Gå til innhold

Kan ikke installere linux ubuntu 10.04

Anbefalte innlegg

Har brukt Ubuntu nå og da en liten stund nå, men har altså problem med å installere 10.04 versjonen av OS-et. Har prøvd å installere fra windows, siden jeg har hørt at det er den sikreste måten å gjøre det på. Men når jeg da booter opp i Ubuntu, kommer jeg bare til en konsoll. Der har jeg mulighet til å skrive inn mange kommandoer, blant annet "boot", men når jeg prøver å skrive "boot", sier den at "no kernel loaded"

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen grunn til at du ikke kan vente på at 10.04 blir lansert?

Det er en uferdig versjon, derfor kan slike ting oppstå. Hvis du ikke vet hvordan du kan fikse sånt selv, bør du bruke en stabil versjon.

vil selv kalle 9.10 stabil, og den kan ikke instalere i det hele tatt! er ikke mulig å få installert den! Men skal prøve å installere 9.10 på min bærbare, og se hvordan det går...

Lenke til kommentar

Du får installert 10.04, men ikke bootet etter installasjon? Spørs om det er noe hw-krøll ute og går. Hvilke komponenter har du i maskina? blir du droppa til BusyBox eller console? Du er litt sparsommelig med infoen her.. :) 

tipper at jeg blir sendt videre til console, siden jeg blir bedt om å skrive inn noen kommandoer som jeg ikke har noen peiling på, selv om den tillater seg å gi meg noen kommandoer, blant annet "boot", som altså ikke fungerer (se øverst i tråden)

PC-en min:

4GB corsair RAM (4 X 1GB9

2.70GHz (AMD Dual-core)

2 X WD 500GB intern HDD

tipper at det er nok info?

Lenke til kommentar

Du får installert 10.04, men ikke bootet etter installasjon? Spørs om det er noe hw-krøll ute og går. Hvilke komponenter har du i maskina? blir du droppa til BusyBox eller console? Du er litt sparsommelig med infoen her.. :) 

tipper at jeg blir sendt videre til console, siden jeg blir bedt om å skrive inn noen kommandoer som jeg ikke har noen peiling på, selv om den tillater seg å gi meg noen kommandoer, blant annet "boot", som altså ikke fungerer (se øverst i tråden)

PC-en min:

2.70GHz (AMD Dual-core)

2 X WD 500GB intern HDD

Høres mest ut som Busybox, siden console ville gitt deg muligheten til å logge inn. Har du testa installasjonsmediet for feil, forresten? Kan godt hende at du har vært uheldig der.

Forresten, installerte du via Wubi i Windows eller som selvstendig installasjon?

Lenke til kommentar

PC-en min:

2.70GHz (AMD Dual-core)

2 X WD 500GB intern HDD

Høres mest ut som Busybox, siden console ville gitt deg muligheten til å logge inn. Har du testa installasjonsmediet for feil, forresten? Kan godt hende at du har vært uheldig der.

Forresten, installerte du via Wubi i Windows eller som selvstendig installasjon?

Instalerte med Wubi fra windows, men dette står oppe i tråden, og burde ikke være nødvendig å svare på...

Lenke til kommentar

Stemmer. Har du prøvd å bare reinstallere? Og alternativt laste ned isoen på nytt? denne tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=536850 snakker litt om hva du kan gjøre herfra. 

Mine hovedmistanker er a) manglende driver for "noe" på hovedkortet ditt, b) feil på filsystemet eller c) korrupt installasjon

har prøvd å reinstalere.

fyren i den tråden nevner at det er en mulighet for at systemet kræsjet, har hatt en del BSOD-er under oppstart av Windows siden jeg satt inn 2GB RAM til, kan dette være problemet?

Lenke til kommentar

Ja. På iso-filen til Ubuntu ligger et verktøy som heter memcheck. Reboot maskina di og start opp fra cd eller usb, alt etter hvilket medium du har ubuntu-bildet på. Når du får opp valgskjermen der du kan prøve Ubuntu, installere etc kan du velge memcheck. La den kjøre over natta.

Lenke til kommentar

"boot"-kommando høres igrunn ut som grub.

jepp, tror det står "Grub>" foran der jeg skal skrive kommandoer (slik som i windows, hvor det står hvor cmd "befinner" seg foran der du skriver, og det samme i linux)

Lenke til kommentar

Grub er bootloaderen, så da har du ikke fått startet opp linux i det hele tatt.

Hvordan installerer du (partisjonering etc)? Har du flere disker i maskinen?

vet at jeg ikke får startet opp Linux, installerte via Wubi inne i Windows, kjøpte meg en ny harddisk en stund tilbake, og delte den i to, og tok cirka 50-100 GB til andre OS (VM-er Osv.) installerte ubuntu der på en størrelse på cirka 18GB

Lenke til kommentar

Hmm, men du har en egen partisjon på maskina som er tiltenkt utprøving av OS? Som ikke inneholder noe annet? Hvorfor installerer du ikke da bare Ubuntu "på ordentlig" på denne partisjonen, evt skjær av en flik på 10-20 gb? Det fucker ikke med Windows-installasjonen, du får native filsystem på disken og alt blir bare bedre.

Lenke til kommentar

Hmm, men du har en egen partisjon på maskina som er tiltenkt utprøving av OS? Som ikke inneholder noe annet? Hvorfor installerer du ikke da bare Ubuntu "på ordentlig" på denne partisjonen, evt skjær av en flik på 10-20 gb? Det fucker ikke med Windows-installasjonen, du får native filsystem på disken og alt blir bare bedre.

skal prøve det om en stund, har bare en dvd jeg kan bruke, og den låner en kompis av meg, men hvordan får jeg da avinstalert? har prøvd windows og linux før, og det resulterte i at jeg ikke kunne starte pcen (linux mint 8)

Lenke til kommentar

Hvordan avinstallerer du Windows på en PC? :) Samme greia. For å fjerne OS-et må du formattere partisjonen. Det du kan risikere da er å miste GRUB som overtar som bootloader når Ubuntu installeres, og da må du starte opp med en Windows recovery-cd og gjenopprette Windows sin bootloader i etterkant. Alltid lurt å researche litt før man gjør sånt, men så lenge du bare skal installere Ubuntu er det jo ingen sak. Installasjonen ordner alt selv, og så lenge du ikke gjør noe "ureglementert" som påvirker GRUB underveis vil du ikke møte på noen problemer!

Hvis du har en minnepenn på mer enn 700 mb kan du bruke Unetbootin til å boote live-bildet. Går myyyyyyyyyyyye raskere og smoothere. Ferdig installert OS på fem minutter ;)

Lenke til kommentar

Hvordan avinstallerer du Windows på en PC? :) Samme greia. For å fjerne OS-et må du formattere partisjonen. Det du kan risikere da er å miste GRUB som overtar som bootloader når Ubuntu installeres, og da må du starte opp med en Windows recovery-cd og gjenopprette Windows sin bootloader i etterkant. Alltid lurt å researche litt før man gjør sånt, men så lenge du bare skal installere Ubuntu er det jo ingen sak. Installasjonen ordner alt selv, og så lenge du ikke gjør noe "ureglementert" som påvirker GRUB underveis vil du ikke møte på noen problemer!

Hvis du har en minnepenn på mer enn 700 mb kan du bruke Unetbootin til å boote live-bildet. Går myyyyyyyyyyyye raskere og smoothere. Ferdig installert OS på fem minutter ;)

har noen problemer her:

1. har mistet windows cd, så er det noen alternativ?

2. glemte minnepennen min på 1GB hos faren min, som bor 4,5 timer her fra...

men skal få tilbake dvd-en idag, så da blir det ubuntu, hvis det er noe alternativ til windows cd-en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...