Gå til innhold

Hvilken TV regnes som BEST pr. dags dato?

Anbefalte innlegg

Hvilken TV blir regnet som den beste i dag? Snakker da om TVer som kan kjøpes av vanlige folk (max 30-40K). Tenker på TVer som skal brukes både til film, spill, oppkopling til pc etc. Tenker i første rekke på billedkvalitet. Lyden fixer vel mange med oppkopling til surround el.

Grunnen til at jeg spør er todelt:

Jeg ønsker å sjekke den/de TVer som ekspertene mener er best.

Har selv en Samsung LE55A966 (Direkte LED) og lurer på om det er kommet TVer som er vesentlig bedre. Er veldig fornøyd med Samsungen, har bare lyst til å følge med littegranne i utviklingen.

Har hørt snakk om at philips har kommet med en superTV, men finner ikke info om det.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Pioneer KRP-500 / KRP-600 er alment akseptert som de beste TVene som er laget til nå, men de produseres ikke lenger. Panasonic kommer snart med nye modeller (rundt mai i Norge), men folk er fortsatt ikke helt enige om de er blitt bedre enn Pioneers modeller.

Lenke til kommentar

Panasonic VS Pioneer begynner å bli et vankelig slag. Pioneer har vel fremdeles det dypeste sortnivået og de beste fargene, men Panasonic hevder seg på blant annet bevegelse.

Personlig tror jeg årets topp modeller fra Panasonic går forbi Pioneer, men det gjenstår å se.

Lenke til kommentar

I og med at Pioneer ikke lages mer, så utelukker vi vel dem. Panasonic har forøvrig "overtatt" en del av den teknologien som Pioneer satt på, og vi vil vel se at de utnytter noe av den i årets nye modeller. Ser vi bort fra Panasonic's Z modell - som er voldsomt overpriset - så vil det ikke forundre meg om både Panasonic V20 og G20 kommer svært nær det kvalitetsnivået Pioneer var på, før de la inn årene. G20 finnes det seriøse tester av allerede på nettet. Guugle.

Lenke til kommentar

Panasonic G20:

It seems to us that the best bits of Pioneer Kuro technology acquired by Panasonic have been reserved for higher-end models such as the forthcoming V20 and VT25 series, because as far as black-level performance on the Panasonic TX-P42G20 is concerned, any improvement over last year’s G10 series can only be described as marginal. In other words, whilst inky its blacks still cannot match those seen and measured on the legendary 9G Pioneer Kuros. Mer...

Holder nok en knapp på V20, og spesielt VT20 som beste skjerm 2010. Fikk sett en 3D demo på VT20 tidligere i år, og det var ikke mindre enn fantastisk. Samsung kommer også sterkt på plasmafronten, og skal ha et nytt black-filter som forbedrer sortnivået.

Angående Philips LED (og Toshibas SV-serie !!) er de bygget rundt en ganske mye bedre teknologi enn de tynne skjermene du finner til rundt 15.000,-. Om du kikker på de tynne (edge-LED) skjermene ved kontrastintensive bilder (store sort/hvitt flater) er det ikke vanskelig å se lyse hjørner, spesielt ikke i omgivelser med dempet belysning. Dessuten har disse TVene et ganske aggressivt aktivt "baklys" (spesielt Samsung LED), hvor en ser at lysutbyttet faller betraktelig når det blir lite lys i kildesignalet. Disse "problemene" er ikke særlig fremtredene i lyse omgivelser, men Philips og Toshiba er flere hakk bedre!

Lenke til kommentar

Selv om jeg tror 3D som tideligere er en forbigående trend så ser jeg frem til å sjekke ut 3D kompatible flat tv-er.

Panasonic G10 er en meget bra budsjett plasma og hvis G20 er en liten forbedring av denne så er den trolig et godt kjøp. G20 er vistnok sterkere på SD signaler og det burde trekke opp siden vi tross alt bruker mest tid på slike signaler.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at G10 og G20 er supre TVer til prisen, men de kvalifiserer ikke til BEST med store bokstaver!

Bransjen virker å satse hardt på 3D, på flere områder. TV-programmer i 3D, i den grad det kommer i Norge, blir nok ikke det store. Det blir først og fremst spill og film. Hvis innholdet blir av noenlunde samme kvalitet som demoene stiller jeg lett med både briller og rosa dress i hjemmekinoen.

Lenke til kommentar

Alfred Hitchcock mente at 3D var fremtiden da han regisserte Dial M for Murder i 1954. Trenden ble allikevel borte etter få år før den igjen dukket opp på slutten av 70 tallet. Dessverre var teknikken da dårligere enn på 50 tallet siden produsentene hadde funnet ut at enkelstripp var langt billigere enn dobbelstripp. Enkelt forklart brukte man to projektorer på 50 tallet og en på 70 tallet.

Avatar var uansett et utrolig høydepunkt når det kommer til 3D på film og det så forbløffende bra ut. Hvis det utvikles videre så vil det nok leve lenger i de to foregående periodene.

Spill i 3D ser jeg frem til med skrekkblandet fryd. Jeg kan se for meg at man lett blir bevegelsessyk av det:).

Lenke til kommentar

Angående Philips LED (og Toshibas SV-serie !!) er de bygget rundt en ganske mye bedre teknologi enn de tynne skjermene du finner til rundt 15.000,-. Om du kikker på de tynne (edge-LED) skjermene ved kontrastintensive bilder (store sort/hvitt flater) er det ikke vanskelig å se lyse hjørner, spesielt ikke i omgivelser med dempet belysning. Dessuten har disse TVene et ganske aggressivt aktivt "baklys" (spesielt Samsung LED), hvor en ser at lysutbyttet faller betraktelig når det blir lite lys i kildesignalet. Disse "problemene" er ikke særlig fremtredene i lyse omgivelser, men Philips og Toshiba er flere hakk bedre!

Sortnivå og clouding er imidlertid ikke alt - Philips sin LED-belyste "super-TV" klarer ikke å gjengi riktige farger (ref. test på Flatpanels.dk samt blindtesten til NRKs FBI), noe som vel er minst like viktig som sortnivået?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...