Gå til innhold

Generell diskusjon om forholdet Norge - Russland. Hvordan bør Norge forholde seg til Russland? Er Russland en trussel for Norge?


Er Russland en trussel for Norge?  

77 stemmer

  1. 1. Bør Norge annse Russland som en trussel?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tror vi kan føle oss temmelig sikre på våre russiske naboer... ser ingen grunn til at russland skulle angripe Norge?

Da ville det være mer sannsynelig at de forsøkte å ta midtøstlige land som ikke har like mange/sterke allierte, selv om jeg også ser dette som høyst usannsynlig (og ikke si olje for norge er ikke det eneste olje-landet i verden, og vi har altfor mange venner)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) og hans russiske kollega

Sergej Lavrov har undertegnet en avtale om grenseboerbevis for

lokalbefolkningen i nord.

 

Avtalen er interessant også fordi den inngås mellom ett land utenfor Schengen-samarbeidet, nemlig Russland, og Norge, som er med i det vesteuropeiske grensesamarbeidet.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10042335

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flott nyhet, ikke bare fordi jeg er tilhenger av frihandel i seg selv fra et økonomisk standpunkt, men fordi slik også bidrar til å bygge tettere relasjoner mellom nasjoner. Jeg vil heller se at Europa tar russerne inn i varmen så langt det lar seg gjøre enn å risikere å falle tilbake på retorikk og fiendtligheter i god gammeldags kald krig-tankegang.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Søkte rundt på dokumentarer om Russland. Jeg fant 10 norske dokumentarer om Russland. Men ikke 1 hadde noe positivt å si om landet. Alle handlet om det samma greia (korrupsjon, nazi, bla bla bla)

Bortsett fra noen arkitektur dokumentrarer så har jeg aldri sett en eneste film som prøver å forstå en russer eller viser noen positive sider om landet enn bare fattigdom osv...

 

Finnes det ingen positive å si om Russland, eller er det noe seriøst galt med mediene her til lands?

 

Når folk som ser på TV her i Norge aldri for vite hva Russland er for noe, er det ikke rart de får all slags fordommer mot landet?

 

Eller lettere sagt, "Fear the unknown".

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg på alt det som du ikke kan lese på leksikon.

 

Hvordan er folk i Russland?

Hvordan er verdensbildet deres?

Hvilke saker er viktige for en vanlig russer?

Hvordan ser Russland ut i virkeligheten? (Ikke det tullet man får på TV)

 

Når det første folk spørr om etter jeg har vært i Russland er "har de playstation der", da vet du at oppfattelsen til folk er veldig liten.

 

Hadde en klasseveninne på sørlandet som reiste med bil til Murmansk i forrige måned. Sjoførene var 2 russiske menn som hun ikke kjente. Alle veninnene og familien hennes sto helt i taket fordi de var sikre på at hun skulle bli voldtatt eller robbet av dem.

 

Folk i Norge har en oppfatning av russere som fattige voldteksmenn som lever i en totalitær stat. Mer kan de ikke om verdens største land.

 

Om en uke er det igjen en ny dokumentar film på NRK om hvor korrupt/fattig/osv osv.. Russland er. Jeg vet ikke hvorfor mediene gjør dette.

Kommer Russerne her når det er VM i holmekollen bare for å filme narkomanene på plata?

 

Nå skal jeg til Russland i sommer og søkte derfor etter en dokumentar om hva jeg vil forvente meg i verden største land. Av alle de titalsvise dokumentarfilmene som blir vist på TVen er, så inneholder ikke en et positivt ord, ja da lurer man på hvorfor man ser på TV i det hele tatt.

 

Hva om det eneste russerne kunne om Norge var at det bor masse narkomaner her? Er det ikke bedre om at de ikke kunne noe om Norge enn å ha en sånn vrangforestilling?

 

Som Jefferson sa: Av og til er en som ikke leser noen aviser mye klokere enn en som leser alt...

Endret av Suder
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...