ChrisR Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Jeg har satt opp et lite raid. 2stk 250gb disker i RAID 0 som skal gå til OS Disken vil ikke bli "system" bare sånn primary elns. Først brukte jeg en ekstern hdd for og få installert raid driverene og den ble "system" disk når jeg skulle installere w7, der du velge hvilken disk du skal bruke. Har også prøvd med minnepen, kommer samme feilen. Det som står på feilen er: Kan ikke installere OS på en usb eller firewire(koden får den, husker ikke om det var IEEE1339 der sto) Der står at disken er disk6 om det er noe hjelp. Det er OnBoard Raid, ikke kontrollerkort jeg bruker. Asus M4A79T Deluxe er hovudkortet. -ChrisR Endret 8. mars 2010 av ChrisR Lenke til kommentar
Makky Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Har du lastet inn drivere til raid-kortet før du velger hvor du skal installere windows? Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 da tenker du på flashing av bios? der er ivertfall alle inne. Har også installert driverene som ligger på hjemmesiden til asus Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Nei, han mener driverne for RAID-kontrolleren. Disse finner du på HK-produsentens hjemmeside. Disse bør/skal vanligvis installeres helt i begynnelsen av OS-installasjonen. Ligger under kategorien "Other" når du har fylt inn info om hovedkortet på ASUS' hjemmesider. Beskrivelsen er "AMD AHCI Compatible RAID Controller Driver V3.1.1540.127 for Windows 7 & Windows 64bit 7." Endret 8. mars 2010 av Caze Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) ja, når den er installert så kommer opp partisjonen, men får forsatt ikke installert. Når jeg har inni eksterne disken så kommer den opp i parangtes (system) tar den ut og bruker minnepen og installerer driverene til raid kontrolleren er det kun "raid'et" som viser (partisjonen) men får ikke installert W7, kommer bare opp: Kan ikke installere OS på en usb eller firewire Endret 8. mars 2010 av ChrisR Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Og du har en minnepinne inne når dette skjer? Da sier vel den meldingen at du prøver å installere på minnepinnen. Dvs du er på feil disk. Kanskje fordi RAID disken din ikke er synlig. Eller jeg har misforstått, du forklarer ikke så veldig bra. Ref denne guiden, bilde nummer 2. Her skal diskene komme opp: http://www.winsupersite.com/win7/clean_install_02.asp Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Og du har en minnepinne inne når dette skjer? Da sier vel den meldingen at du prøver å installere på minnepinnen. Dvs du er på feil disk. Kanskje fordi RAID disken din ikke er synlig. Eller jeg har misforstått, du forklarer ikke så veldig bra. Ref denne guiden, bilde nummer 2. Her skal diskene komme opp: http://www.winsupersite.com/win7/clean_install_02.asp Der kommer opp disk 6 ikke disk 0 og der er kun 250gb disken som viser, med andre ord, ikke minnepennen. Og på der som står "Type" sto "system" når eksterne harddisken er tilkoblet Endret 8. mars 2010 av ChrisR Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Dette kommer opp rett etter jeg har lagt inn raid driverene Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Ser jo greitt ut så langt. Har du laget partisjonene der du er nå (i installasjonsprogrammet)? Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Ser jo greitt ut så langt. Har du laget partisjonene der du er nå (i installasjonsprogrammet)? Ja det er jeg som har laget. Du ser der står "Primary" og ikke "System" som der skal stå. Og da får jeg den meldingen som står nederst på skjermen Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Da må jeg si, hvor i alle dager jeg finner der? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Den må vel nesten finnes et sted på harddisken ? (den er nevnt helt til sist på bildet du postet over her) Edit: Fant dette via Google: If your install is not getting that far then the logs files will be in the Windows Preinstallation Environment (Windows PE). X: drive. Press Shift+F10 (to get a command prompt) when you get the error message and have a look for them on X: drive. Hope that helps. Just a quickie about troubleshooting installation issues. You are not always stuck if the installation fails as you can always get to the log files if the setup for instance appear to have hung. Do this by pressing Shift + F10 to bring up the command prompt. Insert a USB memory stick and copy the log files from the hard drive to the USB memory stick and then analyze them on another machine! This KB article documents where you find the various setup log files. Endret 9. mars 2010 av BearCat Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Prøv å slette begge partisjonene og trykk 'Next'. Hva skjer da? Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Prøv å slette begge partisjonene og trykk 'Next'. Hva skjer da? akkurat det samme Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Unnskyld at jeg blander meg opp i dette, men hvis trådstarter har satt opp 2 x 250 GB i RAID0, da burde det vises som en disk på ca 485GB eller hva? Og Windows 7 støtter vel RAID rett ut av boks eller? Windows Vista så jo mitt RAID5 oppsett med en gang uten noen drivere installert. Du har satt opp RAID rett i BIOS? BIOS>Storage Configuration>OnChip SATA Type [RAID]? Deretter må du inn i boot menyen til RAID BIOS under oppstart og sette det til RAID0. Endret 9. mars 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Det som skal gjøres er og sette sammen de to 250 diskene så det blir "raskere" dvs at jeg får en partisjon på 250gb eller 232gb eller hva det er. Har prøvd og installere XP med og trykke F6 under oppstarten av insallasjonen av XP, men der kom bare opp SCSI og ikke RAID som der også sto. Og jeg fant heller ingen plass jeg kunne finne drivere til RAID på minnepennen som driverene da ligger Endret 9. mars 2010 av ChrisR Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Når du setter 2 disker til RAID0, vil du i ditt tilfelle få en disk på ca 485 GB og ikke 232 GB som du sier. 2 disker slåes sammen til en da dataene blir "delt" mellom de to diskene. Du skal se en disk på ca 485 GB i oppsett til W7 har du gjort dette rett. Hvis du kun ser en disk på ca 232 GB er diskene dine ikke satt opp i RAID0, men mest sannsynligivs i RAID1 (eller ikke i RAID i det hele tatt) og da taper du hastighet men har bedre sikkerhet for den ene disken er et "speilbilde" av den andre. Gå inn i BIOS og sjekk at innstillingene er korrekt: BIOS>Storage Configuration>OnChip SATA Type [RAID] Trykk Del forå komme inn i BIOS, men det vet du nok. Deretter saver du innstillingene, restarter PCen, og nå du ser noe om en RAID BIOS oppstart, trykk Ctrl + F for å komme inn i AMD FastBuild. Velg så Define LD (2) for å lage til RAID0 oppsett. Lenke til kommentar
ChrisR Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Når du setter 2 disker til RAID0, vil du i ditt tilfelle få en disk på ca 485 GB og ikke 232 GB som du sier. 2 disker slåes sammen til en da dataene blir "delt" mellom de to diskene. Du skal se en disk på ca 485 GB i oppsett til W7 har du gjort dette rett. Hvis du kun ser en disk på ca 232 GB er diskene dine ikke satt opp i RAID0, men mest sannsynligivs i RAID1 (eller ikke i RAID i det hele tatt) og da taper du hastighet men har bedre sikkerhet for den ene disken er et "speilbilde" av den andre. Gå inn i BIOS og sjekk at innstillingene er korrekt: BIOS>Storage Configuration>OnChip SATA Type [RAID] Trykk Del forå komme inn i BIOS, men det vet du nok. Deretter saver du innstillingene, restarter PCen, og nå du ser noe om en RAID BIOS oppstart, trykk Ctrl + F for å komme inn i AMD FastBuild. Velg så Define LD (2) for å lage til RAID0 oppsett. Dette er gjort, da kom det opp at jeg kunne velge array/(erray?) og da skrev jeg 250 (GB) så det er derfor det er bare 250 gb, jeg skrev 232gb for det er aldri 250gb lagring på en 250gb disk pga 2tallsystemet og 10talsystemet(10talsystemet harddisk produsenten bruker) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Okay, da har du ikke utnyttet hele RAID0 oppsettet som ville ha gitt deg ca 465 GB (2 x 232 GB). Mulig at dette roter til installasjoen til W7 (burde egentlig ikke gøre det). Jeg setter alltid en RAID til maks kapasitet, altså hele arrayen, i mitt tilfelle 3 x 500GB disker ble til 931 GB. En disk forsvinner ettersom den "speiler" data fra de to andre. Du burde kanskje slette den arrayen du har laget til, lag til ny men denne gangen bruker du maks kapasitet som burde ende rundt 465 GB. Du kan senere lage til to eller flere partisjoner via W7 når du installerer OS hvis du ønsker det. Jeg hadde ikke noe problemer med mitt RAID5 da jeg installerte Vista eller W7 RC1, brukte heller ikke driver disk, så hva som skaper problemer for deg er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå