Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kryssningsoppgave 3BI

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde satt stor pris på hjelp til denne oppgaven:

Ved en krysning mellom to heterozygote bananfluer (GgVv x GgVv) ble resultatet i F1 genotypene GGVV, GgVv og ggvv i forholdet 1:2:1. Er genene koplet eller ikke?

Svar: Genene er koplet siden utspaltningsforholdet ved dihybrid arv er 9:3:3:1. Spørsmålet mitt er: er dette et godt nok argument? Hvorfor/Hvorfor ikke? Og er det utspaltningsforholdet til genotypene de oppgir i oppgaven?

I tillegg lurer jeg på hvordan det blir når jeg skal lage et krysningsskjema for de to bananfluene. Mulige kjønnsceller ved koplede gener blir GV eller gv. Så i en tabell setter jeg GV gv liggende øverst og Gv gv loddrett?

En annen oppgave jeg lurer på er denne:

Du er en mann som har en far som er bløder.

a) Hvor stor sjanse er det for at du som selv er frisk får barn som er bløder?

b) Din kone er ikke bløder. Hva ville sjansen være for at barnet ditt vil være bløder dersom din svigerfar var bløder?

Jeg vet at blødersykdommen er kjønnsavhengig og recessiv. Men er det slik at det kun nedarves fra X-kromosomet ved kjønnsavhengige kromosomer? For i oppgaven oppgir de at faren er bløder, så da tenker jeg at sønnen har et reccesivt gen for blødersykdommen på Y-kromosomet sitt XYb. Men hvordan kan det da forklares at kvinner også kan få blødersykdommen om menn er bærere? Kvinner har jo ikke et Y-kromosom.

Endret av rosin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt blir jo hva som avjør om det er koblede gener? finn ut det og du har svaret på oppgaven.

Hvis genene sitter på fire forskjellige kromosomer så blir kjønscellene, GV, Gv, gV opg gv.

Y kan ikke inneholde blødergenet. Det sitter bare på X kromosomet.

Mer husker jeg ikke i farten av det kapitlet i bioboka, men skal prøve å sjekke det senere ikveld.

Lenke til kommentar

Ok, genene er koplet dersom de sitter på samme kromosompar. Men jeg må jo likevel krysse for å finne det ut, eller? Kan du vær så snill forklare med teskje? :)

Er det slik at jeg må se på fenotyper for å være helt sikker på at det er snakk om kjønnsbundet arv, at utspaltningsforholdet for fenotyper blir 3:1?

Så opplysningen om at faren var bløder var overflødig?

takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

1. Ved en krysning mellom to heterozygote bananfluer (GgVv x GgVv) ble resultatet i F1 genotypene GGVV, GgVv og ggvv i forholdet 1:2:1. Er genene koplet eller ikke?

2. Og er det utspaltningsforholdet til genotypene de oppgir i oppgaven?

3. I tillegg lurer jeg på hvordan det blir når jeg skal lage et krysningsskjema for de to bananfluene. Mulige kjønnsceller ved koplede gener blir GV eller gv. Så i en tabell setter jeg GV gv liggende øverst og Gv gv loddrett?

4. Du er en mann som har en far som er bløder.

a) Hvor stor sjanse er det for at du som selv er frisk får barn som er bløder?

b) Din kone er ikke bløder. Hva ville sjansen være for at barnet ditt vil være bløder dersom din svigerfar var bløder?

5. Så opplysningen om at faren var bløder var overflødig?

Nummererte noen av spørsmålene dine. Her er svar:

1. Ja, genene er koplet.

2. Ja, det er utspaltingsforholdet til genotypene de oppgir. Utspaltingsforholdet til fenotypene blir 3:1.

3. Du må lage et krystningsskjema med GV gv horisontalt og GV gv loddrett.

4. a) Siden "du"(en mann) er frisk har du genotype XB Y. Derfor vil ingen av datterene dine kunne bli blødere, siden de arver et dominant X-gen fra deg. Hvorvidt sønnene blir blødere avhenger av genotypen til moren. Hvis moren er frisk (XB XB) vil ingen sønner blir blødere. Hvis moren er bærer (XB Xb) vil 1/2 av sønnene bli blødere. Hvis moren er bløder (XbXb) vil alle sønner bli blødere.

4. b) Siden svigerfaren var bløder (Xb Y) har konen genotype XB Xb og er bærer. Dette medfører at det er 1/4 sjanse for at barnet er bløder, og 1/2 sjanse hvis barnet er en gutt.

5. Ja, det var overflødig. Det ville kun spilt en rolle hvis "du" var ei kvinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...