Gå til innhold

Problemer med diskettstasjon på "nytt" hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte et brukt hovedkort og fikk det i dag. Alt fungerer bortsett fra at jeg ikke får noen disketstasjoner til å fungere på det. Uansett hvordan jeg kobler så blir den enten helt død. Lampen på diskettstasjonen lyser ikke eller så lyser den hel tiden og disketten sviver da hele tiden, men det går ikke ann og bruke disketten. Noen som kan hjelpe? Hpvedkortet er et Aopen AP5T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet desverre ikke hva som er feil.. men var jeg deg så ville jeg kastet den homofloppyn langt på hav. Hva i H.E.L.V.E.T.E SKAL DU MED FLOPPY I ÅR 2003!?!?!?!?! :o

Tja.. kan jo nevne ting som RAID kontrollere.. SCSI kontrollere.. Kjekt å starte opp i DOS hvis du skal fjerne filer som ikke lar seg fjerne i Windows.. :)

Lenke til kommentar

Vanlig feil. Lyser floppy-leden hele tiden så er kabelen kopla feil vei på selveste floppy'en.

OBS: På noen floppyer, (Bl.a. min), så er det Kun mulig å kople kabelen feil vei på floppyen. Da må man knekke vekk en liten bit på kretskortet til floppyen. (En liten bit som man lett ser er laga for å knekkes vekk.)

Lenke til kommentar

Dette er kanskje til hjelp:

Den helt ytterste pluggen (den hvor noen av lederne på kablen er vridd) skal inn i floppyen. Pluggen i den andre enden skal på HK. (Har du kabel med 3 plugger så er den i midten til en sekundær floppy. Den skal du ikke bruke.)

På kabelen så er det ofte at lederen på den ene siden av kabelen er rød, eller merket med en rød strek e.l. Denne indikerer pinne 1. På HK'et rundt pluggen står det ofte ett 1-tall i en av sidene. Den røde lederen skal mot dette.

På printkortet til floppyen er det også ofte et 1-tall der hvor den røde lederen skal mot.

(Etter jeg brant Windows Emergency Boot-disk på CD så har jeg aldri brukt floppyen til annet enn RAID-drivere. BIOS flasher jeg fra Windows.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...