Gå til innhold

Lenovo ThinkPad W510 vs Asus G51JX?

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede lagt inn bestilling på en Lenovo ThinkPad W510 (NTK29MN) som kan glimte med disse nokså imponerende spesifikasjonene:

ProduktbeskrivelseLenovo ThinkPad W510 4319 - Core i7 820QM 1.73 GHz - 15.6" TFTDimensjoner (BxDxH)37.3 cm x 24.5 cm x 3.6 cmVekt2.6 kgLokaliseringNorgeSystemtypeNotebookInnebygde enheterTrådløs LAN-antenne, ThinkLight, Bluetooth-antenne, mobiltelefonantenne, SIM-kortleser, X-Rite Pantone-fargesensorInnebygd sikkerhetTrusted Platform Module (TPM 1.2) Security Chip , fingeravtrykksleserProsessorIntel Core i7 820QM / 1.73 GHz ( Quad-Core )Cache-minne8 MB - L3 CacheRAM4 GB (installert) / 16 GB (maks.) - DDR3 SDRAM - 1066 MHz - PC3-8500 ( 2 x 2 GB )Harddisk320 GB - Serial ATA-300 - 7200 opmOptisk lagringDVD-skriver - uttakbar plugg-inn-modulSkjerm15.6" TFT 1920 x 1080Grafikk-kontrollerNVIDIA Quadro FX 880MVideominne1 GBLydutgangLydkortTelekommunikasjonFaks / modem / mobilmodemTrådløs bredbånd (WWAN)HSPA - TelenorNettverkstilknytningNettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft), Bluetooth 2.1Trådløs NICIntel WiFi Link 6200Notebook-kameraIntegrert - 2 megapikslerInn-enhetTastatur, TrackPoint, UltraNavStrømforsyningAC 120/230 V ( 50/60 Hz )BatteriLitiumionLevetid (inntil)3 time®OperativsystemMicrosoft Windows 7 Professional 64-bit EditionMicrosoft Office ReadyInkluderer et pre installert utvalg av 2007 Microsoft Office-suiter. Kjøp Medialess License Kit (MLK) for å aktivere programvaren.FabrikantssalgsprogramTopSellerMiljøstandarderENERGY STAR-kvalifisertFabrikantgaranti3 års garanti

Dette er intet annet enn en kraftigmaskin, og planen var at den skulle erstatte min Lenovo ThinkPad T400s som jeg har fått kreditert opp mot Lenovo etter det har vært veldig mye rusk med den fra dag en, og etter hyppig bruk av min utvidede "on-site-support" så har de sagt at jeg skal få den kreditert.

Noe som jeg må si er kjempe flott support fra Lenovo, det å godkjenne en kreditering uten at maskinen har vært inne for samme feil tre ganger på rad er noe jeg ikke har opplevd opp mot noen annen leverandør noen gang!

Det kan nok ha noe å gjøre med at T400s igjen var en erstatning for en veldig trøblete SL300, så jeg har kommet inn i en litt vond loop her med dårlige ThinkPad maskiner!

Men tenkte jeg skulle gi Lenovo, mye på grunn av flott support og tilbakemelding en tredje og siste sjanse, og jeg har egentlig bare beveget meg i en retning, og det er fra større og større, og kraftigere og kraftigere maskin for hver runde, først var det en greit spesifisert SL300 13" med GeForce 9300M, over til en T400 14" med en P9600 + Intel GMA 4500 HD og nå vurderer jeg altså å ta steget helt opp til Workstation class med Core i7 firekjerner og skikkelig dedikert skjermkort i GeForce FX880M!

Har funnet ut at portabilitet egentlig ikke er noe ekstremt krav, bare den ikke er et monster så tar jeg heller ytelse fremfor portabilitet da den stort sett bare blir fraktet rundt i heimen, men større en 15" blir rett og slett for stort men jeg tror 15.6" med 1920x1080 skal passe akkurat!

Men denne har dessverre latt vente litt på seg, første skulle jeg ha fått den i midten av februar men så ble den utsatt til midten av mars, jeg har fremdeles min T400s så det er ingen krise men jeg har jo nå i mellomtiden fått opp øynene for litt andre maskiner mens jeg venter.

Har fått sansen for Asus etter at de kom best ut i feiltesten som nylig ble gjort, etter to uheldige Lenovo maskiner på rappen, og utallige mareritt historier fra brukere som alt har mottatt sine W510 på Lenovo Forumet så blir jeg litt skeptisk!

Derfor Asus G51JX seilet opp som et alternativ! Spesifikasjonene er veldig like, om ikke bedre på denne, kraftigere skjermkort, samme oppløsning og størrelse på skjerm, bedre lydkort og ellers veldig likt, ser ut til å ha dårligere nettverkskort (trådløst) men jeg har uansett et Intel WiFi 6300 som jeg kan montere inn uansett!

Det som er veldig morsomt med Asus maskinen er at den til tross for kraftigere innmat, faktisk har en lavere prislapp? Noe som gjør den om ikke enda mer fristende!

Dog er det endel ulemper, jeg mister on-site support fra Lenovo og deres generelle gode kundesupport og behandling, jeg mister også mange av de geniale mulighetene for ekstra 9-cell batteri for montering under maskinen, og ikke minst så er ThinkPad W-serien utrolig robust og godt bygget, Asusen blir vell fort billig plastikk til sammenligning med W510?

Det er jo grunnen til at jeg stort sett har holdt meg til ThinkPad, for det stort sett veldig god kvalitet sikring, gode komponenter i alle ledd (selv om de nødvendigvis ikke er de aller kraftigste), du får med noe halvveis brukanes programvare og ikke all ubrukelige driten som HP, Acer, Toshiba, Asus osv.. legger inn, dog re-installerer jeg alltid med engang jeg får ny maskin uansett!

W510 har også fordelen av USB3.0 og ikke minst trackpoint og bedre touchpad, nå bruker jeg aldri touchpad om maskinen har trackpoint men dessverre så er det jo ikke noen trackpoint på Asus maskinen! Har også på følelsen at LCD-panelt fra Lenovo også er av bedre kvalitet.

Det som taler for Asus maskinen blir prislappen, bedre lydkort, bedre skjermkort, baklys i tastaturet (selv om ThinkPad uten tvil har bedre taster!) og sikkert uten tvil bedre høyttalere!

Så jeg er utrolig usikker og har egentlig null erfaring med Asus maskiner generelt, bare deres billigere modeller men billig modeller kan jo stort sett ALDRI sammenlignes med dyrere modeller uansett, akkurat som du ikke kan sammenligne Lenovo IdeaPad og ThinkPad SL serie mot ThinkPad T og W serie!

Alltid holdt meg til Lenovo for jeg føler meg komfortabel med at en ThinkPad maskin aldri går i stykker (fysisk) om jeg så kaster den i bakken! Samtidig som jeg slipper alt av bling, bling og unødvendige småting som gjerne irriterer meg med andre maskiner, samtidig som jeg alltid har følt at ThinkPad maskinene rett og slett klarer å levere bedre kvalitet enn jeg har opplevd fra andre produsenter og jeg får en herlig trackpoint, og genial batteri programvare osv fra Lenovo, også må vi ikke glemme den gode supporten, oppfølgingen og on-site-support! Og det å kunne sette på et 9-celler batteri under maskinen for å doble batterilevetiden er hendig!

Spørsmålet er om jeg nå etter to uheldige ThinkPad maskiner, og utallige mareritt historier rundt W510 på Lenovo forumet burde bevege meg bort og prøve noe annet? Og da er kanskje Asus G51JX veien og gå med identisk om ikke bedre maskinvare? Selv om jeg kommer til å svane tastaturet + trackpoint og jeg ikke helt innbiller meg at kvalitetfølelsen vil være den samme?

Men hva skal du vell med kvalitetfølelse, som maskinen ikke fungerer smertefritt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...