ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 det jeg har tenkt og hørt er at når jeg setter de i raid er at det er 2 disker som blir til 1 disk dvs dobbelt så raskt. Om det er Raid 0 eller 1 dunno. Etter det jeg har lest og spurt på forumet før har de sagt at jeg skal bruke raid 0 som da bare vil gi meg 250gb ikke 500, dvs at jeg bruker de 2 diskene som 1 rask disk om du fårstår hva jeg mener Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Altså for å forklare litt her, 2 x 250GB i RAID0 gir deg 500GB, 2 x 250GB i RAID1 gir deg 250GB, RAID5 der trenger du minst 3 disker, men du vil bare få 2 x disk kapasiteten fordi en disk brukes til å lagre deler av data på som en slags "backup", så mister du en full disk. I RAID1 og RAID5 pluss RAID10 er det ikke kritisk om en disk feiler, men i RAID0 forsvinner alt. I RAID0 deles dataene mellom de to diskene derfor er RAID0 raskere enn RAID1, altså det skrives til begge diskene samtdig. Så skal du lage til en RAID0 array, bør du bruke hele kapasitenen som er tilgjengelig, i ditt tilfelle vil det dreie seg om ca 465GB. Bakdelen med RAID0 er at feiler en disk, mister du alle data som var i arrayen, så backup er et must med RAID0. ALtså, du vil med de to 250GB diskene dine i RAID0 få en disk på ca 500GB hvis vi bruker fabrikanten sin måte å si det på. Som du selv sier, de to "småe" diskene blir til en "stor" rask disk. Endret 9. mars 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 aha, da fårstår jeg litt mer, men om en disk forsvinner er ikke det krise, siden jeg har nesten 4TB med lagring på andre disker. Så når jeg skal sette opp så skal jeg skrive 500? der står 250,05GB inn på RAID biosen om jeg skal kalle det det. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan AMD Fastbuild virker, har selv Intel ICH10R chip med Intel Matrix Storage Manager, men du bruker alt som er tilgjengelig på de to diskene til RAID0 array. Du bør få en beskjed noe a la: "Press Ctrl + Y to erase MBR! Press any other key to ignore this option" etter at du har valgt RAID0. Trykk Ctrl + Y for å slette MBR. Da starter du fra null igjen som er det beste. Neste beskjed er "Press Ctrl + Y to Modify Array Capacity or press any other key to use maximum capacity". Trykk hvilken som helst annen tast for at vil AMD Fastbuild autmoatisk bruker alt. Altså du trenger ikke å skrive noe i det hele tatt. Deretter kan du prøve å installere Windows 7 igjen. Off topic: Må vaske hus litt også!! Endret 9. mars 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 fungerte ikke da heller :/ prøvd alt som står her Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Har du kun de 2 250GB diskene i RAID0 tilkoblet når du prøver å installere Windows 7 eller har du flere? Kan virke som det hvis du fortsatt får opp RAID array som disk 6. Den burde være disk0 eller disk1. Har du flere disker tilkoblet, koble fra alle enheter unntatt de to RAID diskene og DVD-ROM som du trenger for å installere fra. Og sjekk at de to RAID diskene står i SATA port 1 og SATA port 2. Det bør de helst gjøre hvis RAID array skal være OS disken din. Til slutt, hvilke feil meldinger får du? Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Har du kun de 2 250GB diskene i RAID0 tilkoblet når du prøver å installere Windows 7 eller har du flere? Kan virke som det hvis du fortsatt får opp RAID array som disk 6. Den burde være disk0 eller disk1. Har du flere disker tilkoblet, koble fra alle enheter unntatt de to RAID diskene og DVD-ROM som du trenger for å installere fra. Og sjekk at de to RAID diskene står i SATA port 1 og SATA port 2. Det bør de helst gjøre hvis RAID array skal være OS disken din. Til slutt, hvilke feil meldinger får du? Jeg har kun 2 disker og 1 minnepen tilkoblet. Jeg brukte en sata cd-rom, men byttet til IDE rom bare for og teste, men kom akkurat det samme, diskene som er i står i sataport 1 og 2 jeg skiftet og nå står der disk0. Har prøvd mange mulige måte, men kommer samme meldingen som jeg la ut bilde av. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) I manualen for dette hovedkortet, står det en kommentar på side 2-29, hvor det refereres til "the RAID manual in the support DVD" Har du sett hva som står der ? Det står også noe mer i pkt. 4.4 i manualen ( side 4-13 og utover) 4.5.1/2 forteller hvordan du kan lage en driver disk, du må kanskje følge Vista oppskriften ? Endret 10. mars 2010 av BearCat Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) I manualen for dette hovedkortet, står det en kommentar på side 2-29, hvor det refereres til "the RAID manual in the support DVD" Har du sett hva som står der ? Det står også noe mer i pkt. 4.4 i manualen ( side 4-13 og utover) 4.5.1/2 forteller hvordan du kan lage en driver disk, du må kanskje følge Vista oppskriften ? Jeg kan se over manualen når jeg kommer hjem fra jobb:) Om det ikke hjelper så blir å innvistere i den raskeste ssd disken på markede. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590483 JOOHOO!! (Får den et par lapper billigere;)) Endret 10. mars 2010 av ChrisR Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hmmm, nesten så jeg begynner å huske at jeg hadde noe lignende problemer da jeg skulle installere Vista på et RAID1 array, men husker ikke helt hva jeg gjorde for å fikse problemet. Mener dog at jeg slettet alle partisjonene, restartet PCen (formaterte ikke før restart) og så installerte Vista. Btw, den Crucial SSDen er rask ja. Kanskje jeg skal kjøpe meg en SSD og hive SCSI disken ut av vinduet. Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Hmmm, nesten så jeg begynner å huske at jeg hadde noe lignende problemer da jeg skulle installere Vista på et RAID1 array, men husker ikke helt hva jeg gjorde for å fikse problemet. Mener dog at jeg slettet alle partisjonene, restartet PCen (formaterte ikke før restart) og så installerte Vista. Btw, den Crucial SSDen er rask ja. Kanskje jeg skal kjøpe meg en SSD og hive SCSI disken ut av vinduet. Hehe, må ha nytt hovudkort for og få full ytelse på disken:p Skal prøve idag, fikk ikke tiden i går, skal lese igjennom manualen (om jeg finner den) Edit: lesefeil x) Endret 11. mars 2010 av ChrisR Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Hmm, jeg fikk raidkortet mitt i går ( Min lenke ) Alt gjikk greit med og installere drivere til korte med cd, også satt jeg inni w7 installasjons cd'en, poff, windows var installert. Oppdaterte med WinUpdate, installerte drivere til hovudkortet, så tilleggsprogramma på Asus cd-en. Så kom restarten, da manglet der plutselig en bootmgr eller hva der sto, for rett inn på bios, neeh hdd var første, skriftet til cd med w7 cd'en i, neeh, fungerte ikke den heller. Hva er gale?!=/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå