Gå til innhold

Større pakketap via kabel enn trådløst?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har akkurat ordnet meg bredbånd fra Direct Connect, via radiobredbånd. Grunnen er at jeg er en av de som ikke har mulighet for kablet internett inn til huset. Så det går trådløst.

Fra modemet/antenna som henter trådløse signaler fra Direct Connect, så går det en patchekabel inn i huset og rett inn i routeren vår. (ASUS N16) Og derfra deles signalet ut i hele huset.

Jeg tenkte jeg endelig kunne game litt, og koblet meg via kabel til routeren vår. Men jeg merket noen heftige lags og høy ping i blant, noe som naturligvis irriterer ganske mye.

Jeg begynte å kjøre noen pingtester mot hw.no(første jeg kom på, og var stabil) via programmet Colasoft Ping Tool. Brukte dette programmet da det har grafer, som gjør ting lettere å forstå.

Det jeg oppdaget var at jeg hadde en del pakketap mot hw.no. Det var opp til flere ganger i minuttet, og over en periode på en time eller to, hadde jeg rundt 10% tap.

Prøvde det samme med laptopen min som er koblet via det trådløse nettverket på routeren, og den hadde faktisk mindre pakketap! Over samme tidsperiode hadde den bare 4% tap av data.

Så her sitter jeg, med konkrete tall på at via kabel så har jeg rundt 7% høyere pakketap enn trådløst? Hva kan være grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...