Gå til innhold

Gratulerer med dagen jenter!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg har lite til overs for likestillingskampen slik den foregår i Norge. Kvinner og menn i samme jobb og som jobber like mye tjener jamt over det samme (om jeg ikke husker helt feil?). At kvinner velger andre jobber og at menn jobber mer burde egentlig ikke være noe kvinner klager over. Da får man ta en annen jobb, eller jobbe mer da. At kvinner og menn kvoteres inn i mange sammenhenger synes jeg er helt på tryne. Jeg vil ha jobben fordi jeg er best, ikke fordi jeg er gutt. Den samme stoltheten gjelder åpenbart ikke alle. Det fører i tilleg til at kvinner som var kvalifiserte til stillingen mister respekt.

At man bruker så mye energi på å finne og bekjempe diskriminering som nermest er selvoppfunnet er, etter mitt syn, utrolig dårlig med tanke på alle de som faktisk virkelig lider i andre land. Her hjemme sitter Gladfeminister og Ottar og bygger problemer og kampsaker rundt ingenting mens kvinner i Afghanistan er pakket inn og uten reelle rettigheter. Slike problemer ser vi over store deler av verden men alikevell er det nesten ingen feminister i Norge som ønsker å støtte Norges birdag i ISAF og bygging av jenteskoler og arbeid for kvinners rettighedet der. Det virker på meg som om mye av grunnen til at feminismen har gått fra å være viktig og riktig til noe unødvendig mas er ideologisk. Den krasjer rett og slett med politisk korrekthet og kulturrelativisme(to ord jeg egentlig ikke liker) ovenfor andre land og kulturer. Veldig syns, da det som før var en viktig og tøff kamp har smuldret opp til patetisk sutring. All honør til de som jobber for kvinners rettigheter der det trengs, det motsatte til de som ikke tar den virkelige kampen.

Lenke til kommentar

Til syvende og sist er vi nordmenn annsvarlige for Norge og ikke land som Afghanistan. Derfor er det forståelig at vi konsentrerer oss om de problemene vi finner i Norge selvom de er minimale i internasjonal sammenheng.

Men nå snakker vi altså om de som snakker så varmt om kvinners rettigheter og solidaritet mellom kvinner. Men som har gått fra å sammen kjempe for kvinners rettigheter til å murre litt om bagateller istedenfor de virkelig store problemene. Vedder en snickers på at om det var i USA kvinnene hadde dårlige kår så ville saken vert en helt annen.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke snickers! :thumbdown:

Det kan være forskjellige grunner til at de snakker om ting som lønnsvillkår og inntekter etter evnt. skillsmisse istedefor behandlingen av kvinner i Afghanistan. For det første bor vi i Norge og konsentrerer oss hovedsakelig om her hjemme. For det andre er det lett å legge merke til den slags forskjeller i et åpent samfunn som det norske. For det tredje er det enklere å gjøre noe med tingene her hjemme enn tingene i Afghanistan. Og det finnes sikkert mange andre grunner.

Lenke til kommentar

Mann betaler 90% av hus og bil = kvinne får 50% ved skillsmisse (dårlig eksempel, men det skjer). At kvinnen får 50% ved skilsmisse er bare tull.FEIL igjen. Kvinner får igjennomsnitt 50% av formuen som er tjent i ekteskapet, hadde mannen 2 mill før de ble gift, reknes ikke detteJeg missforsto utsagnet. Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg om dette. Kan alltids sjekke det opp og komme med litt fakta...

Er en formue tjent opp *I* ekteskapet skal den i utgangspunktet deles likt, JA... Og hva er galt med det egentlig??? Det de begge hadde FØR de gikk inn i ekteskapet får de også ta med seg UT av det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg personlig føler at det flere som har mistforstått dette med kvinner og menn og likestilling. Det er noen kvinner om prøver å bli som en mann, altså oppføre seg som. Kvinne er kvinnem, og mann er mann. MEN jeg er selvfølgelig FOR at kvinner tjener like mye som menn, men jeg tror det ikke skjer, altså det tar noen år til. Men folk kritiserer at det er flere menn som er toppledere osv, det er jo kanskje en grunn ? I Norge er det ingen som tråkker ned på kvinner som vil bli noen stort. Tro det eller nei, kanskje menn einer som leder ? Sjekk historien, så kan alle se på fakta. Uansett, kvinner kommer alltid til å være et steg bak. Jeg har en god grunn til det. For det første blir det gravide, og da må de ta permisjon. For det andre får de mensen, WOW. Menn har en liten fordel, men det betyr ikke at kvinner få ca 5000 kr mindre i mnd.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Til syvende og sist er vi nordmenn annsvarlige for Norge og ikke land som Afghanistan. Derfor er det forståelig at vi konsentrerer oss om de problemene vi finner i Norge selvom de er minimale i internasjonal sammenheng.

Joa, jeg er litt enig. Man må alltid tenke på seg selv. Men skal vi sammenligne med andre land, så burde kvinner i Norge takke gud eller takke myndighetene at de har så stor frihet. Jeg mener at vi skal FJERNE dagen som heter kvinnedagen, og erstatte dette med likestillingsdagen. Det er flere problemer her enn bare hvordan kvinne har det. F.eks er i Norge, så er det mange utlendinger\innvandrere, som sliter å få jobb.

Lenke til kommentar

Joa, jeg er litt enig. Man må alltid tenke på seg selv. Men skal vi sammenligne med andre land, så burde kvinner i Norge takke gud eller takke myndighetene at de har så stor frihet. Jeg mener at vi skal FJERNE dagen som heter kvinnedagen, og erstatte dette med likestillingsdagen. Det er flere problemer her enn bare hvordan kvinne har det. F.eks er i Norge, så er det mange utlendinger\innvandrere, som sliter å få jobb.

Godt sagt ang. en likestillingsdag.

Ang. det å sammenligne seg med andre land så har det ingenting for seg ettersom det ikke er vår oppgave å utforme levevillkår i utlandet, men her i vårt eget land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...