Gå til innhold

Ukefest II 2010 - B@L2 - Betyr dette at våren kommer?

Anbefalte innlegg

Bruker: B@L2

Utfordring: Skulle ønske dette betyr at våren kommer.

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Canon

Tilleggsutfordringer: Prøve å ta bilder flere dager enn minstekravet.

Jeg trenger å være med på utfordringene. Det har blitt så altfor lett å tenke at man skal ta frem kameraet i morgen istedenfor i dag, og når morgendagen kommer så er det det samme om igjen. Mangel på motivasjon om hva en kan ta bilder av er en hindring. Derfor er disse utfordringene rett og slett geniale. Man får utdelt et tema, og må finne på litt selv. Men viktigst av alt, man prøver å få tatt bilder.

Som jeg sa i hovedtråden til denne utfordringen så ser jeg på det som litt tidlig å lete etter tegn på at våren kommer allerede nå. For her kommer den ikke, iallefall ikke enda. På et normalår så går isen på elva i midten av mai, og det er det vi bruker å kalle det sikreste vårtegnet. Og man blir glad om trærne er blitt grønne til Sankthans. Værstatistikk for siste året fra nærmeste målestasjon fra meg finner du her.

Men allikevel .. jeg skal delta, som pingle selvfølgelig. Temaet er egentlig "Skulle ønske dette betyr at våren kommer.", men det ble en så lang setning at jeg skrev den litt om i emnetittelen.

Mens jeg sitter her og skriver dette så tenker jeg enda at det nok blir vanskelig. Men jeg har en plan for ett av bildene, og det er jo bra for om det kan brukes så er jeg jo halveis i mål allerede. For å ta det bildet så må jeg starte snøskuteren og kjøre en tur for å lete etter noe som jeg tror kan (mis-)tolkes som et "vårtegn". Men det sparer jeg til jeg ikke finner på noe annet. Så ... nå skal jeg ut for å se etter "vårtegn" i nærområdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk ut så hadde jeg i tankene at det øverst i akebakken er en liten kant, og akkurat på den kanten tenkte jeg at det kunne være fritt for snø siden det er så lite snø i år. Og det var som jeg tenkte, så da ble det et bilde med makro-objektiv i dag. Er vel egentlig litt høstfarger her, men om våren så kommer jo høstens nedfryste planter frem før det kommer opp nytt, så jeg tenker dette er godt nok som et "vårbilde". Syns det var litt vanskelig siden sola sto rett på, men da jeg dempa med -1 på eks.komp. så syns jeg det ble ganske OK allikevel. Exif er i bildet, de viktigste dataene er f/4.5, 1/125sek, ISO 100.

Lenke til kommentar

Tirsdag:

Jeg var uten bilder i dag. Det har vært litt dårlig vær så jeg orka ikke dra ut for å lete etter vårtegn i snøføyka.

Men så oppdaget jeg noe som kan tolkes som et slags tegn på at våren er nær, og det til og med innendørs.

Exif er ISO 100, f/11 og 25sek.

Lenke til kommentar

Jo, tegnene finns vel bare man ser godt nok etter. De jekkene er egentlig ikke mine. Bror min var innom med dem, han holder på med forberedelsene til et prosjekt han har tenkt ut, og holder på å teste det ute i hagen her. De jekkene skal ikke brukes til dekkskifte selv om det var det jeg tenkte det kunne tolkes til "vårtegn" som, men de skal brukes når han setter opp en teltleir på fjellet.

Endret av B@L2
Lenke til kommentar

I dag er det ganske pent ute. Var en tur med kameraet og det nærmeste jeg fant som kan kobles til våren er denne. Så det får bli mitt bilde for i dag. Med dette bildet har jeg også bestått tilleggsutfordringen min, siden minstekravet til pingle er bilder minst to dager.

Lenke til kommentar

Jo, takk for kommentarene om plantebildet. Er vel egentlig enig i at det ikke akkurat er så mye vår i det. Mer viser det hvor lite snø det har falt til nå i vinter, men vi lever i håpet om mer.

Dagens bilde er vel egentlig så dårlig at jeg ikke burde postet noe, men jeg poster det allikevel, for det er dagens vårbilde fra meg. Våren er jo litt enda litt uklar her oppe, så da passer det kanskje allikevel. Igjen er det et innebilde, tatt i kjelleren. Jeg rusla rundt å kikka etter noe jeg kunne koble til våren, og fikk øye på en ødelagt sykkelfelg. Så da ble det den. Vårtegnet er vel at jeg burde begynt å reparere sykkelen så den blir klar til bruk igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...