Krom-stag Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei dere. Det har seg slik at jeg har et prosjekt om Humanetisk forbund. Og jeg sitter "kinda" i knipen nå, kan noen hjelpe meg litt på disse spørsmålene? -Humanetisk forbunds' stilling i Norge i dag. -Særpreg ved humanetisk forbund. Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Virkelig ingen som vet? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Det skrivast Human-etisk forbund. Google Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Hva mener du med hvilken stilling human-etisk forbund har?. Hvis det er inflytelse, så vil jeg si at den er betydelig mindre enn det (stats)kirken har og tildels islam har. De utøver i allefall mindre inflytelse om ikke annet. For min del vil jeg si at særpregene med humanetikk er at andre trosrettninger ikke blir sett ned på (du havner ikke i noe helvette hvis du tror noe annet, det er heller ikke synd i deg og du fortjener akkurat like stor respekt som en humanetiker). Et annet er at de setter mennesket i sentrum og ikke et fiktivt vesen/makt/natur/kraft osv. (vet ikke om andre trosrettninger/livssyn gjør dette). Sakset fra human.no: Humanismen er et livssyn som setter mennesket i sentrum og fremhever den enkeltes menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og iboende verdighet. Humanister anser at moralske verdier har sin basis i menneskets natur og erfaringer og at de har forståelse og omsorg for andre som grunnlag. Vi har en naturlig evne til å leve oss inn i andres situasjon som kommer til uttrykk gjennom vår samvittighet og som gjør oss til moralske vesener. Humanismens menneskesyn kommer til uttrykk i FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd." Humanismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet. Sentralt i humanismen er at mennesker alltid skal behandles som mål i seg selv. I Norge er dette livssynet også kjent som humanetikk. Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter, men understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. Humanister kjemper for livssynsfrihet, som også inkluderer retten til frihet fra religion. Endret 9. mars 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå