Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny gaming PC (Oppgradering)

Anbefalte innlegg

Har sittet lenge på benken nå om jeg skal kjøpe ny (oppgradere) PC'n, men har nå endelig bestemt meg.

Se profil for nåværende hardware. (link nederst)

Har tenkt å oppgradere hovedkort, cpu (ny kjøler for cpu?), ram, skjermkort og eventuelt en ny SSD disk for windows å spill partisjoner. (C: og D:)

Hvis det er noe mer dere mener jeg bør oppgradere så gjerne kom med innspill.

Har kommet helt ut av hardware markedet de siste 12-18 månedene, hvertfall på cpu, ram og hovedkort. Kan dere komme med noen gode forslag til oppgradering?

Setter ikke noe prislapp på oppgraderingen så dere kan ha litt friere tøyler, men vær fornuftig. Trenger ikke noe som koster mange tusenlapper ekstra for noen få usle prosent ytelsesøkning. Kan godt gå for SLI eller Crossfire hvis det lønner seg. Jeg har en 22" skjerm som kjører 1680x1050.

Link gjerne tester for de eventuelle forslagene så jeg kan forske litt selv.

Takker for alle forslag.

Endret av punk20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med trådstarters oppsett vil jeg påstå det er svært lite å hente på en oppgradering, ja med unntak av en SSD av god kvalitet (Intel X25). Med skjermoppløsning på 1680 x 1050 henger GTX 280 godt med i svingene ennå på mer eller mindre alle spill og en klokket E6850 bør heller ikke være flaskehals.

Klart at et HD 5970 gir mer ytelse, men i realiteten er det noe man først får effekt av når man har en oppløsning på 1920 x 1200 og oppover. Også et HD 5870 til ca 2 300 kr vil gi mer spillytelse enn GTX 280, men som nevnt, - når nærmer det seg GTX 4xx. Kan være greitt å finne ut hva denne gir av ytelse eller hvordan priser påvirkes.

Lenke til kommentar

Punk skrev:

"vær fornuftig. Trenger ikke noe som koster mange tusenlapper ekstra for noen få usle prosent ytelsesøkning"

Det er vel akkurat det som vil være tilfellet for deg - uansett hva du oppgraderer til vil du havne i kategorien "få usle prosent ytelsesøkning" :=)

Helt seriøst, du kan få ytelsesøkning ved hjelp av en SSD. Hold deg til det og spar pengene et år eller to til du virkelig får noe igjen for en oppgradering. Jeg baserer dette på din hardwareliste, komponentene skal kunne kjøre alt av spill enda.

Lenke til kommentar

Dere har vel rett. Har enda ikke spilt noe som går tregt på maskin. Er vel mer det at jeg vil bygge ny maskin enn at jeg virkelig trenger en. :)

Bruker vanligvis å kjøpe ny PC hvert andre år og oppgradere hvert år. Er 2.5 år siden jeg kjøpte denne PC'n. Eneste jeg har kjøpt nytt er grafikkort. Hadde 8800GTX før dette.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Et argument for å vente er at 2011 blir et såkalt "tock"-år når det gjelder plattformer. Både Intel (Sandy Brigde) og AMD kommer med reelt sett nye plattformer. Men en SSD vil uansett ikke være bortkastet.

Takker. Tror jeg skal vente en liten stund til. Er det noe nyere SSD disker på vei jeg bør vite om. Den intel X-25-M 160gb så snacks ut da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...