Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved oppstart, skjermkortviften på høy hastighet, problem?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

PROBLEMET:

Har fått et problem med min stasjonære. Den fungerte helt ypperlig i går kveld, men idag morges skrudde jeg den på, gikk for å lage meg mat etc og mens jeg var borte var skjermen svart. Tenkte kun at det var hvilemodus selv om PC'en gikk, men når jeg beveget musen for å få noe kontakt slo PC'en seg av.

Når jeg nå skal starte den opp igjen starter hele PC'en som vanlig, MEN jeg får ikke noe bilde og skjermkortviften surrer på "max" hastighet. Når jeg har slått av strømmen en liten stund, slår den på igjen og starter maskinen så slår den seg av rett etter at jeg har startet den.

SPECS:

Skjermkort: ATI Sapphire Radeon 4890 1GB

Hovedkort: Asus P5Q PRO

Strømforsyning: Corsair HX 750W

CPU: Intel C2D E6600

Minne: Corsair XMS2 4 GB PC8500 @ 1066

HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB

INFO:

HK og skjermkort ble kjøpt nytt i fjor høst, for 2 uke siden røyk HDD og jeg kjøpte like greit nytt minne, HDD og Win 7. Dette har surret og gått i en uke uten problemer.

Sikringen har også hatt for vane å ryke i ny og ne grunnet én sikring fordelt på 3 soverom og en gang. Dette var (såvidt jeg har lest meg opp) grunnen til at HDD røyk, men jeg ville ikke tro at dette kunne påvirke noen av maskinkomponentene? Den siste uken har heller ikke sikringen røket.

LØSNING?

Hva kan være problemet? Har tolket det dit hen at det ligger i enten HK eller skjermkort, men ville høre med forumets lifeguard om det fantes noen andre løsninger. :)

Takker og bukker for hjelp!

Mvh

Jørgen

Endret av flogieboogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at alt starter som normalt utenom bildet?

Jeg hadde et lignende problem på min stasjonære. Når jeg startet den løp skjerkortvifta løpsk.

Hos meg endte det med ny strømforsyning, da det tydeligvis ikke kom noe strøm til hovedkort.

Sjekk om det er lys i hovedkort kanskje?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: :)

Fikk testet med et nytt skjermkort, men det var ingen forandring. Valge derfor å teste med et annet hovedkort, og vips så fikk jeg bilde. MEN, jeg kom kun inn i BIOS og windows lastet ikke. Deretter fikk jeg feilmelding om at det hadde skjedd en feil pga dvalemodus og windows begynte å gjenopprette systemfiler.

Dette hjalp heller ikke, så endte opp med å innstallere Win 7 på nytt.

Mitt nye spørsmål da er:

Kan det være at det første hovedkortet ikke er gåent alikevel m. tanke på at det hadde skjedd en feil med Win 7?

Fikk ingen respons av hk i form av lyd eller bilde da, men strøm og lys var tilstedet.:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...