Gå til innhold

Reklamerer på produkt - må kjøpe nytt for å få reklmaert

Anbefalte innlegg

Hei

Har kommet oppi en reklamsjonsgreie som virket litt snodig på meg.

Jeg har kjøpt et produkt, et dørhåndtak, for 2 år siden som har sluttet å virke som det skal. Av utsalgsstedet har jeg fått beskjed om at det de da gjør er å:

-Ta imot vårt dørhåndtak

-Sende vårt dørhåndtak til produsent

-Bestille nytt dørhåndtak fra produsent og sende dette til oss

-Fakturere oss for det nye dørhåndtaket

-Avvente tilbakemelding fra produsent på om det er reklamasjonsgrunnlag og deretter kreditere oss fakturabeløpet for det nye dørhåndtak.

Jeg regner da med at dersom de finner at det ikke er reklamasjonsgrunnlag må vi betale for det nye dørhåndtaket.

Synes dette høres ut som et litt snodig måte å gjøre det på, dersom de ikke godkjenner reklamasjonen så ville jo jeg kanskje heller ha kjøpt meg et nytt billigere dørhåndtak enn å måtte betale fullpris for den samme modellen.

Noen kjent med denne praksisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel ikke si at jeg er helt kjent med denne praksisen, men det høres jo til dels fornuftig ut. Reklamasjonsprosessen kan jo ta litt tid, og det er jo da greit å ha et dørhåndtak i mellomtiden.

Men butikken kan selvfølgelig ikke tvinge deg til å gå for denne løsningen.

Men. Under § 30. i forbrukerkjøpsloven så heter det seg jo at:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Så det er jo ikke umulig at du kan ha krav på en erstatningsgjenstand (låneprodukt) hvis tidsrammene ikke holdes. Jeg vil jo se det som en vesentlig ulempe å sitte uten dørhåndtak.

Kan heller ikke se at et låneprodukt skal være til noen ulempe for selger. Dette da gitt at det ikke kreves noen modefiseringer eller kostnader for å montere låneproduktet.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
-Fakturere oss for det nye dørhåndtaket
-Avvente tilbakemelding fra produsent på om det er reklamasjonsgrunnlag og deretter kreditere oss fakturabeløpet for det nye dørhåndtak.

Man skal ikke måtte betale for et låneprodukt/en erstatningsvare.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Butikken tilbyr ny vare ja, ikke låneprodukt, men dersom reklamasjonen ikke går igjennom har man i praksis kjøpt erstatnigsvaren på forhånd uten å ha mulighet til å "trekke seg".

Låneprodukt har vi ikke bruk for da vi har hatt en midlertidig løsning i flere mnd. (At det har tatt så lang tid skyldes vår egen treghet, ikke butikkens).

Jeg er i utgangspunktet ikke bekymret for at ikke reklamasjonen skal gå greit etter å ha snakket med butikken, men syntes likevel praksisen var noe spesiell.

Lenke til kommentar

Den praksisen var svært spesiell..

Dersom du har en midlertidig løsning nå og ikke er avhengig av å ha med deg et nytt dørhåndtak tilbake fra butikken, hadde jeg nektet å ta imot et nytt dørhåndtak, og heller vente til det orginale er reparert (eller blir byttet i et nytt).

Og aller helst hadde jeg håpet på at den prosessen tar så lang tid at jeg heller kan kreve heving, og så kjøpe et nytt håndtak hos en annen forhandler ;)

Lenke til kommentar

Dersom du har en midlertidig løsning nå og ikke er avhengig av å ha med deg et nytt dørhåndtak tilbake fra butikken, hadde jeg nektet å ta imot et nytt dørhåndtak, og heller vente til det orginale er reparert (eller blir byttet i et nytt).

Og aller helst hadde jeg håpet på at den prosessen tar så lang tid at jeg heller kan kreve heving, og så kjøpe et nytt håndtak hos en annen forhandler ;)

Slik det ble forklart så var det produsenten dette stod på, ikke butikken.

Når det gjelder dørhåndtaket så vil jeg egentlig bare ha et nytt helt likt et, er ellers fornøyd med både håndtaket og forhandleren.

Så jeg er på ingen måte misfornøyd med noe - enda....

Lenke til kommentar

Slik det ble forklart så var det produsenten dette stod på, ikke butikken.

Når det gjelder dørhåndtaket så vil jeg egentlig bare ha et nytt helt likt et, er ellers fornøyd med både håndtaket og forhandleren.

Hva slags avtale butikken har med produsenten har ingenting å si for kunden. Som kunde trenger du bare å forholde deg til selger og forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven sier at avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Så om butikken må kjøpe et nytt håndtak av produsenten for å få sendt inn ditt så er det en sak som ikke skal gå ut over deg som kunde.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...