Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Spill kræsjer på ny PC

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny PC nå nettopp for å få spilt Bad Company 2, men når jeg prøver å spille kræsjer det. Får spilt i 5-10 minutt maks, før det kræsjer. Har prøvd å endre alt av instillinger på spillet, men hjelper ikke. FPS'en når jeg spiller er perfekt, merker ingenting.

Installerte Dirt 2 for å teste om det funket, men det og klikket. Fryste helt etter 4-5 minutt, og jeg måtte avslutte med ctrl+alt+delete.

Så installerte jeg CoD6, og det funker perfekt. Vet ikke hva jeg skal tro.

PCen blir ikke varm, CPUen var rundt 45 grader da jeg sjekket i ste.

PC specs:

ATI Radeon 5850 HD skjermkort

Gigabyte hovedkort, husker ikke nøyaktig i farten

4 GB DDR3 minne

AMD Phenom II X4 955 CPU

Corsair 850W PSU

Windows 7 Ultimate 64-bit

Noen som vet hva som kan feile?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der sa du kanskje noe. Jeg sjekket på siden på hovedkortet mitt, og rammen var ikke listet opp. Men der sto også "Memory modules listed below are for reference only. Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them."

Hvordan kan jeg da videre sjekke om de er kompatible?

Sjekket opp hele navnet på hovedkortet, og rammen. Gigabyte 770ta-UD3, og rammen var Mushkin DDR3 4GB Blackline Black ES

Lenke til kommentar

Der sa du kanskje noe. Jeg sjekket på siden på hovedkortet mitt, og rammen var ikke listet opp. Men der sto også "Memory modules listed below are for reference only. Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them."

Hvordan kan jeg da videre sjekke om de er kompatible?

Sjekket opp hele navnet på hovedkortet, og rammen. Gigabyte 770ta-UD3, og rammen var Mushkin DDR3 4GB Blackline Black ES

Vel det betyr at de modellene de har på lista har blitt verifisert at de funker med hovedkortet og har gjennomgått nøye testing, så ved å velge en av de, så sparer man seg for masse problemer siden.

Minneproblemer er generelt noe skikkelig herk siden det er vanskelig å verifisere om minnet kan være årsak til plutselige krasj, hengte applikasjoner m.m.

Problemet er jo ofte at med dårlig kvalitet på minne, eller i værste fall minne som ikke er 100% kompatibelt så vil ikke minnetester finne feil på brikkene siden de jo ikke er defekte. Noe som igjen gjør at en evt feilsøking i beste fall blir vill tipping om hva som kan være feil.

Jeg har sett slike uforklarelige feil et utall ganger, og etter lengre perioder med testing, bytting av drivere og firmware så byttes minnebrikkene ut med minne som er verifisert av produsent og feilene forsvinner som ved et trylleslag.

Så kjøp alltid minne som står på kompabilitetslista til hovedkortet selv om det ofte kan virke som en unødig høy utgift, det kan spare en for mye hodepine senere.

Det samme gjelder jo egentlig for andre deler også, ting lagd av samme produsent har som regel høyere sjanse for å virke feilfritt sammen.

Tilbake til ditt problem så kan det være verdt å kikke på innstillingene til skjermkortet ditt også, samt å kjøre dxdiag for å utelukke evnt directx feil. Hvis du er nysgjerrig så kan du selvfølgelig teste minnet med Memtest86, det er dog slett ikke sikkert du finner noe feil der.

Lenke til kommentar

Skjønner. Kan kjøre dxdiag i morgen å se hva som skjer.

Angående minnet, før jeg kjøpte PCen så jeg gjennom den hjelp til kjøp og salg kategorien, og der var et par andre brukere som kjøpte delvis samme PC som meg, så jeg kan sende en PM og høre om de har hatt trøbbel med minnet.

edit: Om det var minnet som var problemet, ville COD 6 funket knirkefritt da?

Endret av Laosd
Lenke til kommentar

Skjønner. Kan kjøre dxdiag i morgen å se hva som skjer.

Angående minnet, før jeg kjøpte PCen så jeg gjennom den hjelp til kjøp og salg kategorien, og der var et par andre brukere som kjøpte delvis samme PC som meg, så jeg kan sende en PM og høre om de har hatt trøbbel med minnet.

edit: Om det var minnet som var problemet, ville COD 6 funket knirkefritt da?

Det er veldig vanskelig å svare på siden forskjellige applikasjoner bruker minnet på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Hmm.

Stort sett en ting som gjør at maskinen krasjer når den kjører grafikkintensive programmer, skjermkortfeil. Vanlig vis er dette forårsaket av for høy tempratur, regner med at du har sjekket temp på gpu også? hva er den, gjerne etter 5+ min av spilling, rett før det vanligvis bryter sammen.

Minnefeil opptrer vanligvis helt tilfeldig da det er aavhengig av at de defekte sektorene i minnet brukes, du vil vanligvis få en tilnærmet random bsod når du har minnefeil, så tviler litt på det.

bad company 2 vil nok kreve endel mer fra grafikkortet ditt enn cod6.

Spørsmålet er vel egentlig hva skjer når det krasjer? Det er mange måter et program kan krasje på får du bsod? lukker spillet seg bare? Står gnister og røyk ut bak maskinen?

Lenke til kommentar

Får ikke bsod nei. Som oftest lukkes bare spillet. Av og til fryser hele bildet, men jeg får meg ut med ctrl+alt+del, av og til fryser det, det kommer en rar lyd i headsettet, og PCen restarter.

Testet både CoD og BC2 menst jeg målte GPU-temperatur. På CoD var den 52 grader da jeg avsluttet, og på BC2 var den 58 grader da det klikket.

Kan også nevne at CoD faktisk klikket i ste det og. Fryste hele skjermen, og PCen restartet.

edit: Kikket tilfeldigvis over PC-en, og merket at ene låse-mekanismen til en RAM-brikke ikke var lukket helt. Setter den skikkelig inni og prøver igjen, håper det var det som var problemet.

Endret av Laosd
Lenke til kommentar

Hallo, laosd!

En kompis av meg har akkurat det samme problemet du snakker om her. Jeg sitter med en magefølelse av at denne feilen skyldes skjermkortet. Kompisen min har nemlig identisk skjermkort som deg.

Noen som har noen andre ideer? ikke noe annet av det du har har vært likt.

Veldig irriterende feil og håper vi kan finne frem til en løsning :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kikket gjennom forumet på ea.com, og der var en som hadde funnet en mulig løsning. På Mine Dokumenter-mappen ligger en mappe som heter BFBC2. Der ligger en fil som heter Settings. Om du skifter verdiene på de forskjellige tingene til dette:

[WindowSettings]

Width=1680

Height=1050

Fullscreen=true

RefreshRate=59.882999

VSync=true

[sound]

Quality=high

VoipEnable=true

SpeakerCount=0

[Graphics]

Effects=low

Soldiers=low

Vehicles=low

Overgrowth=low

Undergrowth=low

StaticObjects=low

Terrain=low

Shadows=low

Bloom=false

HSAO=false

MSAA=0

Water=low

MainQuality=custom

Texture=low

DxVersion=9

Aniso=1

Detail=low

RenderAheadLimit=2

Fov=80

vil det kanskje gå bedre. Jeg fikk spilt i 40 minutt strekk nå, uten at det lukket seg.

Men jeg fikk et nytt problem. Etter å ha spilt de 40 minuttene, gikk skjermen svart og PCen restartet. Når jeg nå slår den på,går skjermen svart og PC-en restarter med en gang jeg kommer inn i Windows. Siden det skjer uten at jeg er i BC2 og, rekner jeg med at BC2-problemet mitt er løst, men det er noe feil med noe annet på PC-en og.

edit: Fikk start på PC-en igjen nå, men får bare spilt et par minutt før spillet fryser og lukker seg. *sukk* bare styr med denne PC-en :(

Endret av Laosd
Lenke til kommentar

Kanskje du kan prøve og tune litt på grafikken både i skjermkortets og spillets innstillinger. Ikke begge på en gang da, begynn med skjermkortet, forandre en ting om gangen og test.

Det er ihvertfall et tips, jeg har ihvertfall lest at andre har fikset diverse slike problemer med å forandre/skru av funksjoner.

Lenke til kommentar

Er det lenge siden du fikk den?

I vanlige tilfeller, så har du 2 ukers angrerett som det heter :)

Hvis det viser seg att produktet har en feil, så er selgeren pålagt til å betale frakt og omkostninger, hvis ei ikke tar feil :)

Først å fremst må du sende en såkallt RMA request, de fleste nettsjapper har en slik funksjon på Din Konto/Bruker hos den respektive butikken :) Du får ett nummer tilbake på mail, dette er RMA nummeret ditt, skriv det med store fine bokstaver på pakken å returner :)

Men før det, sjekk prisene enhver butikk tar mtp. feilsøking av komponenter, for viser det seg att produktet er fungerende, så får du ett undersøkelsesgebyr på 300-400 spenn :(

Ville foreslått att du prøve mobo'n ei :)

Endret av hyp0crisy
Lenke til kommentar

Åja. Hvor lang tid etter jeg kjøpte PCen kan jeg gjøre det da? Og hvem betaler frakten?

Jeg kjøpte minnet og hovedkortet fra forskjellige plasser, så jeg må vell sende 2 pakker da.

Jeg tror ikke det vil løse noen verdens ting i dette tilfellet. Det blir i tilfelle en ekstra utgift på frakt for å teste deler som er iorden.Da måtte dui tilfelle sende inn hele maskinen til et firma som kan teste den med det miljøet som er innstallert på burken.

Jeg holder fremdeles en knapp på at det smarteste du kan gjøre er å kjøpe et nytt sett memory som står på kompabilitetslista til hovedkortet. I værste fall så sitter du igjen med dobbelt så mye minne. I beste fall så løser du problemet.

Lenke til kommentar

Åja. Hvor lang tid etter jeg kjøpte PCen kan jeg gjøre det da? Og hvem betaler frakten?

Jeg kjøpte minnet og hovedkortet fra forskjellige plasser, så jeg må vell sende 2 pakker da.

Jeg tror ikke det vil løse noen verdens ting i dette tilfellet. Det blir i tilfelle en ekstra utgift på frakt for å teste deler som er iorden.Da måtte dui tilfelle sende inn hele maskinen til et firma som kan teste den med det miljøet som er innstallert på burken.

Jeg holder fremdeles en knapp på at det smarteste du kan gjøre er å kjøpe et nytt sett memory som står på kompabilitetslista til hovedkortet. I værste fall så sitter du igjen med dobbelt så mye minne. I beste fall så løser du problemet.

Han kan og bare liste opp den resterende hardwaren og sende dette i mail :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...