Ekko Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei - Dette er ikke en dobbeltpost, den er urelatert til min forrige post ang dørhåndtak - Flyttet inn i et hus og på ettårsbefarignen ble det godtatt at dørens låsemekansime ikke fungerte som den skulle, de må bytte samtlige i hele nabolaget. Dette krever og at de bytter låsesylinderen. Da vi flyttet inn fikk vi 3 nøkler levert med huset. Jeg har i tillegg laget 3 ekstranøkler. Har man noen rettigheter når det gjelder å få nye nøkler? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Litt juridisk gråsone her, egentlig. Regner med at du har kopiert opp nøkler hos en låsesmed/nøkkelsjappe og ikke hos de som originalt leverte låsen? Du har jo ikke krav på nye nøkler. I ytterste konwsekvens blir dette som om du kjøper en blå bil, lakkerer den rød, får ny bil grunnet motorhavari og krever den omlakkert. Du har strengt tatt bare krav på det produktet du har reklamert på originalt... Om det er feil på alle låsene bør leverandører vise såpass goodwill at de gir deg tre ekstra nøkler, synes jeg... Om de ikke gjør det får du manne deg opp og ta tapet på 120-150 kroner for nye nøkler Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg byttet dør nylig i en avtale borettslaget hadde ingått. Døren hadde vanlig lås og sikkerhetslås og jeg fikk tre nøkler til hver. Vil tro det er vanlig å levere mer enn en nøkkel fo en lås. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Det er egentlig ikke så mye pengene det står på. Mer det at det er et problem som har vært tilstede i 3 år, som de skulle rettet etter 1 år, mao. et litt irritasjonsmoment. Så lenge de ikke retter det har jeg måtte lage nøkler til den gamle låsen som kommer til å bli byttet ut (når jeg har mistet nøkler). Når det gjelder antall nøkler: -Opprinnelig fikk vi 3 nøkler. Ettersom snekker haddde litt restarbeid fikk han beholde en nøkkel. En annen snekker (samme firma) fikk og låne en nøkkel en uke. Fikk bare igjen 1 av disse. Allerede her burde vi jo krevd skiftet lås og 3 nye nøkler, men de sa at de hadde levert tilbake nøklene de hadde fått. Så da satt vi igjen med 2 nøkler, en til meg og en til min kone. Videre har jeg kopiert opp 3 nye, en til foreldre, svigers og en nabo. Så kort fortalt regner jeg med vi får utlevert 3 nøkler til den nye låsen, men skulle gjerne hatt 2 til. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det er strengt tatt bare to ekstranøkler du trenger, og det er jo en ubetydelig utgift. Om du bor i Oslo, koster to filte nøkler deg mindre enn én øl Lenke til kommentar
z4oslo Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Hei - Dette er ikke en dobbeltpost, den er urelatert til min forrige post ang dørhåndtak - Flyttet inn i et hus og på ettårsbefarignen ble det godtatt at dørens låsemekansime ikke fungerte som den skulle, de må bytte samtlige i hele nabolaget. Dette krever og at de bytter låsesylinderen. Da vi flyttet inn fikk vi 3 nøkler levert med huset. Jeg har i tillegg laget 3 ekstranøkler. Har man noen rettigheter når det gjelder å få nye nøkler? Litt gammel sak men dog. Punkt1: Det skulle ikke være nødvendig å bytte sylinder når du bytter låskasse. Punkt2: Du har ikke krav til å få dekket kostnader til ekstra nøkler, utover de som følger med sylinder (normalt 3 stk) Mvh Roy *reklamelink fjernet av moderator* Endret 8. august 2010 av Osse-Mon reklamelink fjernet av moderator Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Siden jeg ser tråden har blitt plukket opp igjen, så kan jeg informere om at sylinderen ble overført og jeg kunne beholde nøklene jeg hadde fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå