Gå til innhold

Formula 1 2010!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13412342564

Fra kameravinkelen til Vettel så man at han ikke beveget rattet mot høyre (men man så også at bilen beveget seg mot høyre fra alle mulige vinkler), så jeg tror faktisk det var en liten dump som gjorde at det skjedde.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Det tror jeg også. Vettel hadde heller ikke idealsporet ned mot svingen, så det var litt merkelig. Fremdeles unødvendig av Vettel å presse seg frem på innsiden.

 

Ellers veldig skuffende av Ferrari! :(

 

Edit: Etter å ha sett litt nærmere på BBCs F1 Forum på iPlayer ser det ut som Webber presset Vettel lenger og lenger mot gresset. Så begynner Vettel å si "nei du skal ikke få presse meg ut når jeg har fart nok til å kunne kjøre forbi deg" og begynner å svineg mer og mer til høyre. Ikke mye, men litt og litt. Til slutt ser vi ikke bilen til Webber i on-board shottet fra bilen til Vettel, og det kan hende Vettel trodde Webber hadde gitt seg og trodde han hadde idealsporet.

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

Har ikke sett noen av klippene på YouTube, men på BBCs klipp under Forum-sendingen viste det hendelsen i slowmo, og da ser man klart og tydelig at Vettel svinger på rattet. (Det ser du også om du følger med på det hvite linja til venstre for Vettel, men det kan jo hende banen svinger litt der også?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Har ikke sett noen av klippene på YouTube, men på BBCs klipp under Forum-sendingen viste det hendelsen i slowmo, og da ser man klart og tydelig at Vettel svinger på rattet. (Det ser du også om du følger med på det hvite linja til venstre for Vettel, men det kan jo hende banen svinger litt der også?)

 

La merke til det med linja, ja. Holder fortsatt en knapp på en dump :p

 

Unødvendig var det, ja. Men Vettel er nok veldig lei at han har gått fra å være nr 1 i laget til å "falle bak" Webber, og ville nok veldig gjerne vinne idag.

Lenke til kommentar

Jeg sier at det ikke var en dump i veien :) Den tror jeg også litt på. Enten det, eller så var Vettel vell bestemt på at Webber skulle flytte seg, noe han ikke trenge å gjøre da Webber hadde linja synes nå jeg.

 

Liker Vettel og Webber (i motsetning til Hamilton!) men Vettel synes jeg kan ha noe GP2-tendenser til tider. (men han har vell ikke kjørt GP2 eller?). Synes Fernando kunne gjort en bedre jobb for Ferrari i dag! Og Massa, da han tidligere har sagt at Istanbul Park er favorittbanen hans og han har hatt flere pole's og 1.plasser der.

Lenke til kommentar

Han var vel rett og slett for "het i toppen". Han har visstnok vært i "dårlig humør hele uken", men det er jo bare rykter.

 

Hamilton og Button touchet jo også hverandre, så er jo bare tilfeldigheter at ikke de også hadde krasjet i hverandre.

 

Spenning i sammendraget i hvert fall ;)

Lenke til kommentar

Det morsomme var at Vettel ikke så ut til å bremse når Webber var på veg forbi han igjen inn på banen, rett før Vettel stoppet. Han ville vell trolig "kjøre ham ned" :)

 

Men han hadde vell bare en punktering? På klippene ser vell man at det er en aero-ting som skjærer bort gummien på bakdekket hans før det punkterer og han snurrer?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nja, njo, joa. Alt kan skje, det er bra, Korea kan også få frem en del overraskelser da banen er utrolig oljete atm. Banen kommer også til å forandre seg veldig igjennom helgen.

 

Men om man ser på det "logisk" så vinner Vettel VM.

 

Alonso er godt utpå sin motor nummer 8, og Torro Rosso klaget veldig på at ferrarimotorene mister mye krefter etterhvert som de har blitt brukt mye.

Hamilton har gode muligheter, men har litt for mye uflaks for tiden, og har lett for å rote seg opp i mye rart når han har mye press og blir satt i stressende situasjoner.

Button kommer nok til å fullføre på topp 5 de siste løpene, men er ikke rask nok.

Webber, har det klart beste utgangspunktet, men nå er Red Bull interesserte i at begge førerene skal ha det helt likt, ikke fordel den som ligger fremst (noe de sa etter Silverstone da det ble mye klaging på vingen til Web... ehh, Vettel). Webber er rask nok til å få tre 2.plasser de tre siste løpene, problemet er at da vinner nok Vettel de tre, og da vinner Vettel mesterskapet. Til Red Bulls store glede.

Lenke til kommentar

Jeg satser på at Alonso tar tittelen! :) Dersom Alonso ikke skulle ta seieren, så satser jeg p at Mark gjør det. Han fortjener den mer enn noen andre synes jeg.

 

Alonso har lidd på grunn av dårlig bil og team (ser sikker på at han hadde funnet en vei rundt Massa i Tyskland også, før eller senere hadde nok Massa kommet til å gjort en feil tror nå jeg..). Red Bull har vært griseheldige med bilen, men jeg tror det er noe moser i uglen her.. Selv om FIA har gjentatte ganger testet både gulv og vinger flere ganger..

 

Button er for sårbar når det kommer til oppsett av bil, han må ha det akkurat slik han vil ha det (forstår jo forsåvidt det..), mens Lewis prøver alt for hardt og gjør ufattelig mye feil.

 

Nei, Alonso eller Webber!

Neste sesong skal jeg bli medlem av Scuderia Ferrari :D Signerte bilder, caps å medlemskort å greier å greier ^^

Lenke til kommentar

Jeg satser egentlig på Red Bull. Håper at Webber klarer det. Vettel har mer enn nok tid igjen. Han vokser bare på erfaringene han gjør nå ;-) Og det ser nok ut som at Red Bull kommer til å ha små fordeler på de siste løpene.

Lenke til kommentar

Apropos motorer, jeg synes det er en veldig trasig regel at de kun får bruke åtte motorer, og at hver motor må bare minst tre løp. Ikke fordi jeg er Ferrari-fan, men fordi det er en regel som gjør veldig utslag på resultatene. Om du har en dårlig vinge, så kan du forbedre den til et annet løp, uten at det koster deg antall vinger du kan benytte.

 

Nå er jeg ikke kjent med om de kun får teste motorene på lik linje med bilene (x antall trenings-sesjoner i begynnelsen av året eller hva det var). Det er ikke noe du kan prøve og feile på på samme måte som en annen viktig komponent på bilen (sett bort fra girkassa da..).

 

Ja, det skaper litt mer action, men det utgjør ikke noe stort "carbon footprint" om de kun får bruke åtte eller 12 motorer i løpet av en sesong.

 

Så kan jeg si at jeg er for team ordre også :p Alle kjører for et team, med teamets biler og resurser. Da mener jeg det er 100% rett at teamet kan si hva du skal gjøre med teamkompisen din. Ja, det ødelegger litt av sportsligheten i Formula 1, men teamet handler for teamets beste, og om du da ligger bak teamkompisen din (som Alonso gjorde i Tyskland) og du har mulighet til å komme deg lenger opp sikre mer poeng enn teamkompisen din for teamet, så burde teamet få lov til å si at "hey, du kjører for sakte, slipp teamkompisen din forbi".

 

 

Over til noe annet angående 2011-sesongen. Leste akkurat på Wikipedia at "F-ducts" ikke vil bli tillatt, men justerbare bak-vinger blir tillatt, da det skal gjøre forbikjøring lettere - er det ikke akkurat dette F-ducts har gjort??

Samt vil "107%-regelen" i kvalifisering innføres igjen. Dette vil si at dersom pole-sitter har en rundetid på 1m40sec, så må sistemann ikke ligge mer enn 7sec bak (1m47sec) for i det hele tatt få lov til delta i løpet (så langt jeg har skjønt). Hva i all verden slags regel er det? Er det for skille ut de mindre gode førerne fra de gode? Greide ikke å finne resultater fra Bahrains kvalifiseringsrunde nå, men kan tenke meg at de var opp i mot 7sec off eller noe sånt (eller var det 4?)

 

Dersom action er så viktig, så få tilbake refuling! :D Om Kimmis bil brenner litt, so what? Det er jo brennbar væske for pokker. Ingen har vell nektet fotballspillere å prøve ta ballen fra en annen spiller, bommer og brekker beinet på vedkommende i stede for? Idrettsskade kaller man slikt :p

Endret av Joachim Vadseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall motorer på en sesong, har jo ingenting å si på ytelsen på den måten du fremstiller det. Det som faktisk har noe å si, er at motorutviklingen har vært fryst siden 2007. Så det er ikke mulig å endre noe vesentlig på motoren, og det har det heller ikke vært siden 2007. De eneste som har fått gjort noe er Cosworth som har vært borte siden regelen kom inn. Man har altså fryst utviklingen på selve motorblokken og toppen. Man kan endre litt på innak, pakninger og eksos, og evt. noe hvis de beviselig sliter med at motoren er fryktelig mye dårligere enn de beste, eller at de sliter med holdbarheten (som Ferrari tidligere i år).

Det har heller ingenting med miljø å gjøre, men kostnader. Man brukte faktisk, opptil en milliard kroner på max før i motorutvikling pr. sesong. Det er budsjettet som Minardi hadde om man legger sammen budsjettet for 4(!!) år. Dette er grunnen til at det ble fryst, og ettersom det kom en regel på makspris for motorer, så ble det også gjort sånn for å kunne gjøre det forsvarlig for motorprodusenter å levere motorer til andre team.

 

Team-ordre burde ikke være lov. Dette er først og fremst et mesterskap om hvilken fører som er best, og hvilken bil som er best. En fører må kunne kjøre forbi hvilken som helst annen fører for å kalle seg best. Om team-ordre er lov, så kan man faktisk ende opp med en verdensmester som ikke foretar seg en eneste forbikjøring på en hel sesong. Det blir feil. Dessuten er det mange som sier at det var fordel Ferrari at Alonso vant. Det blir feil, pengene ligger i konstruktør-VM, og Ferrari får ikke mer penger, eller poeng for at Alonso vinner. Dessuten, de tenker ikke på det i det lange løp. De har mest sannsynlig ødelagt for Massa for "all" fremtid. Man ser det at førere som må gjøre dette sliter med å komme over det, se på Coulthard, Salo, Barrichello og nå Massa, de mister litt piffen etter dette. Det blir annerledes som Heidfeld gjorde det i Japan når Kobayashi kom på innersiden av han, han så at Kobayashi var raskere og tok valget selv. Det blir noe annet.

 

F-Ducts blir ikke tilatt fordi dette er i en gråsone i regelverket, dessuten, det er heller ikke videre trygt at førerene tar hånden av rattet i 300km/t om noe skulle skje, ta f.eks 130R på Suzuka, om noe skulle skje der, så sitter de faktisk med kun en hånd på rattet,- ikke bra.

107% regelen burde jo du være fornøyd med, det er jo Luca Cordero di Montezemolo som trumfet igjennom dette fordi han var så misfornøyd med at de tre nye teamene får lov å kjøre når de ikke henger med de andre (men det ser ut som han glemmer at med den avstanden for 15 år siden, så ville de ikke vært bakerst i feltet). I Bahrain kjørte de på 1.54.6 i Q1, noe som vil gi en cut-off tid på 2.02.6 Dette ville luket ut de to HRT-bilene, men i de fleste andre løp, så ville faktisk alle fått starte.

Det er pr. i dag ingen førere som er 107% dårligere (for å si det på den måten) som den beste, men det er for å luke ut de teamene, og evt. kombinasjonen team+fører som ikke er rask nok ja. Denne regelen kom inn i 1996, og ble fjernet i 2003 når de endret kvalifiseringsformat.

 

Hva mener du er action? Forbikjøringer eller passeringer i pit? Om man ser på de sesongene fra 1983 og utover, så er det kun de sesongene med bensinfylling som hadde i snitt under 20 forbikjøringer pr. løp. Alle andre sesonger har hatt 24.5 forbikjøringer pr. løp eller mer. Jeg liker forbikjøringer og vil dermed ikke ha bensinfylling igjen.

Da de innførte bensinfylling var det for å "gi mer spenning og mer forbikjøring" da datt det med over 6 forbikjøringer pr. løp. Det har i snitt hvert 14 forbikjøringer mer pr. løp i 2010 enn i 2009. Jeg personlig er veldig fornøyd med dette.

 

Og før noen spør. Jeg ser på meg selv som litt over snittet interessert i Formel-1 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...