Gå til innhold

Kjøp av ny allaround/gaming pc

Anbefalte innlegg

Hei, broren min skal ha ny pc, etter at den gamle pc'n fra 2002 tok kvelden for litt sia.

Jeg har et Cooler Master Stacker STC-T01kabinett liggende.

Og en Hiper Type M 530W

Disse har jeg tenkt til å bruke i oppsettet av den nye pc'n jeg skal bygge. Kabinettet vil jeg ikke ha noe problemer med, men jeg lurer da på om strømforsyninga kommer til å klare å dra hardwaren jeg har tenkt til å kjøpe.

Prossessor og grafikkort har jeg bestemt meg for, det blir Intel i5-750 og ATI Radeon 5770, vet ikke fra hvilken produsent ennå. Tenker å gå for det med høyest klokkehastighet, men om dere har noen anbefalinger med tanke på produsent, så hadde det vært topp =).

Tingen er da hovedkort og ram, har ikke peiling på hva som er bra, derfor trenger jeg hjelp til å finne et bra hovedkort som takler prosessoren bra og kan ha et noenlunde bra RAM.

Budsjettet mitt er maks 7500 kr, kan strekke meg litt til om det er verdt de ekstra hundrelappene. Om det er noen bedre grafikkort eller prosessorer i den prisklassen er det bare å rope ut :)

Takk for hjelpen :D

Endret av Panny60
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å hjelpe.

Du sier lite om hva maskinen skal brukes til, så det blir litt tipping her. For ren spilling, kan det være greit å vurdere AMD. Om man skal bruke maskinen til krevene operasjoner, vil man kanskje se oppover i intelverdenen - men som et utgangspunkt tror jeg i5 er en grei prosessor.

5770 ser ut til å være et merkelig kort, da forskjellige leverandører melder om vidt forskjellige krav til strøm. Du har en grei PSU og om det er et poeng å bruke den, så ville jeg nok satset på XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 til ca. 1400 kroner.

Hovekortet jeg ville satset på er Gigabyte GA-P55A-UD4. Det får du til rundt 1500 kroner.

Da er 3000 kroner forsvunnet, men du har fått et par meget gode komponenter.

Det er egentlig mange muligheter for minne, men jeg slenger inn følgende forslag:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 til ca 1000-lappen. 4GB minne er greit, men det krever at du innstallerer et 64-bits operativsystem.

Med prosessoren i tillegg (drøye 1500 kroner), vil man se på en sum av rundt 5500 kroner.

Som harddisker kan man lett finne seg rimelige 500gb disker - anbefaler Samsung F3, men det er mange gode alternativer her. Felles er vel en pris på knappe krona per gb - noe som sier at 400 kroner gir mye. Skal man ta litt mer i, kan man vel finne 1tb disker for 700-800 kroner. Jeg gikk for to Samsung F3 500gb disker, og har ikke angret et sekund. Da dytter man prisen oppover til 6300 kroner.

Prisene er hentet fra Komplett.no. Mulig man kan presse prisene ned andre steder, men du skal lete lenge etter bedre service. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe grunn til å anbefale et relativt dyrt hovedkort om det ikke er fordi bruker ønsker spesielle funksjoner inkludert. Kortet P55A-UD4 er uten tvil et solid produkt og har støtte for både Crossfire og SLI, kjekt å ha men det spørs hvor sansynlig det er at trådstarter trenger dette. 12-fase strømstyring er veldig greit i forhold til overklokking men man betaler også ekstra.

Kortet har også støtte for USB3.0 og SATA3 6.0Gbps og det er noe som er greit å ta høyde for når man kjøper nytt utstyr nå. Imidlertid har det rimeligere P55A-UD3 også dette og ligger i prisguiden til rett over 900 kr.

Minne har Moonhunt helt rett i at 4GB er greit å ha, spesielt 64bit OS. Derimot har det ingen praktisk effekt å gå fra 1066 eller 1333 MHz minne til 1600 MHz. Pris bør styre såfremt du ikke skal overklokke mye. 4GB DDR3 finner du prisguiden fra 730-830 kr.

Da har du spart inn ~700 kr og kan legge det inn i grafikkløsningen - les: kjøp dyrere skjermkort om det skal spilles :) Og jeg mener du har stor nok PSU til feks Radeon5850

Et helt annet alternativ er å gå for en jokerløsning med AMD PhenomII. I denne tråden kan du lese om opplåsing av phenomII X2 til X4 . Til radeonkort har flere på nett konkludert med at AMD phenomII kjører spill minst like godt som core i5/i7.

Om du skulle vurdere AMD vil siste 890GX-brikkesett-baserte kort ha implementert full støtte for SATA3 6Gbps og USB3.0. Dette til tusenlappen.

lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel jeg har forandret litt på oppsettet mitt, velger å gå for et XFX 5850 "BLACK" edition, og lagt til en SSD fra corsair som systemdisk. Er de noen vits å velge P55A-UD3R fremfor P55A-UD3, eneste forskjellen er at P55A-UD3R har 12 fase strømstyring, koster 150 kr mer enn P55A-UD3. Kommer ikke til å overklokke, så vil det ha noen reel gevinst å velge P55A-UD3R fremfor P55A-UD3? Er litt usikker på RAMet jeg har valgt og, greit om jeg får tilbakemeldinger på det :) Oppsettet mitt nå er:

P55A-UD3R

Intel I5-750

Corsair Dominator DDR3 1600 mhz CL8

XFX Radeon 5850 "BLACK" Edition

Corsair Performance SSD P64

WD Caviar Black 500 GB

Er litt usikker på hvilken harddisk jeg skal velge, valget står mellom WD Caviar Black 500 GB og Samsung SpinPoin F3 500GB

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på oppsettet, og rop ut om det er noe jeg bør bytte ut :)!

Og en stor takk til alle som har svart, har hjulpet meg mye :D.

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...