturlig blå øyne? ALLE innvandrere har jo svarte/brune øyne?!?!? Forsøker å avdekke potensielt lureri her. Har nemlig observert en antatt pakistaner med så knall blåe øyne at mine egne meget lyseblå øyne blir mørke i forhold. Det lukter linser her eller? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei! Siden du poster som gjest har jeg ingen mulighet til å sende deg en privat melding, så du får denne beskjeden her. Jeg redigerte tittelen på dette emnet da den brøt med tre-ords-regelen, og ikke beskrev spesielt godt hva tråden gikk ut på. Hvis du føler den nye ikke passer, oppretter du en bruker og sender meg en privat melding eller epost, så skal jeg forandre den igjen, så lenge du velger en tittel på mer enn tre ord og som beskriver det emnet handler om på en tilfredsstillende måte. Du kan lese mer om de aktuelle retningslinjene her. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Med vennlig hilsen, Runar Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg har hørt snakk om at alle øyne er blå i starten, jeg husker ikke om det var som spebarn eller foster det her var snakk om. Påstanden var at alle har i utgangspunktet blå iris, som bytter farge over tid. Aner ikke om dette stemmer og har engentlig ikke interesse av å vite det heller, men her http://en.wikipedia.org/wiki/Iris_%28anatomy%29 under genetik finner du muligens svaret på spørsmålet ditt Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg har hørt snakk om at alle øyne er blå i starten, jeg husker ikke om det var som spebarn eller foster det her var snakk om. Påstanden var at alle har i utgangspunktet blå iris, som bytter farge over tid. Aner ikke om dette stemmer og har engentlig ikke interesse av å vite det heller, men her http://en.wikipedia.org/wiki/Iris_%28anatomy%29 under genetik finner du muligens svaret på spørsmålet ditt Om det er blå som er utgangspunktet er jeg ikke sikker på, men jeg vet at nyfødte ikke får sin riktige øyenfarge før etter noen uker/mnd. Selv er jeg f.eks født med svart hår og mørke øyne, men har nå blå øyne og mørkeblondt hår. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Det finnes absolutt pakistanere med blå øyne. Du kan til og med komme over afrikanere med blå øyne. Fra wikipedia: Blue eyes are most common in Northern Europe and Central Europe and to a lesser degree in Southern Europe, North America and southern Central Asia; Afghanistan is a notable example. They are also found in parts of North Africa, West Asia, and South Asia, in particular the northern areas of India and Pakistan. It can rarely occur as far south as Sri Lanka. Dette er et meget kjent bilde av ei afghansk jente med grønne øyne: Genetikken bak øyenfarge er ganske kompleks, og det ligger mye bak. Men brune øyne er uten tvil den mest dominante, og hvis en av foreldrene har brune øyne, ender barnet med stor sannsynlighet opp med brune øyne også. Når det er sagt, så er vel ikke fargede linser helt uvanlig i dag heller, så det er vanskelig å gi noe sikkert svar. Lenke til kommentar
Eoy Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Jesus over meg ^ : Grønne øyne tilhører samme "gruppe" som brune øyne. Blå øyne er en gruppe, og så er brune og grønne en. Endret 11. mars 2010 av Eoy Lenke til kommentar
Gjest Marius Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Ja det er faktisk veldig vanlig, iallefall blant afghanere, kjenner ingen pakistanere men Afghanere å Pakistanere er veldig like rasemessig. jeg kjenner 11 Afghanere og 6 av de har blåe øyne, mens en har grønne øyne. alle er fra forskjellige familier også, jeg ble også sjokkert over dette siden jeg trodde de fleste var ganske mørke i huden. men de er lysere enn meg, jeg er etnisk norsk liksom. forresten så er vell 3 av de født med blondt hår (ikke helt den samme blondfargen som nordmenn, men det var ordentlig blond) og 5 er født med brunt. to stk. har brunt hår nå begge disse ble født blonde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå